Zeekr. הסוד של הפליטות האפסיות
Zeekr הוא מותג רכבים חשמליים חדש מסין שנמצא בבעלות תאגיד ג'ילי. המותג נוסד במרץ של 2021 על מנת לייצר מכוניות פרימיום שנועדו להתחרות ב-NIO וטסלה. לחברה החדשה יש שאיפות גדולות ותוכניות עצומות: הוצאת שני דגמים חדשים כל שנה, פתיחת מונית רובוטית עד שנת 2024, כולל תחבורה חשמלית אוטונומית עבור ארה"ב. עד שנת 2025 היקף הייצוא השנתי של רכבי Zeekr אמור לעמוד על 100,000 יחידות. שקוף שהחברה באה לרמוז שהיא הצליחה לפענח את הסוד ב"עידן הפליטות האפסיות" ומנסה לשכנע אותנו בכך שדווקא הרכבים החשמליים מסן הולכים לכבוש את העולם (אבל זה לא בטוח)...
שם החברה Zeekr זוהי חידה אמיתית, כיאה לתרבויות המזרחיות: שתי האותיות הראשונות נוצרות מהמילים Zero Emission (אפס פליטות), באות השלישית מוצפנות שלוש מילים, "Electric Evolution Era" ולבסוף, "kr" - הסימון הכימי של קריפטון, גז יקר ערך נטול צבע, טעם וריח. השם של הגז בא מהשפה היוונית ופירושו "סודי". המשמעות של הכל ביחד היא בערך "העידן הסודי של פליטות אפסיות".
ההיסטוריה העדכנית
בכספים של חברת האם הגדולה ג'ילי,שמחזיקה במספר עצום של מותגים, מ-לוטוס ועד ל-פולסטאר המשותף עם וולוו, השתמשו להקמת החטיבה הנפרדת Zeekr Smart Technology Co. הדגם הסדרתי הראשון בעל השם לא מתוחכם Zeekr 001 יצא מיד והגיע לשוק באוקטובר 2021. בהייררכיה של ג'ילי "העידן הסודי של פליטות אפסיות" עומד בעדיפות מעל פולסטאר וכל השאר.
בדצמבר 2021 ג'ילי הכריזה על שיתוף הפעולה בין Zeekr לבין Waymo האמריקאית, שהייתה ידוע בעבר בתור "פרויקט הרכבים האוטונומיים של גוגל". המטרה לפתח כלי רכב חשמלי אוטונומי עבור ארה"ב כבר הושגה: הוצג השאטל הראשון ללא ההגה והדוושות. עם זאת, לצורך ההשקה המלאה של כרב"מים בעלי רמת אוטונומיה 3, 4 או 5 לפי הסיווג של SAE (אלו שאינן דורשות בקרה אנושית) יש להשיג אישור מהרשויות וחקיקה מתאימה. פיתוח חוקי הרגולציה היא משימה מאוד מורכבת, שפתרונה ייקח יותר משנה אחת.
בסך הכל, בתיק של ג'ילי יש יותר מותגים מ-Volkswagen Group. לתאגיד שייכים Volvo Cars, Polestar, Proton, Lotus, Geometry, Link&Co, EV Taxi Company וייתכן עוד כמה שאנו לא יודעים עליהם.
בינואר 2022 הוכרז על שיתוף הפעולה בין Zeekr ו-Mobileye, חברה ישראלית עם משרדים בכל רחבי העולם שגם עוסקת בכלי רכב אוטונומיים. המטרה שלהם היא להציג עד שנת 2024 מכונית עם רמת אוטונומיה 4. בינתיים זה נראה כמו הצהרה אופטימית מדי, מאחר ולגליזציה של כרב"מים רמה 4 מעט פחות בעייתית מאשר לגליזציה עם רמה 5.
בשנת 2022 המותג Zeekr אמור לייצר כבר 70 אלף רכבים חשמליים. בתוכניות להיכנס בקרוב לשווקי אירופה וארה"ב ובינתיים החלו המשלוחים הראשונים לרוסיה ולאוזבקיסטן – לשם נשלח הדגם במרכב ליפטבק Zeekr 001. באוקטובר 2022 הוצג הדגם השני, מיניוואן 009. עד שנת 2025 קו הדגמים אמור להתרחב לשבעה רכבים, קרוסאוברים יתפסו את החלק העיקרי. כל הדגמים יתבססו על פלטפורמת SEA שהחברה מתכוונת "להלוות" גם ליצרניות אחרות. בתהליך הבנייה נמצא מפעל חכם בנינבו, נכון להיום, כושר הייצור הפוטנציאלי שלו עומד על 300,000 רכבים בשנה.
קו הדגמים
Zeekr 001
ליפטבק 001 – הדגם הראשון של Zeekr, מבוסס על פלטפורמת SEA. בתור בסיס נלקח הקונספט Zero Concept שהוצג תחת המותג Lynk&Co בספטמבר 2020. במהלך שנת המכירות הראשונה בסין נמכרו מעל 6,000 עותקים של הרכב, אך התוצאה הזו הובסה בכמה החודשים הראשונים של 2022. 001 הוא רכב יקר ומאובזר היטב בעל מרכב ליפטבק באורך 4,970 מ"מ וגלגלים בקוטר R22. מקדם הגרר של המרכב היפה והאווירודינמי הוא 0,23. יש לו את הכל על מנת להיות אטרקטיבי: תא נוסעים מפואר, מתלי אוויר ושלוש גרסאות:
- הנעה אחורית, טווח נסיעה ארוך עם מנוע חשמלי אחד בהספק 272 כ"ס וסוללה בקיבולת 100 קוט"ש;
- הנעה כפולה ושני מנועים בהספק כולל של 544 כ"ס, טווח נסיעה יותר מ-500 ק"מ והאצה ל-100 קמ"ש תוך 3,8 שניות;
- הגרסה הבכירה של הליפטבק עם הנעה כפולה וסוללה מוגדלת המאפשרת לעבור עד 606 ק"מ.
Zeekr 009
המיניוואן 009 הוא הדגם השני של Zeekr שיצא שנה לאחר הראשון. הינו בעל עיצוב בולט ועתידני. המיניוואן הגדול באורך 5,2 מטר יוצע עם הנעה כפולה: שני המנועים בסרן הקדמי והאחורי מפיקים יחד 544 כ"ס. הסוללה מאפשרת לעבור בין טעינות עד 700 ק"מ (אמנם, לפי מחזור NEDC המיושן). בדומה ל-001, הדגם הזה מצויד במתלי אוויר וכולל מפרט אבזור עשיר.