הדור הראשון של מרצדס C קלאס קבע את הסטנדרטים עבור כל הדורות הבאים – עיצוב יוצא מן הכלל, מרווח פנימי נדיב, רמת נוחות גבוהה, חבילת אופציות בטיחות כברירת מחדל – הכל אמין, בן קיימא, עשוי כהלכה ובהחלט עולה בקנה אחד עם תדמיתו של מרצדס-בנץ בתקופה ההיא. הדור הראשון יוצר בין השנים 1993 ל- 2000 במרכב סדאן, ומ- 1996 עד 200
מרצדס C-Class ‏1997. מרכב, צורה. סטיישן 5 דלתות, 1 דור, שדרוג
AUTOBOOM

לא בטיחותי, אך מוצלח במיוחד

מרצדס C-Class ‏1997. מרכב, צורה. סטיישן 5 דלתות, 1 דור, שדרוג

הדור הראשון של מרצדס C קלאס קבע את הסטנדרטים עבור כל הדורות הבאים – עיצוב יוצא מן הכלל, מרווח פנימי נדיב, רמת נוחות גבוהה, חבילת אופציות בטיחות כברירת מחדל – הכל אמין, בן קיימא, עשוי כהלכה ובהחלט עולה בקנה אחד עם תדמיתו של מרצדס-בנץ בתקופה ההיא. הדור הראשון יוצר בין השנים 1993 ל- 2000 במרכב סדאן, ומ- 1996 עד 2001 במרכב סטיישן. לאחר מכן הגיע הזמן לדור הבא.

עיצוב ובטיחות

שינויים משמעותיים לא נגעו בהופעתו החיצונית של W202, משום שלא הייתה באמת סיבה לשפר את עיצוב הדור הקודם אשר פותח תחת פיקודו של ברונו סאקו. השינוים נשאו תפקיד טכני – המרכב נהיה קשיח ויציב יותר, סף תא המטען הונמך, מיכל הדלק הועבר מתחת למושבים האחוריים. תא הנוסעים התרווח ונהיה נוח יותר, נוספו מושבים מתכווננים המותאמים לתכונות האנטומיות של הנהג והנוסעים, ברמת גימור הבסיסית נכללה מערכת חימום השומרת על טמפרטורה רצויה באופן אוטומטי בעזרת מערכת בקרה אלקטרונית.

W202 היה הרכב הפופולארי ביותר במולדתו וזכה להצלחה רבה גם בחו"ל, היקף מכירות של 1,8 מיליון יחידות מדבר בעד עצמו!

הבטיחות בדגם 202 הוגברה בהשוואה לדור הקודם הודות לאופטימיזציה של גיאומטריית בלימת אנרגיית התנגשות של המרכב, הגנה מפני מכה צידית בדלתות, מותחני חגורות בטיחות קדמיות, כוונון אוטומטי של מיקום חגורה ומערכת ABS. מסקרן ש- C קלאס צויד במבחר עשיר למדי של מערכות בטיחות לאותה תקופה, אולם במבחני ריסוק EuroNCAP הרכב קיבל שני כוכבים בלבד, וזו התוצאה כמעט הכי גרועה עבור מרצדס-בנץ. דהיינו, במצב קריטי בכביש מרצדס 202 היה בבירור לא האופציה הבטיחותית ביותר.

מרכבים וגרסאות

הדור הראשון הוצע בשתי אפשרויות מרכב: הגרסה הראשונית – סדאן, הוא גם נקרא W202, בשנת 1996 הופיע סטיישן S202, הנקרא גם «T-Modell». דגמי סדאן היוו את חלק הארי מהדור הראשון של C קלאס, עם היקף מכירות של 1,6 מיליון יחידות, כאשר S202 עלה על 221 אלף. הרכבים נבדלו, בפרט, בנפח תא המטען – אצל W202 נתון זה עומד על 480 ליטר ול-S202 עמד על 465 ליטר, אך בעת קיפול שורת מושבים האחורית הנפח גודל עד 1510 ליטר. הדור הראשון של C קלאס הוצע – וזה היה לראשונה עבור מרצדס בנץ – בארבע גרסאות אבזור, מאפייני עיצוב וגימור:

  • Classic — גרסה בסיסית, עם פנסי צהוב-לבן-אדום אחוריים סטנדרטיים, פסים אפורים כהים על הפגוש, כיסויים שחורים על תמוכות בין החלונות, ציפוי פאנלים פנימיים מפלסטיק
  • Esprit — הגרסה נועדה למשוך לקוחות צעירים יותר, ולכן נעשה שימוש בגוונים אדומים או כחולים בולטים בעיצוב הפנים, ותנוחת הישיבה הונמכה ב- 25 מ"מ
  • Elegance — גרסת הפרימיום של הדגם, אשר כללה הרבה יותר אפשרויות מותקנות מראש בהשוואה לאופציות ה"צעירות" יותר. ברמת גימור הסטנדרטית נוכחו ארבע חלונות חשמל, משענת יד מרכזית עם תא אחסון גדול מקדימה, משענת יד מרכזית במושב האחורי, הגה וידית הילוכים מצופים עור, פגושים בעלי דגשי כרום, קונסולה מרכזית וכיסויי דלתות בגימור עץ זבראנו. מאוחר יותר החלו להתקין ב- Elegance חישוקי סגסוגת קלה בעלי 10 פתחים וצמיגי 195/65 R15 עם דפוס חריצים מיוחד, נוספו אימובילייזר, מערכת בקרת משיכה (ASR), בקרת סחרור אלקטרונית (ETS)
  • Sport — גרסת הספורט הייתה אמורה להווה תחרות לדגמי BMW הדינמיים, שהיו בביקוש גובר באותה תקופה. עיצוב בסגנון הספורטיבי בדור הראשון של C קלאס כלל פסים על הפגוש, אורות מהבהבים לבנים. האבזור הסטנדרטי כלל שלדת ספורט עם מרכב מונמך ב- 25 מ"מ, צמיגים רחבים 205/60 R15 על חישוקי סגסוגת קלה 15 אינץ'. מאוחר יותר הופיעו גלגלי סגסוגת קלה עם שישה פתחים וצמיגי 205/55 R16 רחבים

מנועים ושאסי

בגרסאות בסיסיות הראשונות של C קלאס דור 1 הותקנו מנועי בנזין 4 צילינדרים M111 שנת ייצור 1992 שבהם השתמשו קודם לכן בדגמי מרצדס אחרים. לעומת זאת, מנועי דיזל 4 ו- 5 ציל' OM604 ו- OM605 נבדקו לראשונה דווקא בדגם 202. הפרוגרסיבית ביותר הייתה גרסת בנזין M104. לכל המנועים שודכה תיבת 5 הילוכים ידנית (4 היל' אוטומטית הייתה זמינה בתור אופציה).

המפתחים עבדו על מנועי הדור הראשון של C קלאס, הם הרחיבו את אינטרוול התחזוקה הטכנית עד 15 ק"מ. סרן אחורי רב-חיבורי נדד ל- 202 מסדרת 201, אך סרן קדמי בעל עצמות עצה כפולות היה פיתוח חדש. נוסף על כך, C קלאס קיבל בלם חנייה רגלי במקום בלם יד.

מתיחת פנים

תוספות/שיפורים קטנים בוצעו באופן סדיר ב"קלאס" החדש. מתיחת פנים הראשונה, כלל לא גדולה, התרחשה כבר ב- 1995. נוספו אלמנטים חדשים לשליטה במיזוג וחימום, פנסים אחוריים אדומים, איתותים לבנים, ברמת גימור הבסיסית נכלל מסנן אבק עם פונקציית סירקולציית אוויר וכו'. ולמתיחת פנים "הגדולה" האמיתית נחשב העדכון בשנת 1997. שינויים חזותיים היו משניים – השתה מכסה המנוע, גריל חדש, חלקי מרכב בצבע חדש. שכלול מהותי עברה מערכת הבטיחות בדגם הבסיסי – נוספו כריות אוויר צדדיות, מערכת הגברת בלימה, מגבילי מתיחת חגורות בטיחות.

בשנת 1997 עבור רכבי C קלאס הוצע מנוע דיזל חדש C 220 CDI – מנוע הראשון ברכבי מרצדס בעל מערכת הזרקת דלק ישירה Common Rail, אשר הפיק ב- 30% יותר כ"ס, ב- 50% יותר מומנט, וצרך ב- 10% פחות דלק בהשוואה ל- C220 הרגיל. C קלאס עבר שכלול פעם נוספת בשנת 1999 – התקינו תיבת 5 הילוכים אוטומטית חדשה, מערכת ESP ובקרת שיוט נכללו בגרסה הבסיסית.

איכות לטווח ארוך

הדור הראשון של מרצדס C קלאס במרכב W202 נחשב לרכב אמין במיוחד, המסוגל לעמוד בקילומטראז' עצום ללא תקלות. צוינו העמידות ואריכות הימים של המתלים והשאסי, כל עוד מתבצעת תחזוקה שוטפת קבועה. מנועי הדיזל של 202 זכו למוניטין של "חסיני מוות".

סדרת 202 אינה מושלמת, צוינו בעיות עם מנועי בנזין, חלודה במספר אלמנטים מלוחות מתכת דקים, ותקלות בתפעול המזגן. רוב הפגמים תוקנו על ידי מהנדסים, אך חלקם נותרו... בגדול, W202 מאוד מצא חן בעיני הנהגים.

בשנת 1994 בגרמניה דגם W202 תפס מעל 4% מנתח שוק הרכב ועד ל- A קלאס זה היה רכב הפופולארי ביותר במולדתו, אך גם בחו"ל זכה להצלחה גדולה, היקף מכירות של 1,8 מיליון יחידות מדבר בעד עצמו.

לדעתך, מדוע דווקא מרצדס זה הפך לפופולארי-על?
5 קולות