מכוניות שאוהבות להתקלקל
מומחי הרכב והשמאים ניתחו פניות למוסך של בעלי רכבים מתחת לגיל 7 עם קילומטראז' פחות מ-100 אלף ק"מ והגיעו למסקנות שבהן נשמח לשתף אתכם. המכוניות האלה עדיין נמכרות בשוק יד שניה, לכן כדאי לדעת עם מה אתם עלולים להתמודד לאחר רכישת רכב יד שנייה, שכן כאחד מתשעה בעלי רכב פנה עם בעיות דומות. בשביל הנוחות שלכם, המכוניות ה"בעייתיות" מחולקות לשתי קבוצות מחיר, התקלות שלהן נובעות מהפגמים במבנה.
אפשר להבין הכל, המפעלים נאלצים לשמור על איזון מסוים בין איכות, עמידות ואורך החיים של המכונית. כיום לא משתלם לייצר מוצרים "נצחיים" שישרתו אתכם במשך עשרות שנים, כפי שזה היה בעבר. לכן, הפתרון הטוב ביותר של יצרניות הרכב הוא לגייס כמות מספקת של משאבים שבעוד כמה שנים המכונית תדרוש תיקון יקר שידחוף את הצרכן לעבור למכונית חדשה. ובכל זאת… אף אחד לא רוצה שדווקא הרכב שלו יתקלקל.
מכוניות קומפקטיות וקרוסאוברים
**דאצ'יה/ רנו לוגאן, סנדרו ודאסטר
בעיות עם תיבת Renault DP2 היא תופעה נפוצה. תיבת ההילוכים הזאת מותקנת בדגמים של דאצ'יה: משפחת לוגאן, סנדרו ודאסטר. זוהי תיבה אוטומטית שנוטה להתחמם עד כדי כך שלפעמים נדרשת החלפה של כל המכלול. אותה אחת מותקנת בדגמים של פיג'ו וסיטרואן, לתיבה האוטומטית האינדקס AL4 והיא זהה לזו של רנו. כמו כן, בדגמים של רנו מותקנים מנועי EP6 – בהם מצוידים פיג'ו 308 ויסטרואן C4 דור 2 (שנת 2010 – 2020), דגמי BMW ו-Mini מסוימים והיו להם שתי בעיות עיקריות: הצטברות של משקעי פיח בשסתומים וגלגלי שרשרת הטיימינג. המנוע הזה מסובך ועמוס מבחינה הנדסית: הזרקה ישירה, מערכת בקרה ללא מצערת Valvetronic מאת ב.מ.וו ומגדש טורבו. המחיר של ההספק הגבוה והחסכוניות היא תוחלת תפקוד הקצרה של הגרסאות הראשונות (עד שנת 2016).
וולוו שונים ופורד פוקוס
מנועי הטורבו EcoBoost ותיבות ההילוכים PowerShift ברכבים של פורד ידועים בתוחלת החיים הקצרה שלהם. מנועי הטורבו עם הזרקה ישירה בנפחים שונים (מ-1,0 עד 3,5 ליטר) מותקנים בדגמי פוקוס, אקספלורר ואחרים, את תיבות ההילוכים הרובוטיות אפשר לראות גם בדגמים של פורד וגם בדגמים של וולוו S40, S60, V40, С30 XC60 ו-V50. תוחלת החיים של המכלולים האלה תלויה הרבה בסגנון הנהיגה ובתדירות הטיפול. למנועים יש הספק גבוה (לדוגמה, 1.6 Ecoboost מפיק מ-150 עד 180 כ"ס) וגם דרישות גבוהות בהתאם. בין בעיות ספציפיות: חימום יתר כתוצאה מפיצוץ הצינורות הלא אמינים של מערכת הקירור, הצתה עצמית של תערובת הדלק-החמצן בעת דחיסה וסתימת מזרקים. התיבות הרובוטיות יוכלו לתפקד לאורך 100-150 ק"מ עם שימוש זהיר, אבל יש גם לא מעט מקרים של כשל בקילומטראז' נמוך. תיבות Powershift רגישות ללכלוך וגם לתנועה בפקקים, מה שמקצר את תוחלת החיים שלהן.
לא מזמן נודע שוולוו קראה לריקול של 460 אלף רכבים בכל רחבי העולם – דגמי S60 ו-S80 משנות 2004 – 2009 עקב בעיות עם כריות האוויר.
פולקסווגן טיגואן
פולקסווגן טיגואן הוא רכב מוכר ששוחרר "על רגל אחת" וסבל מ"מחלות ילדות" רבות. הדור הראשון שלו (2007-2016) היא דוגמה לכך איך יצרנית רכב אמורה לטפל במצב: תיקונים בחינם, הרחבת תקופת אחריות, שכלול המבנה. המנוע המורכב והעוצמתי 1.4 TSI זכה בפרסים רבים בתחרויות הנדסה, אך התברר שהוא חלש מדי בשביל הקרוסאובר הכבד ולכן נפל קורבן ל"פול גז" ולשחיקה מזורזת. המבנה הלא מוצלח של שרשרת התזמון גם הובילה לעתים לתקלות בכל משפחת המנועים האלו; בין היתר לצריכת שמן גבוהה ולתוחלת חיים קצרה של הטורבינה. באשר לתיבות ההילוכים, הידנית והאוטומטית הן לא בעייתיות, אבל התיבה הרובוטית המפורסמת DSG מוכרת דווקא ככזו ש"אוהבת להתקלקל". גרסת 6 הילוכים נחשבה לאמינה יותר (בניגוד לגרסת 7 הילוכים). כמו כן, התיבה הותקנה בגולף דור 6 (עד שנת 2016) ופולקסווגן פאסאט (2010 – 2014). על מנת להאריך את החיים של ה-DSG יש להימנע ממצבי "גז-בלימה", הרי האויב הכי גדול של תיבות הרובוטיות הוא פקק.
קיה ספורטאז' ויונדאי טוסון
גם תעשיית הרכב הקוריאנית לא יכלה להתחמק מטעויות של המהנדסים. במנועים מסדרת Nu (מותקנים בקרוסאוברים קיה ספורטאז' ויונדאי טוסון) בנפח 2,0 ו-2,4 ליטר מופיעות לעתים קרובות שחיקות בצילינדרים. הנזק בצורת חריצים נגרם מעצם המבנה של הצילינדרים והבוכנות. היו מקרים רבים שבהם מנוע כזה דרש שיפוץ מקיף עם קילומטראז' מתחת ל-100 אלף ק"מ. מהבעיה הזאת סבלו דגמים מהדור השלישי (2010–2016) והדור הרביעי (2015–2020) וגם רכבים אחרים מהתאגיד יונדאי – קיה.
מכוניות פרימיום
מוזר לצפות כאן לאמינות נמוכה, אבל העולם אינו מושלם. המובילים הם, למרבה הצער, דגמים מאת יגואר – לנד רובר וב.מ.וו.
יגואר XE
ליגואר XE היפה והאלגנטי במרכב סדאן (מיוצר משנת 2015) יש נקודת תורפה – המנוע. בעוד שלא משנה באיזה סוג מנוע תבחרו: גם דגמי הבנזין וגם דגמי הדיזל גורמים לצרות לבעלים שלהם לעיתים די קרובות. פגם בצינור הדלק היא בעיה נפוצה במנועי דיזל, הוא מוכר על-ידי היצרנית ומטופל על חשבון מרכזי שירות רשמיים. צריכת השמן המוגברת מובילה לצורך לעקוב תמיד אחרי הרמה שלו. הדבר אופייני לכל מנועי הטורבו במידה רבה או פחותה. גם האבזור האלקטרוני הוא בעייתי – שלל של מערכות עזר מוביל לסיכוי גבוה לתקלה.
ב.מ.וו סדרה 5
סדרה 5 של ב.מ.וו עם מנוע N63 גם לא הגיעה רחוק, המנוע הופיע לראשונה בשנת 2008, הפיק 408 כ"ס והותקן עד שנת 2014, בשנת 2012 הופיעה הגרסה המשודרגת שלו בהספק 450 כ"ס. כמו כן, במנועים האלה צוידו הדגמים X5, 650i, 750i ו-X6 של התקופה. נהגים מחשיבים אותו למנוע בעייתי במיוחד שלעתים לא שרד אפילו עד תום תקופת האחריות. המנוע "התאבד" בכמה דרכים: עיוות התברוג בברגי ראש המנוע, הלם הידראולי במזרקים בגלל מנגנון תזמון השסתומים החלש. לכשל המזורז תרמו שתי טורבינות המותקנות בשקע של המנוע שהעלו משמעותית את טמפרטורת המנוע. גרסת הדור השישי של ב.מ.וו M5 (הושקה בשנת 2018) שמרה על מנוע הבי-טורבו V8 הקודם בנפח 4,4 ליטר, אבל קיבלה מגדשי טורבו חדשים, לחץ הזרקה מוגבר, מערכות סיכה וקירור מעודכנות. בנוסף לכך, הוגבר גם ההספק שלה: 600 "סוסים". הזמן יראה מה תהיה תוחלת החיים שלה.
לנד רובר דיסקברי
לנד רובר דיסקברי נודע בקלקולים שכיחים של גלי הארכובה במנועי דיזל 3 ליטר. גרסאות הבנזין דורשות החלפה תדירה יותר של מותחני שרשרת הטיימינג.
וולוו XC90
וולוו XC90 מראה את עצמו טוב בהשוואה לשאר. בעיקרון, מדובר ברכב אמין, אולם עותקים מסוימים מהדור הראשון (עד שנת 2014) והשני (מ-2014 עד היום) סובלים מצריכת שמן מופרזת. יותר מכך, תועדו כשלים של תיבות ההילוכים האוטומטיות מאת GM ו-Aisin שמותקנות במותגים רבים אך מתקלקלות דווקא ב-XC90 בגלל ההתנהגות המוזרה של החיישנים.
גם אם מצאתם את הרכב שלכם באנטי-רייטינג הזה, זאת לא סיבה להיפטר ממנו בדחיפות. "תקלות תכופות" או "לא מתפקד מדי פעם" – עוד לא אומר שאותו גורל מחכה גם לכם. תנו לרכב שלכם תשומת לב ותבקרו במוסך באופן קבוע, גם אם בשביל לוודא פעם נוספת שהכל תקין.