מאזדה MX-5. "המכונית הכיפית ביותר".
בשנת 2018 התרחש עדכון לרודסטר האגדי.
מאזדה MX-5 או מאזדה Miata (בשוק האמריקאי) – רודסטר דו-מקומי קומפקטי עם הנעה אחורית, המיוצר על ידי חברת Mazda היפנית מאז שנת 1989.
הפיתוח של מאזדה MX-5 הראשונה התבצע בשיתוף פעולה עם מהנדסי Lotus Cars היצרנית מכוניות ספורט ומרוצים בריטית . כתוצאה, רודסטר MX-5 הראשון ירש את המאפיינים העיקריים של מכוניות ספורט בריטיות מסורתיות: משקל נמוך, מנוע בתוך בסיס הגלגלים, הנעה אחורית ומבנה פשוט. בשוק נוכחים כבר 4 דורות של מאזדה MX-5, לכל דור שם משלו. הדור הרביעי האחרון נמצא בייצור מאז שנת 2015 וניתן לרכישה היום בישראל.
דור ראשון
הדור הראשון של מאזדה MX-5 תחת השם "NA" הוצג לראשונה בתצוגת רכב בצ'יקאגו בשנת 1989. הדגם יוצר כמעט 10 שנים עד שנת 1998. משמעות השם של הרודסטר - «Mazda Experiment project №5». המכונית משכה הרבה תשומת לב עם העיצוב הקלאסי המצוין שלה, והרשימה במשקלה הנמוך 940 ק"ג בלבד. המרכב של NA יוצר במלואו מפלדה, מלבד מכסה המנוע שיוצר מאלומיניום. מקדם הגרר של MX-5 הראשונה, על פי נתוני היצרן – 0,38. מתלי זרועות עצמאים בכל הגלגלים ומוטות מייצבים מקדימה ומאחורה. מנוע B6ZE(RS) פותח במיוחד עבור MX-5. הוא הכיל גל ארכובה קל, גלגל תנופה ועוקה אלומיניום עם צלעות קירור.
הדור הראשון של מאזדה MX-5 צבר מספר רב של פרסים: "מכונית השנה" (Automobile, ארה"ב), "אירוע השנה" (Automotive, ארה"ב), "המכונית הצייתנית ביותר בעולם" (Autocar & Motor, בריטניה), "קבריולט מיובא הטוב ביותר" (Auto Motor & Sport, גרמניה) ואפילו "המכונית הכיפית ביותר" – תואר מאת Playboy.
דור שני
הדור השני של מאזדה MX-5 תחת השם "NB" יצא לשוק בתחילת שנת 1998 ונמכר עד 2005, החל מ- 2000 – בגרסה מחודשת אחרי מתיחת פנים. בשנת 2000, התפוצה הכוללת של כל הרודסטרים המיוצרים עלתה על חצי מילון יחידות. בזכות זה, הדגם נכנס לספר שיאי גינס בתור רכב ספורט דו-מקומי הנמכר ביותר בעולם.
ב- NB גם התקינו מתלים עצמאיים בכל הגלגלים, עם מוטות מייצבים רחבים מקדימה ומאחורה, אך הגלגלים, הצמיגים והבלמים שוכללו מהותית. ראשית, מערכת ABS הופיעה לראשונה, אמנם, רק בתור אופציה. שנית – חישוקי סגסוגת. והדגמים הספורטיביים צוידו בגלגלים וצמיגים בעלי קוטר גדול יותר – 195/50VR15. הדור השני של מאזדה MX-5 נהיה יותר סולידי, ומעט גדול וכבד יותר. מעבר לכך, המכונית נפרדה מהפנסים המתרוממים הייחודיים בגלל דרישות בטיחות חדשות.
מאזדה MX-5 נכנסה לספר שיאי גינס כמכונית ספורט דו-מקומית הנמכרת ביותר בעולם, זכתה לתואר "המכונית הכיפית ביותר" מאת Playboy, ונהייתה "קבריולט מיובא הטוב ביותר" בגרמניה ו- "המכונית הצייתנית ביותר" בבריטניה.
כתוצאה מהחידוש בשנת 2000, MX-5 קיבלה עיצוב חוץ ופנים מעט שונה, מושבים חדשים והגדרות מנוע חדשות, אשר הגבירו את עוצמתו.
דור שלישי
בדור השלישי של מאזדה MX-5 תחת השם "NC", אשר יצא בשנת 2005, השינוי העיקרי התרחש בשאסי: מתלי עצמות עצה כפולות מאחור הוחלפו במתלה רב חיבורי. נוסף על כך, דגם NC קיבל שורת מנועים חדשה, המשתנה בהתאם לשוק: בארה"ב שווקה עם מנוע 2 ליטר בהספק 170 כ"ס, באירופה – 2 ליטר בהספק 158 כ"ס ו- 1,8 ליטר 126 כ"ס.בידוד רעשים משופר, מגוון אופציות עדכניות, ומעל זאת, מימדים גדולים יותר אשר הוסיפו משקל באופן ניכר לדור השלישי של הרודסטר. בכל אופן, המכונית שמרה על האישיות התוססת שלה, ואף צברה פופולאריות רבה יותר.
בשנת 2008 "מיאטה" עברה מתיחת פנים. השתנו הגריל, פנסי הערפל, חצאיות הצד, הפגוש האחורי והפנסים האחוריים. לקראת קיץ 2014, הסכום הכולל של רודסטרים שיצאו לשוק התקרב היטב לנקודת המילון, ובכך מאזדה חידשה את השיא העולמי שלה. המכירות של MX-5 NC הופסקו בשנת 2015.
דור רביעי
הדור הרביעי של מאזדה MX-5, אשר פותח בשיתוף פעולה עם חברת Fiat האיטלקית, יצא ב- 3 בספטמבר 2014 תחת השם "ND". רודסטר MX-5 היפני ופיאט 124 Spider האיטלקי הורכבו על אותה פלטפורמה.
מאזדה MX-5 הרביעית יוצרה על פי הקנונים של הנדסת Kansei, המבוססת על התפיסה הרגשית של המוצר על ידי הקונה. מימדי MX-5 החדשה הוקטנו באופן משמעותי. היא נהייתה אפילו קצרה יותר מהדור הראשון. כמו כן בנוגע למשקל, עכשיו מאזדה MX-5 שוקלת שוב כמו בזמנים הטובים, בסביבות הטון. ועם זאת, קשיחות המרכב הוגדלה מהותית. הכל למען "הרמוניה בין הרוכב לסוסו" או "Jinba ittai" – כך היצרנים כינו את הפילוסופיה של MX-5.
"הרמוניה בין הרוכב לסוסו" או "Jinba ittai" – כך היצרנים כינו את הפילוסופיה של MX-5 שנת 2015. הרודסטר החדש זכה לתואר המכונית הטובה ביותר בקטגוריה על פי Euro NCAP.
מאזדה MX-5 שנת 2019/2020 קיבלה מערכת מולטימדיה חדישה Mazda Connect הנשלטת על ידי בקר פיקוד העגול, רמקולים במשענות ראש ומגן רוח.
בעת פיתוח הרודסטר החדש, היפנים עבדו היטב בכדי להפחית את המשקל והשתמשו לראשונה בטכנולוגיות Skyactiv על רכב עם הנעה אחורית. מערכת המתלים הינה חדשה לגמרי וקלה יותר ב- 12 ק"ג מזאת שבדור הקודם, אולם התצורה לא השתנתה: עצמות עצה כפולות מקדימה ורב חיבורי מאחורה. ובכך מתברר מדוע Euro NCAP העניקו ל- MX-5 החדשה את תואר מכונית הטובה ביותר בקטגוריה.