מרצדס E-קלאס AMG. עוצרת נשימה!
מרצדס E-קלאס AMG – מכונית ספורט עוצמתית המבוססת על סדרת E-קלאס המבוקשת. מיוצרת משנת 1994 על-ידי חברת מכוניות גרמנית Mercedes-Benz. בשנת 2020 בשוק הישראלי ניתן היה לרכוש את גרסת הדור החמישי של AMG E-קלאס, שנת דגם 2016 בעלת מרכב קופה. גרסאות מרצדס E-קלאס ששודרגו על-ידי המהנדסים ממחלקת Mercedes-AMG בעלות רמת ביצועים גבוהה, נחשבות לדגמים עצמאיים.
בשנת 2020 הושקה הגרסה המחודשת של הדור החמישי
דור ראשון
הדור הראשון יוצר בין השנים 1994 לבין 1996. מרצדס AMG E-קלאס הראשונה התבססה על דגם 124 מהסדרה – בין הדגמים הכי פופולריים של Mercedes-Benz. בשנת 1993 מרכז הכוונון AMG הפך לשותפה הרשמי של חברת Mercedes. הודות לשיתוף הפעולה, על בסיס E320 יוצרו גרסאות מרצדס E36 AMG בעלות מרכב סטיישן, קופה וקבריולה ו-E60 AMG בעלת מרכב סדאן. הדבר הפך לנקודות מוצא עבור סדרת AMG של E-קלאס. מנוע בנפח 3.6 ליטר ועם הספק בסך 279 כ"ס אפשר לזנק מ-0 עד 100 קמ"ש תוך 5.4 שניות ולהשיג מהירות מרבית בסך 250 קמ"ש. גרסת E60 AMG החזקה ביותר בעלת מנוע עם הספק בסך 385 כ"ס ומומנט סיבובי מרבי בסך 566 נ"מ, סיפקה זמן זינוק עד 100 ק"מ תוך 5,0 שניות ומהירות מרבית בסך 306 קמ"ש. דגם AMG היה זמין בכל ארבעת גרסאות המרכב, אך רק גרסת סדאן הייתה מאובזרת במגוון מנועים. גרסאות סטיישן, קופה וקבריולה הסתפקו רק בגרסת הבסיס.
דור שני
הדור השני יוצר בין השנים 1996 לבין 2002 ועבר מתיחת פנים בשנת 1999. AMG E-קלאס דור שני הורכב על בסיס W210 והיה מיוצג במספר גרסאות. הגרסה "החלשה" ביותר הייתה E36 AMG עם מנוע בנפח 3.6 ליטר ובעל הספק בסך 279 כ"ס. המנוע אפשר זינוק עד 100 ק"מ הראשונים תוך 6.7 שניות. גרסת E50 AMG הייתה המאובזרת במנוע V8 בנפח 5 ליטר ועם הספק בסך 347 כ"ס. הזינוק עד 100 ק"מ הראשונים אצלה עמד על 6.2 שניות. בשנת 1998 הגרסה הוחלפה ב-E55 AMG בעלת חישוקים יצוקים קלים בגודל 18 אינץ'. מנוע V8 שלה בגודל 5.4 ליטר בהרכבה ידנית היה בעל הספק בסך 354 כ"ס וזינוק עד 100 ק"מ פחת ל-5.7 שניות. גרסת E60 AMG שהייתה נגישה בהזמנה מראש, צוידה במנוע V8 בנפח 6 ליטר ועם הספק בסך 381 כ"ס. זמן הזינוק עד 100 ק"מ איתה עמד על 5.1 שניות.
דור שלישי
יוצר בין השנים 2002 לבין 2009. בשנת 2006 עבר מתיחת פנים. AMG E-קלאס דור שלישי היה מבוסס על דגם מרצדס בעל סימון מרכב W211. בהתחלה יצאה הגרסה E55 AMG עם נפח מנוע בסך 5.4 ליטר ועם הספק בסך 476 כ"ס. המנוע אפשר זינוק מאפס עד מאה ק"מ תוך 4.7 שניות. בשנת 2007 הגרסה הוחלפה ב-E63 AMG עם מנוע בנפח 6.2 ליטר בעל הספק בסך 514 כ"ס. זמן הזינוק שלו עד 100 ק"מ עמד על 4.5 שניות. המכונית הייתה זמינה בגרסאות בעלות מרכב סדאן וסטיישן.
דור רביעי
יוצר בין השנים 2009 לבין 2016 ועבר מתיחת פנים בשנת 2013. גרסת AMG E-קלאס דור ארבע בעלת סימון מרכב W212, שודרגה בגרסת E63 AMG בעלת מנוע V8 בעל נפח בסך 6.2 ליטר והספק בסך 525 כ"ס. המכונית זינקה עד 100 ק"מ תוך 4.5 שניות. הדגם הוצע בשתי גרסאות מרכב: סדאן וסטיישן. בשנת 2011 המנוע האטמוספרי הוחלף במנוע טורבו בנפח 5.5 ליטר ועם הספק בסך 525 כ"ס. זמן הזינוק שלו הופחת עד 4.4 שניות. אוהבי מהירויות גבוהות קיבלו הזדמנות ליהנות מחבילת AMG Performance Package המיוחדת. עם החבילה עוצמת המנוע גדלה עד 557 כ"ס. המהירות המרבית הייתה 300 קמ"ש. זמן הזינוק הופחת ל-0.1 שניות. מתיחת הפנים של שנת 2013 שדרגה את הדגם בהנעה כפולה והביאה עמה גרסה חדשה E63 AMG S. המכונית אובזרה במנוע בנפח 5.5 ליטר עם הספק בסך 585 כ"ס וזינקה עד 100 ק"מ תוך 3.6 שניות.
דור חמש
מיוצר משנת 2016 ועד היום (נכון לשנת 2020). מרצדס E-קלאס AMG החדשה הורכבה על בסיס המרכב W213. לקו המרכבים, בנוסף לסדאן וסטיישן, סוף-סוף, לאחר זמן המתנה ארוך, התווספו גרסאות קופה וקבריולה. בהתחלה יצאה הגרסה E43 AMG שהסתירה מתחת למכסה המנוע יחידת כוח V6 בנפח 3 ליטר ועם הספק בסך 401 כ"ס. המכונית זינקה עד 100 ק"מ תוך 4.6 שניות. בשנת 2017 הופיעו גרסאות חזקות E63 4MATIC+ ו- E63 S 4MATIC+המצוידות במנוע V8 בנפח 4 ליטר ועם הספק בסך 571 כ"ס ו-612 כ"ס בהתאמה. המהירות המרבית הגיעה ל-250 קמ"ש או 300 קמ"ש אופציונלית עבור שתי הגרסאות. זמן הזינוק ל-100 ק"מ היווה 3.5 שניות ו-3.4 שניות בגרסת S. בשנת 2018 גרסת E43 AMG הוחלפה בגרסת E53 4MATIC+. הדגם אובזר במנוע הקו בעל 6 צילינדרים בנפח 3 ליטר ועם הספק בסך 435 כ"ס. המהירות המרבית הוגבלה על-ידי יחידה חשמלית ל-250 קמ"ש או 270 קמ"ש אופציונלית. זמן הזינוק – 4.5 שניות. בנוסף המכונית מצוידת במערכת היברידית EQ Boost שהיא סטרטר-גנרטור הממוקם בסוף גל הארכובה והמופעל על-ידי מערכת חשמל 48 וולט. כל זה מוסיף לדגם 22 כ"ס ו-250 נ"מ. מתיחת הפנים של שנת 2020 מיוצגת באמצעות שתי גרסאות: גרסת E53 4MATIC+ ו-E63 S 4MATIC+.
מרצדס AMG Е 63 S שנת 2020 מצוידת בתושבות מנוע דינמניות. בהתאם למצב, הנוקשות המשתנה שלהן מאפשרת להגביר את נוחות הנסיעה או לשפר את תגובת המנוע לפעולת הנהג. להבטחת היצרן, זוהי המכונית היחידה בסגמנט המשתמשת בפתרון מסוג זה.
גרסת AMG המשודרגת מיוצרת בסגנון E-קלאס המחודש, אך יחד עם זאת יש בה הרבה מרכיבים מקוריים. גרסת מרצדס AMG Е 63 4MATIC 2020 לאחר שמכירים אותה, היא פשוט עוצרת נשימה. הפגוש הקדמי מצויד בכונסי אוויר בולטים, רשת הגריל מצוידת בלוחות אנכיים, הדיפיוזור האחורי מוגדל. המכונית מגיעה עם ג'אנטים בגודל 19 או 20 אינץ'. מאחור היא מעוטרת בדש מסיבי פחמן על קצה מכסה תא המטען, קשתות גלגלים המוגדלים ב-27 מ"מ, צינורות פליטה. הופיעו מספר צבעי מרכב חדשים: אפור גרפיט, כסוף הייטקי וכחול מאט מקולקציית Magno שהיה זמין בעבר רק בדגמים AMG GT. בנוסף לכל, הקונה יוכל לבחור בין מספר חבילות עיצוב.
תא הנוסעים של מרצדס AMG E-קלאס עוצב מחדש בהתאם לדפוסים של דגמי Mercedes-Benz. מערכת המולטימדיה MBUX כעת נשלטת במשטח שליטה נוח יותר וההגה שודרג בחישורים כפולים אופקיים עם לחצני מגע. העוזר הקולי החדש מתעורר בפקודה "שלום, מרצדס!". תא הנוסעים של גרסת AMG שונה מזה של הגרסאות הרגילות במושבים עם תמיכה רוחבית מפותחת, תוספות סיבי פחצן על הדלתות והלוח הקדמי ותפרים בצבע נגדי על העור. לתפריט ההגדרות התווספו אפשרויות נוספות ואוסף המכשירים הדיגיטליים התחדש בעיצוב גרפי ייחודי.
גרסת E63 החדשה מצוידת במנוע V8 בנפח 4 ליטר עם שני מגדשי טורבו. בגרסה הבסיסית המנוע מפתח הספק בסך 571 כ"ס ו-750 נ"מ מומנט סיבובי. גרסת S מגיעה עם הספק בסך 612 כ"ס ו-850 נ"מ. בהתאם להספק המנוע, סדאן מזנק עד 100 קמ"ש תוך 3.5 ו-3.4 שניות בהתאם. עבור גרסת סטיישן המספרים הם 3.6 ו-3.5 שניות. בנוסף לכך גרסת S מצוידת בתושבות מנוע דינמיות. בהתאם למצב, הנוקשות המשתנה שלהן מאפשרת להגביר את נוחות הנסיעה או לשפר את תגובת המנוע לפעולת הנהג. להבטחת היצרן, זוהי המכונית היחידה בסגמנט המשתמשת בפתרון מסוג זה.