LX – לא לקסוס, אלא Exeed
אקסיד LX הוא קרוסאובר קומפקטי, הדגם השני (אחרי אקסיד TX והזול ביותר להיום של מותג היוקרה Exeed שנוסד על-ידי Chery. האותיות בשם מרמזות, אמנם, על הדגם של מותג הפרימיום היפני, אבל ה-LX הוא לא לקסוס, אלא Exeed. בארץ המוצא שלו, בסין, הרכב הופיע בספטמבר 2019, אבל כבר בשנת 2020 הוא יצא לכבוש את השווקים החיצוניים. LX הסיני נוצר על בסיס צ'רי טיגו 7, קרוסאובר עם הנעה קדמית קומפקטי ופופולרי מאוד שהוצג בשנת 2019. דרך אגב, גרסת "Pro" המתקדמת שלו עם בסיס גלגלים מוארך בקרוב תגיע לישראל. מעניין שאקסיד LX וצ'רי טיגו 7 דומים אפילו מבחוץ, לכן בואו נמצא את ההבדלים.
בשנת 2022 לישראל מגיעה אחת מיצרניות הרכב הסיניות הגודול ביותר Chery, שתביא לשוק את שלושת הקרוסאוברים הטובים ביותר שלה: אומודה 5, טיגו 7 פרו וטיגו 8 פרו.
עיצוב חיצוני
אפשר לראות את דימיון החיצוני בין אקסיד LX לבין צ'רי טיגו 7, אבל הוא לא בולט לעין. LX הוא הרבה יותר אטרקטיבי מבחינת הסגנון וכמובן, מודרני. העיצוב שלו נראה מקורי הודות לגריל ה"מפוספס", פנסי הלד והג'נטים האלגנטיים בקוטר 19 אינץ'. בגדול, העיצוב אינו רע: הצוות הבינלאומי בהנהלת המעצב לשעבר של GM סטיב יום (אחראי על שברולט קרוז, קאדילק ATS וקאדילק CTS) הצליח ליצור תדמית קוהרנטית וחננית. הקרוסאובר בנוי על גבי אותה הפלטפורמה ה"קומפקטית" T1X שעליה מבוססים טיגו 7 שהורד מייצור וגרסת טיגו 7 פרו עם בסיס גלגלים ארוך, לכן מהבחינה הטכנית LX זוהי גרסה נוספת של טיגו 7 "הקצר": עם בסיס גלגלים זהה באורך 2,650 מ"מ, הוא רחב ממנו ב-11 מ"מ בלבד וגבוה ממנו בכמה ס"מ. מפשק הגלגלים הורחב ב-20 מ"מ ותוספת האורך של 10 ס"מ (LX התארך ל-4,533 מ"מ) נובעת אך ורק מהפגושים הבולטים יותר.
חלל פנימי
הקרוסאובר קיבל תא נוסעים יוקרתי ומקורי לחלוטין: מרופד בעור ומעוטר באלמנטים דמויי עץ, לוח המחוונים ומערכת המולטימדיה מצוידים במסכים בגודל 12,3 אינץ'. בלוק בקרת האקלים נשלט באמצעות מגע וכולל שני בקרים מסתובבים. בורר ההילוכים הוא מיניאטורי ומודרני. כבר במפרט האבזור הבסיסי נכללים בקרת שיוט אדפטיבית, מצלמות ראות היקפית, בקרת סטיה מנתיב ומערכת חניה אוטונומית. אקסיד LX Prestige Plus הבכיר שיצא באוקטובר 2022 רכש עוזרים אלקטרוניים חכמים, כגון מערכת מניעת התנגשויות (FCW+AEB) והתראה על סטיה מנתיב (LDW). במקום מערכת השמע הסטנדרטית Arkamys הותקנה מערכת שמע פרימיום מאת Sony.
יחידת כוח ושאסי
מהדגם המקביל של צ'רי המצויד במנועי טורבו 1,6 או 1,5 ליטר, אקסיד לא ירש דבר. אקסיד LX החדש קיבל מנוע אחר לגמרי, כמו ל-TX ה"בכיר": טורבו 4 צילינדרים 1,6 ליטר TGDi עם הזרקת דלק ישירה שמאפשרת להפיק 147 כ"ס. למנוע משודכת תיבת 7 הילוכים רובוטית כפולת מצמדים (כמו ל-TX). אולם מערכת ההנעה יחד עם השאסי עברו מצ'רי טיגו 7 הפשוט: קדמית בלבד. עם זאת, בקיץ 2022 דווח כי החברה מתכוננת להוציא גרסה עם הנעה כפולה ומנוע עוצמתי יותר.
עד כמה אקסיד LX טוב יותר מצ'רי טיגו 7 המקורי ומגרסת ה-Pro שלו עם בסיס גלגלים מוארך, יכולים להגיד רק הקונים עצמם. בעיקרון, העיצוב, התנהגות הכביש והדינמיקה הם בערך באותה רמה של השותפים לפלטפורמה. תמורת אותו מחיר הוא עולה על מתחרו מבחינת האופציות ועלול להיות תחליף טוב לבעלי רכבים קוראינים/ יפנים.