שברולט אופטרה היא מכונית עם היסטוריה מדהימה ועדיין אפשר להיתקל בה במרחבי ארצנו. מדובר בקבוצת משפחתיות קומפקטיות בצורות מרכב סדאן, סטיישן והאצ'בק, שנמכרו בשוק הישראלי משנת 2004. התאגיד GM ביצע עם הדגם הזה פעולות מטורפות: המכונית יוצרה תחת בערך 13 שמות בכל רחבי העולם. בגדול, מדובר בפרקטיקה שגרתית עבור התאגיד האמריקאי
שברולט אופטרה. שמות רבים, סיפור אחד
AUTOBOOM

שברולט אופטרה. שמות רבים, סיפור אחד

שברולט אופטרה. שמות רבים, סיפור אחד

שברולט אופטרה היא מכונית עם היסטוריה מדהימה ועדיין אפשר להיתקל בה במרחבי ארצנו. מדובר בקבוצת משפחתיות קומפקטיות בצורות מרכב סדאן, סטיישן והאצ'בק, שנמכרו בשוק הישראלי משנת 2004. התאגיד GM ביצע עם הדגם הזה פעולות מטורפות: המכונית יוצרה תחת בערך 13 שמות בכל רחבי העולם. בגדול, מדובר בפרקטיקה שגרתית עבור התאגיד האמריקאי, אבל אופטרה עברה כל גבול המתקבל על הדעת. דאו נובירה בדרום קוריאה, שברולט נובירה באירופה, שברולט לאצ'טי ברוסיה, אוזבקיסטן ובהמשך באירופה, Holden Viva באוסטרליה וניו-זילנד, סוזוקי Forenza (סדאן וסטיישן) וסוזוקי Reno (האצ'בק) בארה"ב ואפילו ביואיק Excelle/HRV, עם גרסת הדור הראשון שיוצר במפעל GM בשנגחאי, סין. שמות רבים, סיפור אחד ופלטפורמת J200 המשותפת לכולם. אבל כל דבר בעתו.

בשנת 2006 הסדאן שברולט לאצ'טי זכה בתואר "כוכב הרכבים הזולים" בתוכנית הטלוויזיה Top Gear. הדגם הוכיח את עצמו כזריז יותר במסלול המבחן של Top Gear בהשוואה לוזוקי Liana, כשסיים את הסיבוב מהר יותר בכ-4 שניות. מאוחר יותר סדאן לאצ'טי האירופאי שימש כבסיס למכוניות מרוצים שהשתתפו באליפות World Touring Car Championship (WTCC).

מעניין

שושלת יוחסין

Daewoo Nubira 2002. Sedan.

הבכור שמבוסס על פלטפורמת J200, הסדאן דאו נובירה, הוצג בסיאול בשנת 2002, שנה וחצי לאחר מכן בתצוגת הרכב בפרנקפורט הוצג ההאצ'בק ובשנת 2004 הופיע הסטיישן. בפיתוח העיצוב של הסדאן והסטיישן לקחה חלק סדנת העיצוב האיטלקית המפורסמת Pininfarina. העיצוב של ההאצ'בק נוצר על-ידי מרכז העיצוב ItalDesign תחת ניהולו של ג'ורג'טו ג'וג'ארו (Giorgetto Giugiaro) בכבודו ובעצמו. למעשה, מדובר כבר בדור השלישי של נובירה, שבוססה קודם לכן על הפלטפורמות J100 ו-J150. למרות כמות העבודה הגדולה שבוצעה על-ידי המעצבים האיטלקיים, ניתן להבחין בדימיון ברור בין מרכיבי המרכב של המכונית החדשה לקודמת, המעבר מהצורות המעוגלות לחדות וקפדניות יותר היה עקרוני.

Daewoo Lacetti 2002. Hatchback 5-door.

בארץ המוצא שלה, דאו נובירה דגם שנת 2002/2003 עברה מיתוג מחדש וקיבלה שם חדש – דאו לאצ'טי. תחתיו היא יוצרה עד שנת 2008, אז היא הוחלפה בדגם חדש המבוסס על הפלטפורמה החדשה J300, דאו לאצ'טי Premiere, במדינות מסוימות (בין היתר בישראל) הוא נודע בשם שברולט קרוז. השם Lacetti מגיע מהמילה הלטינית "Lacertus" שפירושה "צעיר, אנרגטי, מלא מרץ".

.השם Lacetti מגיע מהמילה הלטינית "Lacertus" שפירושה "צעיר, אנרגטי, מלא מרץ".

בתור שברולט לאצ'טי הדגם יוצר ברוסיה בין השנים 2003 –2012 ובאוזבקיסטן בין 2008 – 2013. באירופה (כולל אוקראינה) פלטפורמת J200 תחילה נמכרה בתור דאו נובירה ושברולט נובירה. כאשר החברה הקוריאנית Daewoo נרכשה בשנת 2004 על-ידי התאגיד GM, שם הדגם שונה ל-Chevrolet ובאירופה הוא התחיל להישווק בתור שברולט לאצ'טי.

Chevrolet Lacetti 2004. Hatchback 5-door.

ולבסוף, שברולט אופטרה. תחת השם הזה הרכב נמכר אולי אפילו ביותר מדינות מאשר לאצ'טי. הרכב יוצר בקנדה, מקסיקו, קולומביה, פקיסטן, סינגפור, מלזיה, הפיליפינים, אינדונזיה, הודו, מצרים, עיראק ואפילו יפן. בישראל גם הכרנו את הדגם דווקא בשם אופטרה. הדגם נהנה מביקוש הגבוה ביותר בשווקי קנדה והודו. נכון להיום, הייצור של שברולט אופטרה הופסק כמעט בכל השווקים, פרט למצרים ואלג'יריה, שם הדור החדש נמכר משנת 2014. הדגם ממשיך להיות נושא לדיון נרחב, מה שפעם נוספת מעיד על העמידות שלו.

עיצוב חיצוני

Chevrolet Optra 2004. Sedan.
Chevrolet Optra 2004. Hatchback 5-door.

שברולט אופטרה החדשה היא מכונית משפחתית קומפקטית (קטגורית C לפי סיווג אירופאי) במימדים הבאים: אורך 4,500 מ"מף רוחב 1,720 מ"מ, גובה 1,440 מ"מ. המכונית הייתה אמורה להתחרות בהונדה סיוויק, טויוטה קורולה ויונדאי אלנטרה – בין הדגמים המובילים בקטגוריה הקומפקטית. עם זאת, למרות התערבותם של מעצבים איטלקיים, העיצוב של המכונית יצא די בינוני. הסדאן, אם לומר בכנות, קיבל מראה לא אסתטי והיו לו חסרונות רבים. מאוחר יותר לסדאן הצטרפו ההאצ'בק והסטיישן. מהשלישיה הזו, האטרקטיבי ביותר הוא כנראה ההאצ'בק.

חלל פנימי

בשוק הישראלי שברולט אופטרה החדשה הוצעה בשלוש רמות גימור: LS, LS Plus ו-Sport. חומרי גימור פשוטים וכמות מינימלית של אופציות אפילו ברמות הגימור הבכירות, הכל תרם לתדמית של רכב זול. מצד שני, המפרט כלל מזגן, הגה כוח, ABS וכריות אוויר סטנדרטיות. יש לציין כי ניתנה תשומת לב רבה לבטיחות אקטיבית ופסיבית. בייצור שלדת המרכב נעשה שימוש בסגסוגות פלדה, חגורות הבטיחות צוידו בקדם מותחנים בכל המושבים, הותקנו ארבע כריות אוויר ועיגוני כיסא ילדים Isofix. המכון האמריקאי לבטיחות בדרכים נתן לרכב ארבעה כוכבים מתוך חמישה בגין העמידות בפני התנגשות חזיתית וצידית.

יחידות כוח ושאסי

שברולט. מנוע.

גרסאות האצ'בק וסדאן בשביל ישראל קיבלו מנוע אחד בלבד: בנזין 4 צילינדרים טורי 1,6 ליטר עם הזרקה ישירה בהספק 109 כ"ס בשילוב עם תיבת 4 הילוכים אוטומטית או ידנית והנעה קדמית. צריכת דלק ממוצעת: 10,7 ליטר ל-100 ק"מ בעיר ו-7,4 ליטר בנהיגה בינעירונית. למעשה, אפילו ב-2005 יצרניות אחרות כבר הציגו רכבים חסכוניים יותר.

איזה רכב אתם מעדיפים?
47 קולות