מתי אנחנו נעבור לרכבים חשמליים
בשנת 2020 היקף המכירות של הרכבים החשמליים באירופה צמח ב-137% והגיע ל-1.4 מיליון יחידות רכב (לפי הנתונים של The Electric Vehicle World Sales Database). בארה''ב המדד הזה הוא פחות משמעותי - תוספת של 4% בלבד וכלל המכירות השנתיות של רכבי חשמל עמד על 328 אלף יחידת רכב (אבל יש להם טסלה, לכן רמת המכירות עוד תעלה). אנליסטים רבים טוענים, ולא בכדי, שעד שנת 2026 נפח המכירות של רכבים חשמליים יגיע ליותר ממחצית של כלל המכירות של מכוניות נוסעים בעולם (לפי הנתונים של Boston Consulting Group). הגיוני, שהביקוש על רכבים חשמליים עולה במקביל להגדלת הייצור שלהם, והמחיר תלוי בהרבה בעלות הממוצעת של סוללות ליתיום יון המשומשות להרכבת הרכבים.
ההתפתחות הטכנולוגית לא עוצרת, בין השנים 2010 - 2020 המחיר של הסוללות ירדה פי 9: מ-1,192 ל-137 דולר לקילוואט אחד (על פי מחקר של BloombergNE). ושעד לשנת 2023, המחיר יתקרב ל-100 דולר לקילוואט אחד. למשל בסין, האוטובוסים כבר צוידו בסוללות הזולות שמחירן מסתכם ב-100 דולר פר קילוואט. מחיר כזה יאפשר ליצרניות הרכב למכור רכבים חשמליים סדרתיים זולים יחסית. בנוסף, במדינות רבות ישנם או נמצאים בפיתוח החוקים לאיכות הסביבה, המחייבים את יצרניות הרכב להוריד את רמת הפליטות המזהמות אוויר עד אפס. עד כשנת 2030 אפשר לצפות איסור מלא על מכירת הרכבים בעלי מנוע הבעירה. העובדה הזאת גרמה לנו להתעניין בתוכניותן של יצרניות הרכב הגדולות, מתי הן תתכילו בייצור סדרתי של רכבים חשמליים. ומתי אנחנו נעבור לרכבים שלהן…
General Motors
כבר בשנת 2020 חברת GM הציגה את גרסת הדור השלישי של הפלטפורמה המודולרית החדשה EV, המיועדת לרכבים חשמליים. עד שנת 2023, מתוכנן להרכיב על בסיס של הפלטפורמה הזו 22 דגמים חדשים תחת המותגים Chevrolet, Buick, Cadillac ו-GMC. עד שנת 2035 התאגיד מתכנן להפסיק לחלוטין את הייצור של רכבים עם מנוע דיזל ולעבור לשימוש אך ורק במקורות אנרגיה מתחדשים במכוניות שלו.
- באוקטובר בשנת 2022 הוצג הטנדר החשמלי האמר EV
- בינואר בשנת 2021, בתערוכת הטכנולוגיות CES הוצגה סדרה שלמה של רכבים חשמליים: שברולט בולט EUV, GMC האמר EV Pickup, קאדילק ליריק, קאדילק סלסטיק ביואיק חשמלי וטנדר חשמלי של Chevrolet
- באפריל בשנת 2021 יצאה לאור גרסתו של טנדר חשמלי EV SUV
- בשנת 2022 תוכנן הייצור של האמר EV3X ושברולט בולט EUV
- בשנת 2023 צפוי להופיע האמר דו-מנועי EV2X וקדילאק ליריק
- באביב בשנת 2024 תוצג הגרסה הבסיסית של האמר EV2
- בשנת 2025 יוצאו לאור 30 דגמים חדשים
- בשנת 2030 הרוב המוחלט של רכבי השטח של GM ומכוניות של Cadillac יהפכו לחשמליים
Jaguar Land Rover
Jaguar ו-Land Rover חשפו את אסטרטגית הפיתוח שלהם בשם Reimagine, שמתכוונת מעבר חד לכיוון החשמלי. עד לשנת 2030, חברת Jaguar תעבור לחלוטין למכוניות החשמליות, בעוד שחברת Land Rover כבר בשנת 2025 תייצר לפחות שישה רכבי שטח חשמליים. התאגיד ישתמש בשלושה פלטפורמות: EMA (פלטפורמה מודולרית חשמלית) המיועדת לרכבים חשמליים, MLA (פלטפורמה מודולרית בעלת פריסה אורכית) המיועדת לגרסאות היברידיות ופלטפורמה חשמלית לחלוטין עבור הדגמים של Jaguar.
- בשנת 2018 יצא לאור קרוסאובר חשמלי ראשון E-פייס
- בשנת 2020 החברה רשמה את הסימן המסחרי "EV-Type" המיועד לייצור של הגרסה החשמלית של רכב בתצורת קופה F-טייפ
- בשנת 2024 ייוצג הרכב החשמלי הראשון Landy
- בשנת 2030 60% מכלל הרכבים של Jaguar ייוצרו בגרסאות החשמליות
Volvo Cars
המעבר המלא של וולוו לייצור הרכבים החשמליים מתוכננת לשנת 2030. כיום החברה מתכננת באופן פעיל את דגמי הדור החדש. הצעד הראשון אל העתיד החשמלי הוא קונספט-קאר וולוו Concept Recharge שהוצג ביוני של שנת 2021. בנוסף, וולוו מחזיקה במותג החדש Polestar המיועד לרכבים חשמליים בלבד.
Ford Motor
החברה מצהירה, כי עד לשנת 2026 כל מכוניות הנוסעים שלה יהפכו לרכבים עם אפס פליטה ויגיעו בגרסאות חשמליות מלאות או היברידיות. רמת הפליטה של רכבים מסחריים תגיע ל-0 כבר בשנת 2024. בשנת 2030, חברת פורד מתכננת לשווק באירופה מכוניות חשמליות בלבד. הרכבים החשמליים הראשונים אמורים לצאת מפס הייצור במפעל המעודכן בקלן (גרמניה) בשנת 2023. בשיתוף פעולה עם פולקסווגן, החברה תפתח הדגמים החשמליים משלה על בסיס פלטפורמה MEB, שעל בסיסה מורכבים רכבים חשמליים של פולקסווגן ID.3 ו-ID.4.
- בשנת 2021 באירופה אמורים להתחיל מכירות של הקרוסאובר החשמלי החדש מוסטנג מאך-E
- בשנת 2022 ברוסיה התחיל הייצור של טנדר חשמלי פורד טרנזיט
- בשנת 2023 יצא רכב חשמלי הראשון המורכב על בסיס הפלטפורמה MEB של פולקסווגן. פורד מבטיחה שהרכב יגיע עם עיצוב שונה מהרכבים הגרמניים ויהיה במחיר נגיש (המחיר צפוי להתחיל מ-20,000 דולר)
Volkswagen Group
חברת פולקסווגן הטילה על עצמה משימות רציניות ביותר - עם כוונה לייצר עד שנת 2028 26 מיליון יחידות מכוניות חשמליות, להפוך ליצרנית הרכב החשמלי הגדולה בעולם ולעקוף במדד הזה את טסלה. עד שנת 2030 ההצעה של התאגיד אמורה לכלול 75 דגמים חשמליים ו-60 דגמים היברידיים.
- בשנת 2019 יצא לאור הרכב החשמלי הראשון בתצורת האצ'בק ID.3 שהורכב על בסיס פלטפורמה Volkswagen MEB.
- בשנת 2020 הוצג קרוסאובר ID.4
- במרץ בשנת 2021 בכנס Power Day הוצגה התוכנית לפיתוח של סוללות ותשתית לטעינה של רכבים חשמליים עד סוף של העשור.
- באפריל בשנת 2021 הוצג הקרוסאובר החשמלי ID.4, המכירות שלו באירופה התחילו בקיץ
- בשנת 2021 יצא לאור הקרוסאובר ID.6 בסגנון קופה
- בשנת 2026 צפוי להגיע רכב חשמלי בתצורת סדאן Project Trinit, שיהיה אחד מהדגמים הראשונים שיורכב על בסיס הפלטפורמה החדשה Scalable Systems Platform
- בשנת 2030 נפח המכירות של הרכבים החשמליים של פולקסווגן באירופה אמור להגיע ל-70% מכלל המכירות
Mercedes-Benz
על פי ההצהרה של Daimler, עד שנת 2030 נפח המכירות של רכבים חשמליים והיברידיים יעלה על 50% מכלל המכירות של Mercedes-Benz בעולם.
- בשנת 206 הוצג מותג הרכבים החשמליים Mercedes-EQ
- בשנת 2018 יצא מרצדס בנץ EQC
- בשנת 2019 הוצג המיניוואן החשמלי הסדרתי מרצדס בנץ EQV
- בשנת 2021 התחיל הייצור הסדרתי של רכב בתצורת סדאן מסגמנט המנהלים EQS, רכב קומפקטי EQA, מכונית גדולה יותר EQB ורכב בתצורת סדאן מסגמנט פרימיום EQE
- בשנת 2022 הגיעו קרוסאוברים EQS-SUV ו-EQE-SUV (המיועדים לארה''ב). בתכנון יגיע גם רכב חשמלי חדש EQT.
BMW AG
עד שנת 2030, החברה הבווארית מתכננת לייצר 9 רכבים חשמליים על בסיס הפלטפורמה המודולרית החדשה Neue Klasse, והם, בדומה למרצדס, מצהירים על מעבר של 50% לרכבים חשמליים.
- בשנת 2013 יצא הרכב החשמלי הראשון מסגמנט פרימיום ב.מ.וו. i3
- בשנת 2021 משווקים באופן יעיל ב.מ.וו. i3, ב.מ.וו. iX3 ומיני SE. בהיכון - ב.מ.וו. iX ורכב בצורת מרכב קופה 4 דלתות ב.מ.וו. i4. בתכנון - הגרסאות החשמליות של ב.מ.וו. סדרה 5, ב.מ.וו. X1, ב.מ.וו. סדרה 7 ומיני קאנטרימן
- בשנת 2023 צפוי להתחיל הייצור של 10 דגמים של רכבים חשמליים
- עד סוף שנת 2025 החברה מבטיחה לספק לשוק כ-2 מיליון יחידות רכבים חשמליים
- בשנת 2030 רכבים חשמליים יהוו לפחות 50% מכלל האספקות העולמיות של ב.מ.וו.
Audi
אאודי מתכננת להיפרד מרכבים עם מנוע בעירה ולהעביר את כל הדגמים שלה ליחידות כוח חשמליות במהלך 20 שנים הבאות. בחמש השנים הקרובות החברה תשקיע בפיתוח של ''טכנולוגיות עתידיות'' 35 מיליארד יורו. מתוכם, 15 מיליארד יופנו למגזר הרכבים החשמליים וההיברידיים.
- בשנת 2018 נוצר רכב חשמלי מסגמנט פרימיום אאודי e-tron
- בשנת 2020 הוצגו חמישה רכבים חשמליים ו-12 דגמים היברידיים נטענים
- בפברואר בשנת 2021 הוצג רכב בתצורת סדאן אאודי e-tron GT
- באפריל בשנת 2021 יצאו הקרוסאוברים Q4 e-tron ו-Q4 Sportback e-tron
- בשנת 2025 החברה מתכננת לייצר 20 רכבים חשמליים חדשים ו-10 דגמים היברידיים נוספים. אחוז המכוניות החשמליות וההיברידיות מכלל המכירות של אאודי אמור לעלות ל-40%
Renault-Dacia
- בשנת 2011 התחיל ייצור של סדרה של רכבים חשמליים קאנגו Z.E., פלואנס Z.E., טוויזי וזואי
- בשנת 2014 יצא רכב בתצורת האצ'בק קנו טווינגו
- בשנצ 2019 הוצגו קרוסאובר חשמלי קומפקטי רנו סיטי K-ZE, גרסת דור שני של מכונית חשמלית בתצורת האצ'בק זואי והגרסה המעודכנת של טווינגו
- בשנת 2020 הוצג קרוסאובר-טרנספורמר חשמלי Morphoz המורכב על בסיס פלטפורמה CMF-EV, שעל בסיסה יורכבו כל הדגמים החשמליים הסדרתיים הבאים.
- בתוכניות לשנת 2021 - הפיתוח של רכב חשמלי בתצורת האצ'בק רנו 5, שיגיעה כחלופה למשפחת טווינגו
- בשנות 2021 - 2022 - המעבר של כל הדגמים של דאצ'יה לחשמליים. צפויים להופיע שישה רכבים חשמליים חדשים וייצור של הגרסאות החשמליות של הדגמים הקיימים (לוגן, סאנדרו, דאסטר, לוג'י ודוקר).
Nissan
ניסאן מבטיחה להפסיק את הייצור של הרכבים עם מנוע הבעירה עד שנת 2030 וולהעביר לחשמליים את כל הדגמים שלה באותה התקופה. עד שנת 2050 החברה מתכננת להגיע לרמת פליטת פחמן דו-חמצני אפסית. במסגרת המעבר לחשמלי, חברת ניסאן תיישם טכנולוגיות חדשניות בתחום הסוללות, כולל סוללות מוצק וטכנולוגיות היברידיות.
- בשנת 2010 נוצר רכב חשמלי בתצורת האצ'בק הראשון ניסאן ליף
- בשנת 2019 יצאה גרסת ליף המשופרת
- בשנת 2020 התחיל הייצור של הקרוסאובר החשמלי ניסן אריאה - הרכב הראשון שהורכב על בסיס פלטפורמה של האיחוד Renault-Nissan-Mitsubishi
- בשנת 2021 התחילו המכירות של אריאה ביפן ובאירופה
Mitsubishi
בינתיים החברה היפנית הרכיבה רכב חשמלי אחד בלבד - מיצובישי i-MiEV בתצורת האצ'בק 5 דלתות שמשווק משנת 2011. אבל באפריל בשנת 2021 החברה הצהירה על ייצור של הקרוסאובר החשמלי החדש Airtrek המיועד לסין.
Hyundai-Kia
הצפי הוא לקצר פי 2 את הכמות של הדגמים בעלי מנוע בנזין ודיזל. העדיפות של החברה תהיה הפיתוח של יחידות כוח חשמליות והעדכון של הסוללות כדי להגדיל את טווח הנסיעה המרבי של המכוניות החשמליות. בנוסף, יונדאי תמשיך לפתח תחום של תאי דלק מימן. עד שנת 2025 החברה מתכננת לארגן ייצור של עד מיליון יחידות רכב חשמלי בשנה. ועד לשנת 2040, בארה''ב, בסין ובאיחוד האירופאי, התאגיד תשווק כלי הרכב הידידותיים לסביבה בלבד.
- בפברואר בשנת 2021 הוצג קרוסאובר איוניק 5 שהיה הדגם הראשון שהורכב על בסיס פלטפורמת E-GMP שפותחה במיוחד לרכבים החשמליים.
- במרץ בשנת 2021 הוצג רכב חשמלי בתצורת סדאן איוניק 6, תחילת הייצור הסדרתי שלו צפוי בשנת 2022.
- בשנת 2022 דגם סדרתי יונדאי Prophecy החליף את הרכב החשמלי איוניק
- בשנת 2023 יצא קרוסאובר איוניק 7
- בשנת 2025 מתוכננת ההגדלה של נפח המכירות של המכוניות החשמליות ל-560 אלף יחידות רכב, צפויים להגיע לפחות 12 דגמים חשמליים.
ולבסוף אנחנו רוצים לצטט את המשורר הרוסי הגדול ניקולאי נקרסוב: ''חבל שאף אחד אמאיתנו לא יזכה לחיות בתקופה היפה הזאת. לא אני ולא אתה''... אבל בואו נהיה כנים - אנחנו רוצים מאוד לראות את כל זה במו עיניינו! לעשות צעד אל העתיד, וטוב עוד יותר להתקדם אל העתיד על רכב חשמלי.