מרצדס E-קלאס. מרצדס הנמכרת ביותר
בשנת 2020 יצאה לאור הגרסה המחודשת של דור חמש
מרצדס E-קלאס – סדרת מכוניות עסקים משפחתיות מאת המותג הגרמני Mercedes-Benz. מיוצרת משנת 1984. בשנת 2020 בשוק הישראלי ניתן היה לרכוש את גרסאות הדור החמישי של E-קלאס שנת דגם 2016 בעלות מרכב סדאן וקבריולה.
מכוניות E-קלאס מיוצרות עם מנועי בנזין, דיזל, היברידיים ומנוע גז (NGT) בתצורות שונות. קיימות גרסאות בעלות הנעה אחורית או כפולה 4MATIC, במגוון תצורות מרכב: סדאן, סטיישן, קופה וקבריולה. בנוסף לכך החברה מייצרת גרסאות מרצדס E-קלאס עם ביצועים גבוהים ששודרגו על-ידי מהנדסי מחלקת Mercedes-AMG. דגמים כאלה נחשבים לעצמאיים.
מקור האות "E" בשם E-קלאס טמון במילה "Einspritzung" בגרמנית, שפירושה "הזרקת דלק". בשנות ה-60 של המאה הקודמת באמצעות האות "E" ציינו את הדגמים שקדמו ל-E-קלאס של היום. דגמים מסוג זה אובזרו במערכת הזרקת דלת החדשנית יחסית לתקופה. בהמשך, הצורך לסמן את מערכת הזרקת הדלק נעלם, מאחר שבאותו הרגע כל כלי הרכב השתמשו בהזרקת הדלק. בשנת 1993 Mercedes-Benz שייכה את כל המכוניות מסגמנט העסקים שלה ל-E-קלאס. שם האות "E" כבר ציינה את השם "Executivklasse". נציגתו הראשונה של E-קלאס החדש הייתה מרצדס 124.
המפעלים העיקריים לייצור מכוניות E-קלאס נמצאים בערים זינדלפינגן וברמן שבגרמניה. סדרת E-קלאס היא הנמכרת ביותר בכל תולדות הדגם הגרמני. לקראת סוף שנת 2015 בעולם נמכרו מעל 13 מיליון מכוניות. בשנת 2014 מרצדס E-קלאס זכתה לפרס "IHS Automotive 2014 Loyalty Award" בתור המכונית עם הבעלים הכי נאמנים בסגמנט המכוניות המשפחתיות.
דור ראשון
גרסת הדור הראשון יוצרה בין השנים 1984 לבין 1997. דגמי מרצדס 124 הראשונים החליפו את דגם W123 המיושן. הרוכשים היו זקוקים למכונית שהייתה מסוגלת לא רק להניע אותם ממקום למקום, אלא גם תהיה נגישה וחזקה. מרצדס E-קלאס הראשונה זכתה לעיצוב מאת ברונו סאקו ולתקופה התאפיינה בנתונים אווירודינמיים בין הטובים בסגמנט. תחילה הופיע דגם סטיישן S124, שנה לאחר מכן – סדאן W124, בהמשך המכוניות התחילו להצטייד במנועי טורבו ועם הזמן החלו לזכות בהנעה כפולה.
בשנת 1993 המכונית עברה שדרוג משמעותי. באותה שנה נכנס לשימוש הסימון החדש של סגמנט העסקים – "Executivklasse". כל סדרת 124 הפכה לסגמנט העסקים הראשון מאת Mercedes. דגם מרצדס E320 היה נחשב ליוקרתי ביותר והיה זמין בכל ארבעת גרסאות המרכב. רק הדגמים E420 ו-E500 נחשבו למתקדמים ממנו. בנוסף בשנת 1993 מוסך כוונון המכוניות AMG הפך לשותפו הרשמי של Mercedes-Benz. הודות לשותפות, על בסיס פלטפורמת E320 יוצרו הדגמים E36 בגרסאות בעלות מרכב סטיישן, קופה וקבריולה ו-E-60 AMG בעלת מרכב סדאן.
הדור הראשון של E-קלאס מיד זכה לפופולריות רבה. סך הכל יוצרו 2,583,470 יחידות מכוניות. ביניהן 2,058,777 יחידות סדאן, 340,503 יחידות סטיישן, 141,498 יחידות קופה ו-33,968 יחידות קבריולה. בנוסף הושקו 8 אלף מכוניות מסדרות מיוחדות, כולל דגמי לימוזינה, מכוניות אמבולנס וכד'.
דור שני
סדרת הדור השני יוצרה בין השנים 1995 לבין 2003. בשנת 1999 עברה מתיחת פנים. מרצדס E-קלאס דור שני בעל הסימון W210, התחקה אחר המבנה של הדגם הקודם, אך מבחינת האבזור והתכולה – היה מכונית אחרת לגמרי. לראשונה הותקן מסרק-ההגה, הופיעו חיישני הגשם, חיישני חנייה ועוד. עיצוב המכונית השתנה גם הוא. השינוי העיקרי נעשה בפנסים קדמיים עגולים שבזוכתם המכונית קיבלה כינוי "מרצדס עם עיניים גדולות". בנוסף לכך, בשנת 1997, מנועי 6 צילינדרים הישנים הוחלפו במנועי V6 החדשים מאלומיניום בשליטה חשמלית. זוהי הייתה קדמה טכנולוגית אמתית! בהמשך התרחש מהפך טכנולוגי נוסף – יוצרו מנועי דיזל חדשים עם מערכת הזרקת הדלק "Common Rail".
כתוצאה ממתיחת הפנים בשנת 1999, דגמי E-קלאס דור שני קיבלו פנסים אחוריים חדשים, פגושים ומרכיבי עיצוב אחרים וחבילת מכשור מחודשת. מלבד גרסאות המפעל, יוצרו גרסאות AMG עוצמתיות: בשנת 1995 – E36 AMG עם מנוע P6, בשנת 1997 – E50 AMG עם מנוע V8. בהזמנה מיוחדת ניתן היה לקבל את הדגם E60 AMG. בשנת 1999 – E55 AMG.
דור שלישי
גרסת הדור השלישי יוצרה בין השנים 2002 לבין 2009. בשנת 2006 היא עברה מתיחת פנים. מרצדס E-קלאס עם סימון המפעל התעשייתי W211 צמחה במימדיה. חלל הפנים שלה התרחב ובנוסף הותקן מגוון רחב של מכשירים חשמליים ומערכות מחשב. דגמי דיזל הפכו לפופולריים ביותר. בדומה לדגם הקודם, לדגם W211 לא היו גרסאות בעלות מרכב קופה וקבריולה. מאידך, בשנת 2005 הבסיס שלו שומש ליצירת דגם קופה ספורטיבי בעל 4 דלתות C219, השייך ל-CLS-קלאס. בשנת 2002 הופיע דגם E55 AMG הספורטיבי עם מנוע הדרגתי V8 שהוחלף בהמשך לדגם E63 AMG. בשנת 2003 נערכה ההשקה של גרסת סטיישן S211. בשנת 2007 הופיעה מרצדס ההיברידית E300/320 CDI BlueTEC המאובזרת בטכנולוגית הפחתת פליטת הזיהום. טכנולוגית BlueTEC בתורה הגיעה לרשימת "Ward’s 10 Best Engines" בשנים 2007 ו-2008.
E-קלאס היא הסדרה הנמכרת ביותר בתולדות המותג הגרמני. מרצדס E-קלאס זכתה לפרס " IHS Automotive 2014 Loyalty Award" כמכונית עם הבעלים הנאמנים ביותר בסגמנט מכוניות משפחתיות פרימיום.
מתיחת הפנים של שנת 2006 הביאה ל-E-קלאס מהדור השלישי שדרוג משמעותי. המכונית זכתה ברשת רדיאטור בצורה חדשה, פגושים חדשים, מראות ואורות האיתות האחוריים. בנוסף הותקנה חבילת מערכות חשמל מתקדמת.
דור רביעי
דגמי הדור הרביעי יוצרו בין השנים 2009 לבין 2017. בשנת 2013 הסדרה עברה מתיחת פנים. מרצדס E-קלאס עם סימון המרכב התעשייתי W212 צוידה במערכות בטיחות חדשניות, מערכות אלקטרוניות מתקדמות, בתיבת 7 הילוכים אוטומטית ובמגוון דברים נוספים. באותו הדור הושקה הגרסה ההיברידית Е350 BlueTEC. בשנת 2009 הושקה גרסת סטיישן S212. בשנת 2009 יצא דגם E63 AMG העוצמתי ממחלקת Mercedes-AMG.
דור חמישי
מיוצר משנת 2016 ועד היום (לפי הנתונים לשנת 2020). מרצדס E-קלאס דור חמישי עם סימון W213 הורכבה על גבי פלטפורמה מודולרית MRA. הדגם צמח במימדיו, התחדש בעיצוב האופייני למותג והצטייד בגיר 9 הילוכים אוטומטי. המכונית אובזרה במגוון רחב של מערכות בטיחות וסיוע לנהג אלקטרוניות מתקדמות, הכוללות בין היתר את טכנולוגית נהיגה וחנייה אוטונומית ויחידות הכוח החדשות והמתקדמות. קו הדגמים של E-קלאס עדיין כולל יחידה היברידית וגרסת AMG העוצמתית. בנוסף לגרסאות בעלות המרכב סדאן וסטיישן, מרצדס E-קלאס 2017\2018 מוצעת בגרסאות בעלות מרכב קופה וקבריולה.
בשנת 2020 המכונית עברה מתיחת פנים והשתדרגה במערכת תאורה חדשה מלפנים ובפנסים מחודשים מאחור. גלגל הגה חדש, גרסת מערכת המולטימדיה MBUX החדשה, שני מסכים בגודל 10.25 אינץ' בגרסת הבסיס, בקרת שיוט אדפטיבית משודרגת, מערכות סיוע אלקטרוניות מחודשות וחידוש של קו המנועים.