יונדאי איוניק. האצ'בק הכסף
בישראל יודנאי איוניק לקח את המקום השני המכובד בדירוג הרכבים הנמכרים ביותר של שנת 2021: היקף המכירות שלו עמד על 12,311 יחידות, מה שגדול ב-23,6% בהשוואה לשנת 2020. ההצלחה של הדגם הזה, בראש ובראשונה, הושגה בזכות יחידות הכוח: היברידית וחשמלית לחלוטין. שימוש ברכב כזה יוצא זול יותר בהשוואה לרכב עם מנוע בנזין בלבד. למרבה ההפתעה, השיווק הרשמי של ההאצ'בק המבוקש למדי הופסק ביולי 2022, כנראה שהקוריאנים מכינים משהו אחר ועוד יותר טוב. ובינתיים, "האצ'בק הכסף" עוד מוצע בשוק הישראלי, החלטנו לברר מהן האיכויות שבזכותן בוחרים בו.
איוניק הוא הרכב ההיברידי הראשון מאת יצרנית הרכב דרום הקוריאנית Hyundai Motor Company שיצא בשנת 2016. בינואר 2019 הדגם עבר מתיחת פנים , הוא הפך ליפה יותר, מודרני ועוצמתי. בישראל איוניק ההיברידי החדש מוצע במחיר שמתחיל ב-145,701₪, הגרסה החשמלית המלאה מתחילה ב-160,430₪ (כולל אגרת רישוי, נתונים לשנת 2022).
הרבה יתרונות וטיפה חסרונות
יודנאי איוניק החדש הוא רכב לא גדול: אורך 4,470 מ"מ, רוחב 1,820 מ"מ, גובה 1,450 מ"מ, בסיס גלגלים 2,700 מ"מ. מקדם הגרר שלו הוא נמוך במיוחד, 0,24 בלבד. הגרסאות הבכירות מצוידות בפנסי לד מלפנים ומאחור. לבחירה מוצעים תשעה צבעי מרכב. בתא הנוסעים נמצא בלוק בקרת האקלים הנשלטת באמצעות מגע ומערכת מדיה עם מסך גדול ובהיר: בהתאם לרמת הגימור המסך מגיע בגודל 8 או 10,25 אינץ'. המולטימדיה כוללת פונקצית שליטה קולית. האפליקציה המקורית Blue Link מאפשרת לשלוט בפרמטרים של הרכב דרך הסמארטפון. הבעלים מדגישים את חומרי הגימור האיכותיים בתא הנוסעים. ההאצ'בק הוא מאוד פרקטי: מושבים במצב מקופל מגדילים את נפח המטען לגודל שיתאים למשפחה רגילה. הרכב מתאים במיוחד לשימוש בתוך העיר והוא אוניברסלי בזכות המושבים הנוחים והארגונומיה המדויקת: בנסיעות בינעירוניות ארוכות לא תרגישו עייפות אפילו אחרי אלף ק"מ.
בין החסרונות הלא משמעותיים הבעלים מציינים:
- בידוד רעשים בינוני
- מחסור מרווח עבור הנוסעים מאחור
יונדאי איוניק שנת 2019/20/21 מצויד ב"צוות" שלם של עוזרים לנהג: מערכות בלימה אוטונומית, מניעת סטיה מנתיב, בקרת סימוני כביש וניטור שטחים מתים. מפרט האבזור הבסיסי של שתי הגרסאות: 7 כריות אוויר, חיישני חניה קדמיים ואחוריים, מצלמה אחורית, מושבים קדמיים עם תמיכת צד, בקרת שיוט, בקרת אקלים, מכלול בטיחות SmartSense, מערכת מולטימדיה (ניווט מובנה, שליטה קולית ותמיכת CarPlay/Android Auto).
בעת קניית רכב יד שניה יש לשים לב שאיוניק מצויד במערכות קירור וחימום סוללות, דבר שמונע ירידה באיכות ומשפיע באופן הטוב ביותר על תוחלת החיים שלהן.
הגרסה ההיברידית
יחידת הכוח של גרסת Hybrid מורכבת ממנוע בנזין אטמוספרי בנפח 1,6 ליטר עם הזרקה ישירה GDI (הספק 105 כ"ס ו-147Nm) ומנוע חשמלי בהספק 43,5 כ"ס (173Nm) בשילוב עם סוללה בקיבולת 1,56 קוט"ש. המומנט מועבר לגלגלים דרך תיבת 6 הילוכים רובוטית מסוג DCT. ישנה פונקציה ידידותית לסביבה Green-Zone drive mode שמעבירה את הרכב למצב חשמלי לחלוטין אם מערכת הניווט מזהה שהרכב נכנס ל"אזור הירוק" (פארקים, שמורות טבע). הרכב אפילו מסוגל לצבור חשמל מראש על מנת לעבור במסלול כזה, אם לקבוע אותו מראש.
יתרונות
- שאסי מכוונן היטב, מספק התנהגות כביש מצוינת
- דינמיקה ראויה
- צריכת דלק נמוכה: קרוב ל-3,2 ליטר בכביש בינעירוני ו-4,5 – 5 ליטר בעיר ל-100 ק"מ.
- מצב ספורט עושה את הרכב מהיר מאוד, מה שנוח במהלך עקיפה
הגרסה החשמלית
יונדאי איוניק החשמלי מצויד בסוללת ליתיום-פולימר בקיבולת 38,3 קוט"ש המספקת טווח נסיעה עד 294 ק"מ (לפי מחזור WLTP). הספק המנוע החשמלי הוא 136 כ"ס, מומנט – 295Nm. הרכב דינמי יחסית: התאוצה מ-0 ל-100 קמ"ש לוקחת 9,9 שניות, המהירות המרבית היא 165 קמ"ש. טעינה סטנדרטית בהספק 7,2 קילוואט בתחנת טעינה מהירה מאפשרת למלא את הסוללה עד 80% תוך 54 דקות. הרכב כולל ארבעה מצבי נהיגה, החסכוני ביותר הוא +Eco, במצב כזה איוניק צורך אנרגיה במצב מתון ומשאיר רזרבה של אנרגיה למקרה חירום. קיים גם מצב נהיגה "על דוושה אחת", שבו מידת ההאטה נקבעת על-ידי הלחץ על דוושת הגז.
יתרונות
- חלוקת משקל כמעט מושלמת בין שני הסרנים ומרכז כובד נמוך (הודות למיקום הסוללה מתחת לרצפה בחלק האחורי של המרכב וכל יחידת הכוח בחלק הקדמי)
- בקושי דורש תחזוקה: פעם בשנה יש להחליף את מסנן המזגן, את השמן בכונן ההפחתה (1 ליטר) יש להחליף פעם ב-60 אלף ק"מ, רפידות הבלמים מתחלפות במקרה של שחיקה, אך אמורות להספיק לפחות ל-100 אלף ק"מ, מאחר והרכב החשמלי מאט באמצעות בלימה רגנרטיבית ורפידות הבלם מופעלות רק בסוף.
מסקנה
יונדאי איוניק אמור לעורר עניין אצל אנשים שמעדיפים שילוב של פרקטיות ופונקציונליות עם מחיר נגיש ותחזוקה שלא דורשת הוצאות גדולות.
בין המתחרים העיקריים של איוניק אפשר לציין את טויוטה פריוס, טסלה מודל 3 וניסאן ליף החשמלי. "קרובי המשפחה" של הדגם, קרוסאוברים יונדאי קונה אלקטריק וקיה נירו EV, שמבוססים על אותה פלטפורמה, עלולים גם להוות תחרות לרכב.