סטארטאפ JiDU (ג'ידו) נוסד בשנת 2021 על-ידי ענקית ה-IT הסינית Baidu (בעלות 55%) ותאגיד הרכב הגדול ביותר בסין ג'ילי (45%) במטרה לפתח ולייצר "רכבים חשמליים חכמים". החברה החדשה ירשה את כל הפיתוחים של Baidu בתחום הבינה המלאכותית ושירותי הרשת וכן את הפלטפורמה המודולרית SEA שעלתה לג'ילי 2,5 מיליארד דולר. כבר בסתיו של 202
ג'ידו. הצאצא של טכנולוגיות גבוהות
AUTOBOOM

ג'ידו. הצאצא של טכנולוגיות גבוהות

ג'ידו. הצאצא של טכנולוגיות גבוהות

סטארטאפ JiDU (ג'ידו) נוסד בשנת 2021 על-ידי ענקית ה-IT הסינית Baidu (בעלות 55%) ותאגיד הרכב הגדול ביותר בסין ג'ילי (45%) במטרה לפתח ולייצר "רכבים חשמליים חכמים". החברה החדשה ירשה את כל הפיתוחים של Baidu בתחום הבינה המלאכותית ושירותי הרשת וכן את הפלטפורמה המודולרית SEA שעלתה לג'ילי 2,5 מיליארד דולר. כבר בסתיו של 2022 ג'ידו, "הצאצא של הטכנולוגיות הגבוהות", חשפה את הקרוסאובר החשמלי הראשון שלה Robo-01, "רובו-רכב" אמיתי עם בינה מלאכותית המדגים את הדור החדש של עידן הרכב Intelligent Car 3.0.

פריצה מלאת אתגרים

Jidu Auto Logo
מותג Jidu Auto, נוסד על-ידי Geely ומנוע החיפוש הסיני הגדול ביותר Baidu.

ענקית ה-IT ביידו היא המקבילה הסינית לתאגיד גוגל: גם היא התחילה ממנוע חיפוש, אך בהדרגה הצמיחה חטיבות רבות וכיום נכנסת ל-50 החברות הגדולות ביותר של סין. עוד בשנת 2013 בחסות ביידו הושק פרויקט רכב בלתי מאויש שבהמשך קיבל שם Apollo. ייצור השאטלים בקנה מידה קטן נמשך עד היום, אולם הם מתאימים אך ורק לשימוש בטריטוריות סגורות. עם זאת, החברה לא זנחה את הניסיון ליצור רכב בלתי מאויש שיהפוך להמוני.

Baidu logo
חברה סינית המספקת שירותי אינטרנט, העיקרי ביניהם הוא מנוע חיפוש עם אותו השם – מנוע החיפוש המוביל בסין.

בהתחלה, השותפה העיקרית של ביידו מתעשיית הרכב הייתה חברת BMW, לאחר מכן נחתם הסכם עם חברת BYD, אולם בסוף הפרויקט מומש עם השותפה השלישית, חברת ההחזקות ג'ילי שסיפקת את פלטפורמת SEA לרכבים החשמליים. פלטפורמת SEA (Sustainable Experience Architecture) פותחה במקור עבור מותג היוקרה Zeekr: עליה מבוססים הדגמים Zeekr 001 ו-Smart #1. אבל מפני שמדובר בפלטפורמה הראשונה בעולם עם קוד פתוח (לדברי ג'ילי), היא פתוחה לשימוש לחברות אחרות. וביידו ניצלה את ההזדמנות. באביב של 2021 נוסדה חטיבת הרכב ג'ידו (Jidu Auto) וכבר בסתיו של 2022 הופיע הדגם הסדרתי הראשון בשם Robo-01.

ג'ידו Robo-01

הקרוסאובר החשמלי של ג'ידו גדוש בטכנולוגיות מתקדמות, בין היתר באוטופיילוט עם שני לידארים, מערכת תפעול קולי חיצונית ופנסים עם בינה מלאכותית המסוגלים לשדר את המצב הרגשי של הנהג אל העולם החיצון. מערכת המדיה של ה"רובו-רכב" פועלת על פלטפורמת Snapdragon דור רביעי ומצוידת בניווט 3D ובעוזר קולי שלא דורש גישה למאגר המידע החיצוני. לרכב החשמלי יש אלמנטים מתעווים, כלומר בעלי רמות זחיחות שונות. ביניהם לידארים נשלפים במכסה המנוע (נשלטים על-ידי בינה מלאכותית), כנף אחורית מתכווננת ROBOWing, הגה מתקפל בצורת U, רמקולים נשלפים ומשענות ראש אדפטיביות.

המפחתים הכריזו על אוטופיילוט רמת 4 הפועל על שבבי Nvidia Orin X. לצורך פעולתו הותקנו 31 חיישנים, 2 לידארים, 5 מכ"מים, 12 חיישנים על-קוליים ו-12 מצלמות. האלקטרוניקה מסגלת באופן אוטומטי לאחד משלושה תרחישים (כביש מהיר, עיר, חניה), מזהה רמזורים, מתחמקת ממכשולים, עולה ויורדת מכביש מהיר. אוטופיילוט כזה מסוגל לעבור מסלול מסובך ללא עזרת בן אדם, רק עם הסתייגות קטנה: הוא עוד לא עבר אימות באף מדינה בעולם (ולא יעבור בעתיד הקרוב)...

איך אתם מדמיינים לעצמכם "רכב חכם"?
9 קולות