הונדה אקורד – מכונית מנהלים המיוצרת על ידי יצרנית רכב היפנית Honda משנת 1976. היא מדגימה אריכות ימים יפנית אמיתית עם נוכחות של 45 שנים בשוק, ורבגוניות אירופאית בהיצע מרכבים הרחב – סדאנים, האצ'בקים 3 ו- 5 דלתות, סטיישנים וקופה. נכון להיום נמצא בייצור הדור העשירי למכונית שעברה מתיחת פנים בשנת 2020. אקורד אינו משוו
הונדה אקורד ‏2020. מרכב, צורה. סדאן, 10 דור, שדרוג
AUTOBOOM

אחד מ"סמוראים" האייקוניים

הונדה אקורד ‏2020. מרכב, צורה. סדאן, 10 דור, שדרוג

הונדה אקורד – מכונית מנהלים המיוצרת על ידי יצרנית רכב היפנית Honda משנת 1976. היא מדגימה אריכות ימים יפנית אמיתית עם נוכחות של 45 שנים בשוק, ורבגוניות אירופאית בהיצע מרכבים הרחב – סדאנים, האצ'בקים 3 ו- 5 דלתות, סטיישנים וקופה. נכון להיום נמצא בייצור הדור העשירי למכונית שעברה מתיחת פנים בשנת 2020. אקורד אינו משווק רשמית בישראל (נכון ל- 2021), אולם כה אהוב ופופולארי באירופה ואמריקה שכדאי לדבר עליו בנפרד.

היה היה ביפן שלושה סדאנים חברים לכיתה שהתחרו אחד עם השני: סובארו לגאסי, מיצובישי גאלאנט, והונדה אקורד. בעליהם אף היום יושבים בגאווה רבה מאחורי ההגה, ללא תלות בשנת הייצור של הרכב האהוב עליהם, וכאשר הם נפגשים כל אחד מהם בטוח כי המכונית שלו עולה על זו של היריב. שלושת הרכבים השתייכו לדגמים המעידים על מעמד, להם היו אידיאולוגיה דומה, גרסאות ספורטיביות עוצמתיות והיסטוריה ארוכה אשר נודעה לתהילה רבה. לכן קשה לדמיין את תפקידו של כל אחד מהדגמים כאשר מוציאים מהקשר את העימות הנואש ואת התחרות הלוהטת, אשר חישלו וחידדו את כל אחד ממשתתפי הקרב הכביר בין הסמוראים על ארבעה גלגלים.

הונדה אקורד מכילה את כל הנדרש להפיכתה לאייקונית: עיצוב שבו אמנים יפניים השקיעו את ליבם ונשמתם, מנועים שעליהם המהנדסים כישפו יום ולילה עם ידיים שחורות ועיניים אדומות, התנהגות כביש המעניקה תחושת עונג… לאקורד יש נשמה, מוצנעת ומעודנת, אשר נולדה והרימה את מכונית נפלאה זו לרמה מעל לסדרות של היצירות חסרות-פנים של משווקים.

"אקורד – הסכם והרמוניה בין אדם, חברה ורכב"
סויצ'ירו הונדה (1906-1991). מייסד חברת Honda Motor Co

דור ראשון

יוצר בין השנים 1976 ל- 1981. אקורד הראשון היה האצ'בק 3 דלתות בעל הנעה קדמית, אחריו בא הסדאן. על שתי גרסאות התקינו מנוע בנזין בנפח 1,6 ליטר והחל משנת 1978 – 1,8 ליטר. בשנת 1979 בתור אופציה הופיעה תיבת 3 הילוכים אוטומטית שפותחה על ידי חברה באופן עצמאי. ב- 1980 הושק אקורד המיליוני. הדגם יצא מוצלח למדי: אותו הכתירו בתארי "מכונית השנה 1976-1977" רבים במדינות שונות, הוכרז "סדאן הטוב ביותר" בעלות פחות מ- 5000 דולר בארה"ב.

דור שני

אקורד השני יוצר בין השנים 1981 ל- 1983, והפך לרכב יפני הראשון אשר יוצר בארה"ב במפעל Honda Motor במריסוויל (מדינת אוהיו), ולדגם יפני הנמכר ביותר בארה"ב. במשך 15 שנים אקורד לקח את האליפות מדי שנה, עד 1996. ובשנות 1991 ו- 2001 אף עמד בראש הדירוגים בקטגוריה שלו בין כל יצרניות הרכב בכלל. במידה לא מעטה הודות לחומרה מתקדמת לתקופה ההיא: בשנת 1983 ברכב התחילו להקתין תיבת 4 הילוכים אוטומטית.

דור שלישי

אקורד השלישי יוצר בין 1985 ל- 1990 במרכבי סדאן ושוטינג-ברייק הבעל שם משל עצמו "Aerodeck" המזכיר מאוד סטיישן בן 3 דלתות. במרכב כזה הדלת האחורית מתמזגת באופן חלק עם הגג, ובכך מגדילה את שטח הזיגוג ומקלה על נוחות השימוש בתא המטען. בתור ניסוי במכונית התקינו פנסי חזית נשלפים (לא השתרשו) ומתלי עצמות עצה כפולות בסרן הקדמי (נותרו לאורך 27 שנים הבאות). החל מהדור הזה אפשר ללא ספק להחשיב את המכונית לגלובאלית: אקורדים נמכרו ביפן, אירופה, ארה"ב, קנדה, טאיוואן, אוסטרליה וניו-זילנד, מדינות המפרץ וכו'. בשנת 1988 בארה"ב, קנדה ויפן קו הדגמים הורחב בזכות דגם קופה, הדגם הראשון שפותח על ידי חברת Honda Research of America, Inc.

באקורד, בהתאם לשוק, התקינו מנועי מאייד בנפח 1,6, 1,8 ו- 2,0 ליטר, אינג'קטור 2 ליטר ו- 1,8 ליטר עם שני מאיידים, הכוחני ביותר היה 2 ליטר בעל מערכת אינג'קטור והצתה חשמלית, אשר הפיק 160 כ"ס. תיבות: 5 הילוכים ידנית או 4 הילוכים אוטומטית. לדור השלישי של אקורד הוענקו פרסים יוקרתיים, החל ממכונית השנה ביפן ועד לתארים אמריקאיים וקנדים.

דור רביעי

יוצר בין השנים 1989 ל- 1993. החל מדור זה נתון המכירות בשוק הצפון-אמריקאי מתחיל לצמוח. גרסאות עבור שוק זה נבדלו מהותית מהאירופאיות בתאורה וברמות הגימור. באקורד הרביעי לראשונה השתמשו במערכת היגוי כפול 4WS. המכונית צוידה במנועי בנזין (1,8 ליטר 103 כ"ס, 2 ליטר 90 כ"ס, 2 ליטר 110 כ"ס, 2 ליטר 133 כ"ס, 2,2 ליטר 150 כ"ס) ובתיבת 4 הילוכים אוטומטית או 5 הילוכים ידנית.

דור חמישי

יוצר בין השנים 1993 עד 1998 בשלושה מרכבים, המנועים היו מסוג בנזין 16 שסתומים: 1,8 ליטר 125 כ"ס; 2,0 ל' 115-136 כ"ס; 2,2 ל' 130-190 כ"ס ו- 2,3 ל' 158 כ"ס. המנוע הבכיר היה V6 בנפח 2,7 ליטר שהפיק 172 כ"ס. תיבות – 5 הילוכים ידנית או 4 הילוכים אוטומטית. בשנת 1996 נערכה מתיחת פנים: עודכנו התאורה, הפגוש, מכסה המנוע. נוסף מנוע טורבו דיזל בנפח 2 ליטר בעל 4 צילינדרים בטור והזרקה ישירה (תוצרת חברת "Rover" הבריטית) בהספק 105 כ"ס.

בין השנים 1993 עד 1998 במפעל בבריטניה אקורד יוצר בגרסה אשר פותחה במיוחד עבור השוק האירופאי, ומשם הוא סופק לסוכנויות רכב. אקורד החמישי גם לא נשאר נטול פרסים, הפך ל"מכונית השנה ביפן 1993-1994" והוכתר בתואר "רכב יבוא של השנה" על פי מגזין Motor Trend (ארה"ב).

דור שישי

יוצר בין השנים 1997 עד 2002. כל המנועים של אקורד זכו ל- VTEC – מערכת תזמון שסתומים משתנה אשר הופכת את המנועים לעוצמתיים וחסכוניים יותר בו-זמנית. הגרסאות עבור אירופה, יפן וארה"ב נבדלו באופן מהותי: המרכבים והיצע המנועים היו שונים. עבור אמריקה יוצרו אקורד עם מנוע V6 בנפח 3,0 ליטר (200 כ"ס), כאשר במולדתו אותו הספק הופק ממנוע 2,3 ליטר. יתר על כן, ללא מגדשי טורבו, שבלעדיהם הונדה הסתדרה בקלות בזמנים ההם והפתיעה במאה סוסים לכל ליטר של נפח מנוע עבור הגרסאות הספורטיביות. אקורדים האמריקאים היו גדולים יותר, עבור יפן יוצרה גרסה עם הנעה כפולה, באירופה נמכרו שלושה מרכבים באותה עת: סדאן, קופה והאצ'בק 5 דלתות.

דור שביעי

יוצר בין השנים 2002 עד 2008. הגרסאות עבור שווקי אירופה ויפן נהיו זהות, מאחר וייצור הדגם באנגליה הופסק, וכל הרכבים האירופאים יבאו מיפן, ואת מקומו של ההאצ'בק תפס סטיישן. בשוק היפני הוצעה גרסת הנעה כפולה, ובנוסף גרסה ספורטיבית Euro-R בעלת מנוע 2 ליטר בהספק 220 כ"ס.

אקורד השביעי צויד במנועי בנזין 2 ליטר (155 כ"ס) או 2,4 ליטר (190 כ"ס), להיצע האירופאי הוסיפו טורבו-דיזל (2,2 ל', 140 כ"ס). הגרסה האמריקאית נבדלה במימדים ומנופחים כמקודם, נמכרה היא גם במדינות אמריקה הלטינית, המזרח התיכון, ובמספר מדינות אסיה. למרבה המזל של אוסטרלים, להם הייתה אפשרות לרכוש את הגרסה האירופאית וגם את האמריקאית. בדגמי סדאן קופה הותקנו מנועי 2,4 ליטר (160-164 כ"ס) או V6 בנפח 3,0 ליטר (240-244 כ"ס), מאוחר יותר באמריקה הצפונית הופיע אקורד היברידי על בסיס דגם 3,0 ליטר. בשנת 2005 התקיימה מתיחת פנים. נוסף על כך, על בסיס האקורד האמריקאי נוצר סדאן Acura TL (היא גם Acura TSX).

דור שמיני

יוצר בין השנים 2008 עד 2012. אקורד השמיני נהיה סולידי יותר וגדל במימדים, קיבל מנועים בנפח 2,0 (156 כ"ס) ו- 2,4 ליטר (206 כ"ס), הראשון צויד בתיבת הילוכים ידנית או אוטומטית, השני – הגיע עם אוטומטית בלבד. מרכבים: סדאן וסטיישן. מכונית זו נמכרה לא רק באירופה, אלא גם ביפן, מקסיקו, במספר מדינות אסיה ובאוסטרליה. בשוק האמריקאי היא נמכרה תחת השם אקורה TSX. במקביל הוצע גם אקורד שהיה גדול יותר; מרכביו של אקורד המוגדל – סדאן, סטיישן, קופה. ברכב התקינו מנועי בנזין 2,4 ל' (177 או 190 כ"ס) ו- V6 בנפח 3,5 ל' שהפיק 268-271 כ"ס. הוצעו שתי תיבות הילוכים: ידנית ואוטומטית. בשנת 2010 המכונית עברה מתיחת פנים, במקביל נחשף קרוסאובר על בסיס הדגם – אקורד קרוסטור בעל הנעה כפולה.

דור תשיעי

יוצר בין השנים 2012 עד 2017 ועבר מתיחת פנים ב- 2015. אקורד החדש הוצג בתצוגת רכב צפון-אמריקאית הבינלאומית בדטרויט בתור דגם יחיד וגלובאלי. בניגוד למתלי עצמות עצה כפולות קדמיים המפורסמים, מכונית זו קיבלה תמוכות מקפרסון זולות ופשוטות עם מייצב רוחבי. הרכב הוצע עם מנועים בנפח 2,4 ו- 3,5 ליטר. מנוע 2,4 ליטר הבסיסי – בעל 4 צילינדרים, 16 שסתומים, ומערכת בקרת שסתומים i-VTEC (בהספק 180-191 כ"ס). מנוע 3,5 ליטר – V6, בעל מערכת תזמון שסתומים משתנה VTEC (בהספק 281-301 כ"ס). תיבות הילוכים – אוטומטית או ידנית (במנוע 2,4 ליטר).

ביפן אקורד התשיעי נמכר החל מיוני 2013 והוצע בגרסאות היברידית והיברידית פלאג-אין בלבד. הראשונה – מדובר בהיבריד רגיל בעל תפקוד מקביל של מנוע בנזין ומנוע חשמלי, תיבת הילוכים – רציפה. את גרסת פלאג-אין, כפי שהשם מרמז, ניתן להטעין מרשת חשמלית. כבר בחודש הראשון היקף המכירות עלה על הציפיות פי 6! מנוע הבנזין בשתי הגרסאות הוא אותו אחד (143 כ"ס), וגם המנוע החשמלי (124 קוט"ש), אולם לסוללת ליתיום-יון קיבולת מוגדלת בגרסת פלאג-אין – 20,8 אמפ"ש לעומת 5 אמפ"ש. שתי הגרסאות כללו מערכת חכמה לבקרת היחידות ההיברידיות i-MMD ומערכת Honda ECO המסייעת לבחור מצב נהיגה אופטימלי. הודות לעובדה שאת גרסת פלאג-אין ניתן להטעין, צריכתה בהמרה לקילוואט נאמדת ב- 1,4 ליטר / 100 ק"מ לנגד 3,3 ל' / 100 ק"מ אצל ההיברידית הרגילה (מדידות במחזור JC08 היפני).

דור עשירי

נמצא בייצור משנת 2017 ועד עתה (נתונים לשנת 2021). נותר רק הסדאן, חלף זמנו של הסטיישן, ולמרבה הצער, זה מעיד על אובדן פופולאריות של אחד מהסמוראים הוותיקים. אקורד חדש חולק את הפלטפורמה המודולרית "ACE" עם דגמי סיוויק ו- CR-V אשר זכתה לציונים גבוהים בדירוגי בטיחות. בתור השווקים העיקריים ציונו את ארה"ב, סין ותאילנד. ביפן עצמה הסדאן יצא לשוק רק באוקטובר 2019, ויתר על כן בגרסה היברידית בלבד עם מערכת Honda e: HEV וברמת גימור יחידה הכוללת את מכלול מערכות הבטיחות Honda Sensing.

בארה"ב אקורד קיבל מנוע טורבו בנפח 1,5 ליטר (192 כ"ס) המותקן עם שתי תיבות הילוכים (ידנית ורציפה). ישנו גם היבריד על בסיס מנוע 2 ליטר וגרסת 2 ליטר ספורטיבית – הודות לטורבינה המנוע מפיק 252 כ"ס, תיבה – ידנית או אוטומטית. בשנת 2020 הגרסה האמריקאית כבר עברה מתיחת פנים, היא העניקה לרכב בלוקים מעודכנים של בקרת חטיבות הכוח ומערכת מדיה משוכללת. דגמים בעלי גיר ידני הורדו מייצור מוקדם יותר עקב ביקוש נמוך.

בארה"ב הונדה אקורד – סדאן ספורטיבי ואטרקטיבי חזותית, בעל חלל פנים מסוגנן ופונקציונאלי ואבזור מכובד: בקרת אקלים מפוצלת, צג מולטימדיה בגודל 8 אינץ', חימום מושבים קדמיים ואחוריים, קירור מושבים קדמיים ועוד. מכלול Honda Sensing מצוי בכל רמת גימור וכולל את המערכות הבאות: בקרת שיוט אדפטיבית עם סיוע בלימה אוטונומית למניעת התנגשויות, מניעת סטייה מנתיב, זיהוי תמרורים, שליטה אוטומטית באור גבוה וכו'. הרכב מצויד בשבע כריות אוויר, כולל קדמיות, צדדיות, וילונות וכרית ברכיים לנהג. במבחנים על פי שיטת JNCAP היפנית הסדאן קיבל את הציון המקסימלי – חמישה כוכבים.

מימדי המרכב של הונדה אקורד 2019/2020: 4900 מ"מ לאורך, 1860 מ"מ לרוחב, 1450 מ"מ לגובה, בסיס גלגלים 2830 מ"מ. תא הנוסעים מציע מרווח נדיב מלפנים ומאחור, לתא המטען נפח גדול אפילו בגרסה ההיברידית – 573 ליטר, המושבים האחוריים מתקפלים. בסרן הקדמי לאקורד תמוכות מקפרסון, מאחורה – מערך רב-חיבורי. מצויד הוא בצמיגי 235/45R18, בבלמים דיסקיים ובבלם חנייה אלקטרוני. אך העיקר כמעט נעלם בו – נשמה שופעת חיים וגועשת של לוחם הדרכים אשר חותרת לניצחון על מאות ואלפי קילומטרים...

האם לדעתך חשוב שלמכונית תהיה נשמה? שתרגיש בה את החיים?
10 קולות