פורד טרנזיט קסטום. אלוף בהובלות
מי לא מכיר את פורד טרנזיט האייקוני? הסיפור שלו מתחיל עוד בשנת 1953 ובשוק האירופי הוא תופס את מעמד הרכב המסחרי הקל הנמכר והמעוטר ביותר, שזכה מספר פעמים בפרס "הואן הבינלאומי של השנה". הרכב נהנה מפופולריות כה גבוהה בעולם הישן, שכל ואן קומפקטי נקרא שם "טרנזיט". מגוון של סגנונות מרכב, אפשרויות תצורה ואורך מאפשרים להשתמש ברכב בתחומים רבים: במשטרה ובכבאות, בתור אמבולנס, גרר, חנות ניידת או רכב להובלת מזומן. פורד טרנזיט קסטום היא הגרסה הקומפקטית יותר של טרנזיט דור 4 האגדי. בעלת מימדים בינוניים והנעה קדמית. המכונית שנועדה להובלת מטענים קטנים למרחקים שונים. בשנת 2012 הדגם הופרד לקו משלו על-ידי החטיבה האירופאית של פורד על מנת להתחרות בדגמים כמו מרצדס V-קלאס או פולקסווגן טרנספורטר. גרסת הנוסעים קיבלה את השם טורנאו קסטום. גרסת המטען טרנזיט קסטום זכתה בתואר "ואן השנה" באירופה מיד לאחר ההשקה שלה. לאלוף ההובלות, בין אם מדובר על מסחריות או על גרסת נוסעים, יש עיצוב בולט בכל אחת מהגרסאות, חווית נסיעה נוחה וכושר העמסה מכובד. בנוסף לביצועים הטובים, יכולות נשיאת מטען רציניות והגימור האיכותי, לפורד טרנזיט קסטום יש יתרון נוסף: עלות תחזוקה נמוכה יחסית ואינטרוולים ארוכים בין הטיפולים התקופתיים (20,000 ק"מ או שנה).
הדור הראשון של פורד טרנזיט קסטום, שמיוצר עד היום (נתונים לשנת 2022), יצא מוצלח במיוחד: לפי נתוני הסכונות Statista בשנת 2021 הדגם המסחרי הזה הפך למבוקש ביותר באירופה בפלח ה-LCV (רכבים מסחריים קלים), את המקום השני לקח מרצדס ספרינטר, את השלישי – פולקסווגן טרנספורטר.
דור ראשון
כדגם עצמאי פורד טרנזיט קסטום הופיע בשנת 2012 במסגרת הקונספט One Ford Plan. טרנזיט המקורי התפצל לשלוש גרסאות: טרנזיט עצמו, טרנזיט קסטום הבינוני להובלת מטען וטורנאו קסטום להובלת נוסעים, טרנזיט קונקט הקל להובלת נוסעים ומטען. החל מסוף שנת 2013 הדגם מיוצר במפעל פורד בעיר קוג'אלי שבטורקיה. העובדה הלא ברורה היא שהדגם לא נמכר בשוק צפון האמריקאי המקומי בשביל פורד, אבל מסיבה כלשהי טרנזיט קסטום משווק במקסיקו.
העיצוב של פורד טרנזיט קסטום החדש נהיה דומה משמעותית למכוניות הנוסעים. המפתחים נטשו את הרעיון של הצורות הכרותות והמלבניות לטובת קווים חלקים ומורכבים יותר. הרכב צויד במנוע חסכוני ובנוסף לכך הוא הפך לואן היחד בקטגוריה שקיבל את ציון 5 הכוכבים המרבי במבחני הבטיחות של Euro NCAP. קשיחות המרכב של טרנזיט קסטום הוגברה הודות לשימוש בסוג מיוחד של פלדה ועל מנת לייעל את המבנה בוצעו מעל 4,500 הדמיות מחשב ו-30 מבחני ריסוק אמיתיים. כל זה אפשר לו לזכות בתואר הואן הטוב ביותר באירופה. היצרנית מציעה למובילים מבחר רחב של גרסאות: שתי אפשרויות גובה, שתי אפשרויות בסיס גלגלים, משקל כולל מ-2,6 עד 3,4 טון, כושר העמסה עד 1,450 ק"ג, תצורות מרכב כולל ואן רגיל, "קומבי" מטען-נוסעים, ואן דו-קבינה.
טרנזיט קסטום קיבל תווי העיצוב "הקינטי" המקורי של פורד: פנסים מלוכסנים גדולים עם פונקצית מעקב פנייה, פגושים חטובים, כונס אוויר קדמי אגרסיבי, קשתות גלגלים נפוחות, מראות צד עם קצוות חדים, קטעים פנורמיים ואיתותים נוספים. הואן נראה מסוגנן וכמפגין בגאווה את המידות הסולידיות שלו. עם זאת, הוא מותאם היטב לשימוש יומיומי ולעבודה שגרתית: אפילו בגרסה עם בסיס גלגלים סטנדרטי הוא מסוגל להכיל שלושה משטחי יורו בו-זמנית. המרחק בין קשתות הגלגלים הוא הגדול בקטגוריה. דלתות הציר נפתחות בזווית גדולה, בעוד שדלת ההזזה הימנית (שמאלית מוצעת בתור אופציה) מצוידת במעצור חדש המחזיק היטב את הדלת בזמן ההעמסה והפריקה. לקונים של טרנזיט קסטום מוצעת חבילה גדולה ומתוכננת היטב של אבזור סטנדרטי ואופציונלי.
פורד טרנזיט קסטום של הדור הראשון החדש מצויד במנוע דיזל Ford EcoBlue בכמה גרסאות של הספק: 105, 140 או 170 כ"ס. בישראל זמין מנוע בהספק 130 כ"ס. מנוע כזה מציע עלות תחזוקה נמוכה ומספר יתרונות תפעוליים: החסכוניות מוגברת ב-13% ומומנט מוגבר ב-20% בסל"ד נמוך. ללקוחות המחפשים יעילות וחסכוניות מרביות מוצעת גרסת ECOnetic עם פליטת C02 ברמת 148 גרם/ק"מ וצריכת דלק של 5,7 ליטר ל-100 ק"מ. החסכוניות של גרסה זו גבוהה ב-6%.
דור שני
בדור החדש פורד טרנזיט קסטום ופולקסווגן טרנספורטר יעברו לפלטפורמה משותפת, הפיתוח שלהם נערך בהנהלת פורד במסגרת הברית שנחתמה בין פורד לפולקסווגן בשנת 2020. בשנת 2022 הוצג פורד E-טרנזיט קסטום החשמלי לחלוטין. הגרסה החשמלית היא חשובה במיוחד מבחינה אסטרטגית, הרי עד שנת 2035 פורד מתכננת לשווק באירופה אך ורק רכבים מסחריים חשמליים (נטישה מוחלטת של מנועי בעירה פנימית בקו דגמי הנוסעים מתוכננת לשנת 2030). בזמן הקרוב, כמובן, יופיעו גם גרסאות מסורתיות הפועלות על דלק: בנזין, דיזל והיברידיות. המרכב של E-טרנזיט קסטום החדש עוצב בסגנון של שאר הדגמים המסחריים של פורד, אולם הרכב החשמלי נבדל בפנסים חדשים ובגריל עם תאים גדולים. נאמר כי טווח הנסיעה שלו בין הטעינות יעמוד על 380 ק"מ, תהיה זמינה טעינה מהירה 3 DC וכן תהיה אפשרות גרירה.