הונדה ZR-V. דור ראשון שנת 2022
הונדה ZR-V הוא קרוסאובר קומפקטי מפלח החסכוני. גרסת דור ראשון שלו מיוצרת משנת 2022. הופעתו הקדים רכב הקונספט הונדה SUV RS, שניוצג בנובמבר בשנת 2021 בתערוכת הרכב GIIAS 2021 בטנג'רנג אינדונזית. הרכב הקומפקטי שאורכו קצת מעל 4,5 מטרים, מורכב על בסיס פלטפורמה גרסת הדור החדש של הונדה סיוויק הפופולרית בצורת מרכב האצ'בק, יש לו עיצוב אופייני לחלוטין למותג ומפרט אבזור לא רע. ייתכן שהדגם יהפוך לרב מכר עולמי. לפחות יש לו את כל הנדרש בשביל זה, על מה שכבר כתבנו קודם.
בישראל באופן רשמי משווקת גרסת הדור ה-10 של הונדה סיוויק לאחר מתיחת פנים של שנת 2018. המחיר של הגרסה הבסיסית מתחיל מ-136,701 ש"ח (כולל דמי רישום, נתונים לשנת 2022). ניתן לקרוא על הדגם כאן.
ZR-V מיוצר בסין במפעלים של GAC-Honda. מתוכנן לשווק את הקרוסאובר באירופה, ביפן, בארה"ב (באמריקה הדגם ידוע תחת השם HR-V). ייתכן שהוא יגיע גם לישראל. בסין המכירות של ZR-V התחילו ב-30 באוגוסט בשנת 2022, שם הדגם מוצע אך ורק בגרסה בעלת מנוע בנזין והנעה קדמית. צפוי, כי ZR-V החדש יהפוך לאחד מהקרוסאוברים הנגישים ביותר בסין. בשאר השווקים הרכב יופיע באפריל בשנת 2023, לשם יגיעו גם הגרסאות ההיברידיות ובעלות הנעה כפולה.
דיוקן הדגם
הונדה ZR-V החדשה פותחה כדגם שמשלב בתוכו פרקטיות, בטיחות, סגנון והנאה מנהיגה. בקו הדגמים של החברה הרכב תופס את מקום בין הקרוסאוברים הונדה HR-V לבין הונדה CR-V (דרך אגב, שניהם נמכרים בארץ): אורך המרכב של הדגם החדש עומד על 4,568 מ"מ, הרוחב - 1,840 מ"מ, הגובה - 1,621 מ"מ. בסיס הגלגלים הוא 2,655 מ"מ. הדגם מגיעה עם רשת גריל נטולת מסגרת, בהתאם לטרנד, בצורה משושה ויש לה עיצוב שונה שתלוי בשוק. פנסי לד יפים עם אורות ניווט וחישוקי גלגלים גדולים בגודל 17 או 18 אינץ' מושכים תשומת לב.
בנוסף לפלטפורמה, הרכב ירש מסיוויק מזכרת בתוך תא נוסעים: מובנה זהה של הפנל הקדמי עם פתחי אוורור שמאוחדים בקו רציף. הטונל המרכזי של הרכב, לעומת זאת, הוא דו-שלבי מקורי, ובצדדים ממנו נמצאים שקעי USB. קרוסאובר קיבל לוח מחוונים דיגיטלי בגודל 10.2 אינץ' ומערכת מולטימדיה עם מסך באותו גודל. מפרט האבזור מתאים לזה של רכבים מסגמנט גבוה יותר: יש גג פנורמי ומושבי חשמל קדמיים. בין מערכות עזר הוצהרו בקרת שיוט אדפטיבית, מערכת סיוע בירידה במדרון. בין האופציות נמצאים מצלמה היקפית, מערכת שמע הפרימיום BOSE, חימום של ההגה ושל כל המושבים.
ההבדלים בין הגרסאות עבור שווקים שונים
בואו נתחיל מהעיצוב החיצוני. ביפן ובאירופה הונדה ZR-V שנת 2022/2023 מגיעה עם פגוש אחר ורשת גריל עם פסים אנכיים (הושאל ממזראטי). המרכיבים שנמצאים מתחת למכסה המנוע הם חשובים יותר: בסין הדגם צויד במנוע בנפח 1.5 ליטר בעל הספק 182 כ"ס ו-240 נ"מ עם מגדש טורבו, סוג הנעה הוא קדמי בלבד. ביבשת צפון אמריקה הנעה כפולה ניתן לקבל כאופציה, בעוד שמנוע של הרכב שנקרא בה HR-V הוא גדול ופשוט יותר: מנוע אטמוספרי בנפח 2 ליטר שמפיק 160 כ"ס ומומנטום בסך 187 נ"מ, הוא פועל בשיתוף עם תיבת הילוכים רציפה.
באירופה וביפן הקרוסאובר יוצע בנוסף בגרסה עם יחידת כוח היברידית e: HEV. ZR-V החדש יהיה הקרוסאובר הראשון של הונדה שמצויד ביחידת כוח Sport e: HEV2 שמורכבת על בסיס מנוע בנפח 2 ליטר עם הזרקת דלק ישירה (היא הופיעה לראשונה בהונדה סיוויק e: HEV ההיברידית). מנוע בנזין עם הספק 141 כ"ס ו-182 נ"מ מגיע בשילוב עם מנוע חשמלי עם הספק 135 קילוואט (184 כ"ס) ומומנטום מרבי בסך 315 נ"מ. יחידת הכוח הזאת מאופיינת בחסכונות גבוהה, רמת פליטה נמוכה, דינמיקה מצוינת ועבודה שקטה, בהשוואה לגרסה קודמת e: HEV. מערכת הנעה כפולה מאפשרת לייעל את חלוקת ההספק בין הציר האחורי לבין הקדמי ומספקת יציבות טובה על הכביש בתנאי שימוש קשים. הקרוסאובר מצויד במתלים רב-זרועיים אחוריים.
בינתיים אין מידע לגבי אופציות לבטיחות שיוצעו לגרסאות האירופאיות. ביפן מפרט האבזור הבסיסי של הונדה ZR-V שנת 2022/2023 כולל: בלימה אוטומטית, סיוע שמירה על נתיב, זיהוי תמרורים, בקרת שטחים מתים, אור גבוה אוטומטי ומניעת דריסה הולכי רגל, לטובת זה הרכב יודע לשנות את כיוון הנסיעה.
הונדה, בשונה מיצרניות הרכב רבות, לא מיהרה להפוך את הדגמים שלה לחשמליים. היפנים ייצרו את הקרוסאובר הראשון בעל פלטפורמה חשמלית הונדה פרולוג רק בשנת 2024.