Honda Civic Type R – הנמצאת בייצור מאז שנת 1997 הינה הגרסה הספורטיבית של הונדה סיוויק – רכב קומפקטי קטגוריית "C" מאת יצרנית הרכב היפנית Honda Motor. כיום בשוק הישראלי ניתן לרכוש את הדור החמישי של הונדה סיוויק Type R בדגם האצ'בק 5 דלתות שנת 2017.
הונדה סיוויק טייפ R 2017. מרכב, צורה. האצ'בק 5 דלתות, 10 דור
AUTOBOOM

הונדה סיוויק Type R. משמעות ה-"R".

הונדה סיוויק טייפ R 2017. מרכב, צורה. האצ'בק 5 דלתות, 10 דור

Honda Civic Type R – הנמצאת בייצור מאז שנת 1997 הינה הגרסה הספורטיבית של הונדה סיוויק – רכב קומפקטי קטגוריית "C" מאת יצרנית הרכב היפנית Honda Motor. כיום בשוק הישראלי ניתן לרכוש את הדור החמישי של הונדה סיוויק Type R בדגם האצ'בק 5 דלתות שנת 2017.

מקור האות "R" מהמילה האנגלית "racing", כלומר "מרוצים", מה שמעיד ישירות על האישיות הספורטיבית של Type R. סימן היכר האופייני לכל רכבי הונדה עם האות "R" בסוף השם – Type R, Euro R, SiR – סמל הונדה על רקע אדום. אותו סמל הוצג על רכב RA-272 אשר הביא למותג היפני את ניצחונם הראשון במרוצי פורמולה 1 בשנת 1965 במקסיקו.

האות "R" הופיעה לראשונה בדגם סיוויק SiR בשנת 1991. זה היה כבר הדור הרביעי של סיוויק. סיוויק SiR צויד במנוע 1,6 ליטר בעל 16 שסתומים ו- 160 כ"ס. לאחר מכן, על בסיס הדור החמישי של סיוויק הופיע SiR "חמישי", בהספק 165 ו- 175 כ"ס.

דור ראשון

הדור הרשמי הראשון של סיוויק Type R, אשר שווק בין השנים 1997 ל- 2000, למשעה המשיך את מסורת הייצור של רכבים עוצמתיים ספורטיביים על בסיס הגרסה "האזרחית" של סיוויק. כל הדורות הבאים של הונדה סיוויק קיבלו גרסת ספורט מעודכנת משלהם. הונדה סיוויק Type R הראשון, הבנוי על בסיס הדור השישי של סיוויק, קיבל מנוע B16B בעל נפח 1,6 ליטר, הספק 185 כ"ס, ומערכת תזמון שסתומים משתנה DOHC VTEC. המכונית יוצרה בדגם האצ'בק 3 דלתות בלבד. Type R הראשון זינק מ- 0 ל- 100 קמ"ש ב- 6,7 שניות והגיע למהירות מרבית של 225 קמ"ש. דור ראשון של Type R נבנה במפעל הונדה ביפן עבור השוק המקומי בלבד.

דור שני

הדור השני של הונדה סיוויק Type R, המבוסס על הדור השביעי של סיוויק, שווק בין השנים 2001 ל- 2005, ועבר מתיחת פנים ב- 2003. ההאצ'בק 3 דלתות הצטייד במנוע 200 כ"ס עם מערכת תזמון שסתומים מחודשת DOHC i-VTEC.

מקור האות "R" מהמילה האנגלית "racing", כלומר "מרוצים", מה שמעיד ישירות על האישיות הספורטיבית של Type R.

דור שלישי

הדור השלישי של הונדה סיוויק Type R בוסס על הסיוויק השמיני ושווק בין השנים 2006 ל- 2011, מתיחת פנים חלה ב- 2008. עבור השוק האירופאי Type R החדש הוצג בתור האצ'בק, לשווקי יפן ושאר אסיה היה זמין גם כסדאן. Type R Euro השלישי הורכב במפעל הונדה בעיר סווינדון, אנגליה. סיוויק Type R האירופאי שמר על אישיותו הספורטיבית ובה בעת נהיה נוח יותר בנהיגה עירונית. הוא התחדש בבקרת אקלים, חיישני גשם ואור ובאופציות שימושיות נוספות. בין דגמי סדאן והאצ'בק של Type R היו הבדלים משמעותיים, מבחוץ ומבפנים. Type R השלישי צויד במנוע 201 כ"ס. מכירות דור שלישי הופסקו ברוב מדינות אירופה לקראת סוף 2010, מאחר שמנוע VTEC לא עמד בדרישות תקן יורו-5.

דור רביעי

הדור הרביעי של הונדה סיוויק Type R אשר בוסס על הדור התשיעי של סיוויק, שווק בין השנים 2015-2016. לתוך Type R הרביעי הותקן מנוע VTEC Turbo בעל 4 צילינדרים בנפח 2,0 ליטר ובהספק 310 כ"ס, אשר צויד בהזרקת דלק ישירה, מגדש טורבו ובטכנולוגיית תזמון שסתומים משתנה VTEC. בעזרתו סיוויק Type R הרביעי מסוגל להאיץ מ- 0 ל- 100 קמ"ש ב- 5,7 שניות. שלדת הדור הרביעי עשויה במלואה באלומיניום. בסרן הקדמי הותקן דיפרנציאל חיכוך מוגבר הננעל עצמאית. על הגה Type R החדש הופיע כפתור "R+", בעת לחיצה עליו הרכב חושף את כל מאפייניו הספורטיביים. בנוגע למראה החיצוני, למכונית העניקו בודי קיט עם פגושים שונים, כנפיים קדמיות מורחבות בעלות פתחי אוורור, ספוילר אחורי מאסיבי, ספליטר וחצאיות צד אווירודינמיות.

דור חמישי

דור חמישי להונדה סיוויק Type R, המבוסס על הסיוויק העשירי, נמצא בייצור מאז שנת 2017 ועד עתה. Type R החדש מצויד במנוע טורבו VTEC בנפח 2 ליטר ובהספק 320 כ"ס. זמן תאוצה מ- 0 ל- 100 עומד על 5,7 שניות והמהירות המרבית גדלה מ- 270 ל- 272 קמ"ש.

הונדה סיוויק Type R שנת 2017/2018 התחדש במתלים רב-חיבוריים בסרן האחורי במקום קורה מתפתלת. מתלי מקפרסון עברו כוונון בכדי להפחית את אפקט לחימת הגה הלא נעים. תוצאת שינוי המתלים האחוריים – זוויות גלגול שטוחות יותר ושמירת יציבות אפילו בעת בלימה אינטנסיבית. בגרסה זו מוצעים שלושה מצבי נהיגה: Comfort, Sport ו- R+ המיועד למסלול מרוצים.

ההאצ'בק המשודרג הונדה סיוויק Type R שנת 2019/2020, כמו הסיוויק הבסיסי, נהיה נמוך וארוך יותר בהשוואה לקודמו. התנגדות האוויר הופחתה ב- 3%, ומרכז הכובד הונמך ב- 10 מ"מ. עמידות המרכב לפיתול הוגדלה ב- 37%. העברת מיכל הדלק ליד הציר האחורי במקום מיקומו הקודם מתחת למושבים הקדמיים תרם לחלוקת המשקל: הסרן האחורי נושא ב- 3% יותר משקל. נוסף על כך, ל- Type R החדש מכסה מנוע מאלומיניום, בשונה ממכסה הפלדה של סיוויק הבסיסי.