וטרן, רב-מכר וספורטאי
ניסאן סנטרה – רכב קומפקטי תוצרת Nissan Motors היפנית, גרסת היצוא של דגם Nissan Sunny היפני. מיוצר משנת 1982 במרכבי סדאן, סטיישן וקופה. הוצגו כבר שמונה דורות, האחרון מהם נמצא בשוק הישראלי החל משנת 2019 במרכב סדאן (נתונים ל- 2021) .
דור ראשון
יוצר בין השנים 1982 ל- 1986. סנטרה הראשונה יוצרה בארבעה סוגי מרכב: קופה 2 דלתות, סדאן 4 דלתות, סטיישן 5 דלתות והאצ'בק 3 דלתות. לרכב זה הוענק מנוע קדמי והנעה קדמית. המנוע – 1,5 ליטר 4 צילינדרים SOHC, מתקדם למדי לאותה תקופה, בהספק 67 כ"ס. אפשרויות תיבת הילוכים: ידנית 4 או 5 הילוכים, אוטומטית 3 הילוכים.
הרכב היה קל במיוחד. הסוכנות להגנת הסביבה בארה"ב מדדה אצלו את צריכת דלק הנמוכה ביותר בין רכבי בעלי מנוע בנזין: 43 מיל לגלון בעיר (קצת מעל 5,5 ליטר / 100 ק"מ) ו- 58 מיל לגלון בכביש מהיר (4 ליטר / 100 ק"מ). מיותר לציין שזה רק תרם להצלחה. בשנה הראשונה ניסאן סנטרה הפכה למכונית יבוא הנמכרת ביותר בארה"ב, ובשנת 1983 לקחה מקום שביעי בדירוג הבטיחות מאת המרכז לבטיחות רכבים האמריקאי.
דור שני
יוצר בין השנים 1986 ל- 1990 ושמר על מבחר רחב של מרכבים. המנוע הבסיסי עבור כל הגרסאות היה E16 בהספק 69 כ"ס, חריגים היו Sport Coupe וסטיישן בהנעה כפולה אשר צוידו במנוע אינג'קטור E16i. בגרסה פרוגרסיבית יותר זו המפיקה 70 כ"ס צוידו כל הדגמים החל משנת 1988. כמו כן, עבור חלק מהדגמים הוצעו מנועי דיזל, אך היו נדירים. תיבות הילוכים: ידנית 4 או 5 הילוכים ואוטומטית 3 הילוכים.
בסטיישנים בעלי הנעה כפולה הותקנה תיבת העברה המספקת שילוב חשמלי של הסרן האחורי עם מתלים עצמאיים. Sport Coupe הייתה גרסה ספורטיבית יותר, לה העניקו מרכב מקורי שלא חלק אף מרכיב עם הדגם הסטנדרטי, המנועים – E16i או GA16i. כל דגמי סנטרה של דור זה ידועים על אמינותם וחסכון דלק.
דור שלישי
יוצר בין השנים 1990 ל- 1994. האצ'בק 3 דלתות הורד מייצור, ו- Sport Coupe הוחלף לדגם חדש – ניסאן NX. סנטרה השלישית בגרסתה הבסיסית צוידה במנוע 1,6 ליטר בעל 16 שסתומים ו- 4 צילינדרים GA16DE בהספק 110-126 כ"ס. הוצעו מספר רמות גימור: E, XE, SE ו- GXE. גרסת GXE כללה חלונות, מנעולים ומראות חשמליים, XE, SE, ו- SE-R צוידו בסאנרוף ובחישוקי סגסוגת קלה.
בדור זה הופיע המנוע המפורסם של ניסאן SR20DE, הוא שודך לגרסת 2 דלתות SE-R הספורטיבית, וקבע שיאים חדשים עבור מכוניות עירוניות באותה תקופה. ניסאן סנטרה SE-R הפיקה 140 כ"ס ויכלה לזנק מעמידה ל- 60 מ"ש תוך 7,6 שניות. כללה בלמי דיסק בכל הגלגלים ומתלים עצמאיים עם תמוכות מקפרסון.
דור רביעי
יוצר בין השנים 1994 ל- 1999 במרכב סדאן בלבד, את תפקידו של דגם קופה מילא ניסאן 200SX. סנטרה הרביעית במקום מתלים עצמאיים מאחורה קיבלה קורת פיתול. חלק מהדגמים לא צוידו במוט מייצב אחורי או בבלמי דיסק אחוריים. רבים מרכבים אלו היו מסוגלים לעבור 30-40 מיל על גלון דלק אחד (5,5-7,5 ליטר / 100 ק"מ). המנוע שהותקן היה DOHC בנפח 1,6 ליטר בעל מערכת תזמון שסתומים ותיבת 5 הילוכים ידנית.
כל המנועים צוידו בשרשרת תזמון המיועדות לשרת לאורך כל חיי הרכב. הוצעו רמות גימור הבאות: Base, XE, GXE, GLE, SE ו- SE Limited. ריפוד עור, ספוילר אחורי, סאנרוף ומערכת כניסה ללא מפתח נכללו ב- GLE, SE ו- Special Edition. כל רמות הגימור, מלבד SE ו- SE-R אשר זכו למנוע 2,0 ליטר בהספק 140 כ"ס, צוידו במנוע 1,6 ליטר 115 כ"ס.
דור חמישי
יוצר בין השנים 2000 ל- 2006. סנטרה עברה סופית לקטגוריית רכבים קומפקטיים. מכונית זו נבדלה בתא נוסעים חדש בעל פלסטיק איכותי יותר ומושבים נוחים יותר.
סנטרה SE עם מנוע SR20DE שהפיקה 145 כ"ס ו- 184Nm הייתה העוצמתית ביותר, עד חזרתה של SE-R בשנת 2002. מנוע 1,6 ליטר הוחלף ל- 1,8 ליטר בהספק 126 כ"ס (175Nm). מאוחר יותר הושקו SE-R עם מנוע 2,5 ליטר בהספק 165 כ"ס, וגרסה עוצמתית עוד יותר SE-R Spec V- 175 כ"ס (244Nm), כיול מתלים אגרסיבי יותר וצמיגי חתך נמוך R17.
דור שישי
יוצר בין השנים 2006 ל- 2012. סנטרה השישית נהייתה גדולה יותר, בוססה על פלטפורמת C, אשר שרתה את הקרוסאוברים של ניסאן. מנוע – 2 ליטר בהספק 140 כ"ס ו- 199Nm מומנט. תיבות הילוכים: 6 הילוכים ידנית ורציפה.
SE-R הספורטיבית הוצעה בשתי גרסאות: SE-R base ו- SE-R Spec V. שתיהן צוידו במנוע 2,5 ליטר משוכלל בהספק 177 כ"ס (SE-R base) או 200 כ"ס (SE-R Spec V), הראשונה צוידה בגיר רציף Xtronic, השנייה – בגיר 6 הילוכים ידני ודיפרנציאל מוגבל החלקה נוסף. הרכב מסוגל להאיץ ל- 100 קמ"ש תוך 6,7 שניות.
מתיחת פנים ב- 2009 העניקה לסנטרה גריל חדש בסגנון הסדאן Altima, פנסי חזית ואחוריים מעט שונים. נוספו אפשרויות גימור חדשות, נגן CD חדש ומערכת ניווט. מערכת השמע כללה תמיכת iPod ו- USB.
דור שביעי
יוצר בין השנים 2012 ל- 2019, עבר מתיחת פנים ב- 2015. עיצוב ניסאן סנטרה החדשה מבוצע בסגנון יוקרתי, תא הנוסעים בה מרווח, ותא המטען – הטוב ביותר בסגמנט. הרכב צויד במפתח עם כפתור התנעה ובבקרת אקלים מפוצלת. לשנת 2014 המכונית נמכרה בשווקי 120 מדינות שונות.
סנטרה החדשה גדלה במימדים, אך נהייתה קלה ב- 60 ק"ג בהשוואה לדור הקודם. מנוע 1,8 ליטר 16 שסתומים החדש סיפק חסכון יוצא מן הכלל בעת הספק של 130 כ"ס. כמו כן, הוצע מנוע טורבו 1,6 ליטר (188 כ"ס). הדגם החדש הגיע ברמות גימור הבאות: S, FE + S, SV, FE + SV, SR, SR Turbo, SL ו- NISMO. כל רמות הגימור, מלבד S הבסיסית (גיר ידני), צוידו בגיר רציף. SR – גרסה ספורטיבית בעלת ספוילר אחורי, חישוקי סגסוגת קלה R17.
מתיחת הפנים בשנת 2015 העניקה פגושים, פנסים, מכסה מנוע, דלת מטען וגלגלים חדשים. סנטרה החלה להזכיר יותר את דגמי סדאן הבכירים של ניסאן. SR ו- SL זכו לפנסי LED וג'נטים R17 חדשים. הופיעו הגה חדש, מושב נהג חשמלי עם תמיכת גב תחתון (גרסאות SL ו- SR), מולטימדיית NissanConnect (בגרסאות SV ו- SR).
דור שמיני
נמצא בייצור משנת 2019 עד עתה (נתונים לשנת 2021). ניסאן סנטרה החדשה מצוידת במנוע 2,0 ליטר אטמוספרי בהספק 149 כ"ס ובתיבת הילוכים רציפה X-Tronic. מתלים עצמאיים אחוריים החליפו את קורת הפיתול אשר הותקנה בשלושת הדורות הקודמים של הדגם.
ניסאן סנטרה שנת 2019/2020 מיוצרת בשלוש רמות גימור: S, SV ו- SR. גרסת S כוללת מזגן, מערכת אינפוטיינמנט עם מסך מגע 7 אינץ' ומבחר מלא של פונקציות בלוטוס, חישוקי פלדה 16 אינץ', חלונות ומנעולי דלת חשמליים, כניסה ללא מפתח וחבילת טכנולוגיות עזר לנהג Nissan Safety Shield 360.
SV ו- SV Premium – רמות גימור מתקדמות הכוללות מערכת שמע בת 6 רמקולים, מולטימדיה בעלת מסך מגע 8 אינץ' ושירותי NissanConnect, מערכת כניסה חכמה Nissan Intelligent Key, מערכת התנעה ממרחק ותמיכה בזיווג סמארטפונים דרך Apple CarPlay ו- Android Auto. בגרסת SR – גלגלי 18 אינץ', חישוקי סגסוגת קלה וריפוד פנים משולב. SR Premium – מושבים בריפוד עור מלאכותי, מערכת שמע יוקרתית Bose בת שמונה רמקולים ועוד.