רכבי הדור השני של מרצדס A קלאס, כמו קודמם, נבנו על טכנולוגיית «סנדוויץ'», בה המנוע ותיבת ההילוכים ממוקמים מתחת לרכב, דבר שאפשר להרחיב את מרווח הפנים באופן מרבי ובו-זמנית להישאר במסגרת הסגמנט הקומפקטי ולספק בטיחות מקסימלית בעת התנגשות חזיתית. רכבי הדור השני הורכבו על בסיס גלגלים באורך 2568 מ"מ עם שני אפשרויות מרכב
מרצדס A-Class ‏2004. מרכב, צורה. מיני 5 דלתות, 2 דור
AUTOBOOM

אותו הדבר. אך טוב יותר

מרצדס A-Class ‏2004. מרכב, צורה. מיני 5 דלתות, 2 דור

רכבי הדור השני של מרצדס A קלאס, כמו קודמם, נבנו על טכנולוגיית «סנדוויץ'», בה המנוע ותיבת ההילוכים ממוקמים מתחת לרכב, דבר שאפשר להרחיב את מרווח הפנים באופן מרבי ובו-זמנית להישאר במסגרת הסגמנט הקומפקטי ולספק בטיחות מקסימלית בעת התנגשות חזיתית. רכבי הדור השני הורכבו על בסיס גלגלים באורך 2568 מ"מ עם שני אפשרויות מרכב – אוניברסאלי 5 דלתות סדרת W169 וספורטיבי 3 דלתות C169. עבור הרוכשים הוצעו הגרסאות המסורתיות של הדור השני – Classic, Elegance ו- Avantgarde, אשר נבדלו במעט מדגמי דור ראשון המקבילים.

מרצדס A קלאס החדש היה ארוך ב- 232 מ"מ מהדגם הקודם ורחב ב- 45 מ"מ, ובסיס הגלגלים של סדרת 169 קירב אותה לגרסת בסיס ארוך של 168. הודות לבסיס גלגלים המורחב מרווח הפנים היה חסר תקדים בשביל מכונית קומפקטית – המרחק בין המושבים עמד על 805 מ"מ, מרווח הרגליים בשורה השנייה גדל ב- 30 מ"מ. הושחזה ארגונומיה של תא הנוסעים – שופר מיקום המושבים, שופרה זוויות הצפייה, תפעול טלפון התיידד עם הנהג, ראות הצג המרכזי עברה אופטימיזציה, הופיע הגה רב-תכליתי שהותקן בדגמי סדרות יוקרתיות יותר.

על פי בקשות המשתמשים

בתור תוספת לרצפת-סנדוויץ' מבנה סדרת 169 כלל כריות אוויר אדפטיביות משוכללות נוספות, בין היתר גם צדדיות, קדם מותחנים בשתי שורות המושבים ומגבילי עומס חגורות בטיחות. חיבורי דבק ואלמנטים מבניים נוספים במרכב הפכו את הרכב לעמיד יותר בפני תאונות קשות.

בעת העבודה על סדרת 169 היצרן נותר נאמן למסורת שנולדה במהלך פיתוח הדור הראשון של A קלאס – להתעניין בדעות הנהגים ולקחת אותן בחשבון בעת יצירת המכונית. לדוגמה, בעת בחירת חומרי יחידות התפעול המפתחים ביקשו מנהגים לדרג חומרי מתגים שונים מבחינת תחושה מישושית ובהמשך הסתמכו על בקשות של משתמשים אמיתיים.

הפחתת רמת הרעש היה אחד המיקודים המרכזיים בעת פיתוח הדור השני של A קלאס. בכדי להבין איך לצמצם רעשים, את התנהגותם של חלקי מרכב שונים בעת רטט ניתחו באמצעות מחשב. למרות שהייצוג הוירטואלי הראה כי אב הטיפוס שקט למדי עדיין היה מה לשאוף אליו. כתוצאה, לדוגמה, בשלוש נקודות ברצפת השלדה ובתא הגלגל רזרבי הותקנו לוחות מתכת נוספות.

הצלחתו של W169 הפתיעה את המפתחים – הם תכננו למכור 50 אלף רכבים במהלך השנה הראשונה, אולם המטרה הושגה כבר ביום הראשון של נחיתת הדור השני בסוכנויות רכב. וסך הכל בתקופה בין 2004 ל- 2008 נמכרו קרוב למיליון רכבי סדרת 169.

מרכבו של A קלאס החדש גולוון לחלוטין על מנת לספק הגנה מפני קורוזיה לזמן ארוך. דלתות, מכסה מנוע, מכסה מטען ואורכנים גולוונו כמו כן, וכוסו בצבע שמחיל אבץ המונע היווצרות חולדה. כבר ברמת גימור הבסיסית דגם 169 צויד במערכת מיזוג אוויר מתקדמת בעלת בקרת טמפרטורה אוטומטית וחיישן לחות. בקרת האקלים שלקחה בחשבון טמפרטורה, זווית נטיית השמש, לחות ונוכחות מזהמים באטמוספרת תא הנוסעים הוצעה בתור אופציה נוספת.

מנועים ושאסי

עבור דגמי 169 מלכתחילה הוצעו שלוש מנועי דיזל:

  • A 160 CDI (60 קילוואט / 82 כ"ס);
  • A 180 CDI (80 קילוואט / 109 כ"ס);
  • A 200 CDI (103 קילוואט / 140 כ"ס).

ושלוש אפשרויות מנוע בנזין:

  • A 150 (70 קילוואט / 95 כ"ס)
  • A 170 (85 קילוואט / 115 כ"ס)
  • A 200 (100 קילוואט / 136 כ"ס)

בממוצע, הספק מנועי בנזין ודיזל הוגבר ב- 38% בהשוואה לדור הקודם. ועם זאת, צריכת הדלק של מנועי הבנזין נמוכה ב- 10% מזו של סדרת 168.

בין אלמנטים חדשניים בשאסי של מרצדס 169 – מתלי סרן אחורי פרבוליים, אשר שיחקו תפקיד חשוב בשיפור היציבות במהלך פניות והתנהגות כביש הכללית של הרכב. כמאפיין נוסף של השאסי שנוכח כבר ברמת גימור הבסיסית הייתה מערכת ריסון הידרו-מכאנית, היא לא כללה חיישנים או אלקטרוניקה מסובכת, אך סיפקה נסיעה נוחה בכל תנאי דרך.

בנוגע לתיבת הילוכים, מלבד לידנית ואוטומטית שהוכיחו את עצמן היטב בדגם 168, עבור 169 בתור אופציה הוצעה תיבת AUTOTRONIC אוטומטית שבעזרתה המנוע השיג את עוצמתו המרבית מהר יותר בהשוואה לתיבה האוטומטית הרגילה.

גרסאות

בשנת 2006 מרצדס-בנץ הציגה דגם מיוחד של הדור השני ל- A קלאס – «Polar Star». דגם זה נבדל במפרט עשיר של אופציות נוספות שאותן היה ניתן לקבל במחיר זול מהותית, מאשר אם אופציות אלו הוצעו עבור הגרסה הבסיסית. בסתיו 2007 מרצדס-בנץ הציעה את גרסת Edition10 – דגם 169 בעל עיצוב פנים וחוץ משוכלל. הרכב זכה לחישוקי סגסוגת קלה R16 עם שבעה חישורים כפולים, גג נפתח עם תריסים פנוראמיים, והרוכש – חוזה מדהים על כל שירותי תחזוקה תמורת 10 יורו בחודש בלבד.

לבסוף, מתיחת פנים היחידה של הדור השני התרחשה בשנת 2008. בין השינויים שהתבצעו – מודרניזציית עיצוב יחידות התאורה, הגריל, הפגושים ומראות צד. למפרט האבזור נוספה מערכת חנייה במקביל האוטומטית (ליתר דיוק, עם מעורבות נהג מינימאלית) Active Park Assist.

עובדות מעניינות

תחילתו של קו דגמי A קלאס מסדרת 169 לווה בקמפיין פרסום «Follow Your Own Star» שבראשה עמדה כוכבת הפופ כריסטינה אגילרה. כמו כן, בקמפיין לקחו חלק מעצב אופנה ג'ורג'יו ארמני ואליל הטניס בוריס בקר.

הצלחתו של W169 הפתיעה את המפתחים – הם תכננו למכור 50 אלף רכבים במהלך השנה הראשונה, אולם המטרה הושגה כבר ביום הראשון של נחיתת הדור השני בסוכנויות רכב. וסך הכל בתקופה בין 2004 ל- 2008 נמכרו קרוב למיליון רכבי סדרת 169.

בשנת 2004 נציג הדור הראשון של A קלאס לקח מקום ראשון בדירוג ADAC בתור רכב עם מספר תקלות הנמוך ביותר בקטגוריית רכבים קומפקטיים ומסגמנט הביניים.

במבחני הריסוק European NCAP (New Car Assessment Program) בשנת 2005 מרצדס 169 קיבל חמש כוכבים – דירוג בטיחות הגבוה ביותר.

באוקטובר 2010 בתצוגת רכב הפריזאית התקיימה הופעת הבכורה של גרסת 169 חשמלית, דגם «E-CELL» בעל טווח נסיעה של 200 ק"מ על טעינה אחת ומהירות מרבית של 150 קמ"ש.

מהדורה מוגבלת האחרונה של A קלאס דור 2 יצאה בשנת 2012 עבור השוק היפני.

מי מהכוכבים הבאים היה משכנע אתכם לרכוש מרצדס A קלאס סדרת 169?
אף אחד לא הצביע