פרארי 812 Competizione. מהיר יותר מ"סופר-מהיר"
לפני זמן מה כתבנו על הברלינטה פרארי 812 Superfast, שנקבעה על ידי היצרנית עצמה כהדגם הסדרתי העוצמתי והמהיר ביותר בתולדות המותג. מכונית העל 812 סופרפאסט ("סופר-מהיר") חמושה במנוע 6,5 ליטר V12 המפיק 800 כ"ס (בעת 8500 סל"ד) ו-718Nm (בעת 7000 סל"ד). עם זאת, 80% מהמומנט המרבי זמינים כבר ב-3500 סל"ד. להשיג פרמטרים כאלו, כמו גם יחס של 123.15 כ"ס לכל ליטר של נפח המנוע, אפשרה מערכת הזרקה חדשה בלחץ של 350 בר וסעפת יניקה בגיאומטריה משתנה שהונדסה על פי הדגם של מנועי פורמולה-1 אטמוספריים. אף מכונית אחרת בעלת מנוע קדמי לא מדגימה ביצועים כאלה, טוענים בפרארי. מהמקום ל-100 קמ"ש 812 סופרפאסט מאיצה תוך 2,9 שניות, ומהירותה המרבית היא מעל 340 קמ"ש.
וכעת, הבאה בתור היא פרארי המהירה ביותר החדשה – 812 Competizione ("תחרות" או "יריבות" באיטלקית) שהושקה בשנת 2021. במקביל לקופה יצאה הטארגה Competizione A (האות A מסמלת aperta – "פתוח"). האיטלקים מדברים על המכוניות החדשות כעל דואט המוקדש ל"קבוצה בלעדית של אספנים ומעריכי המסורות האצילות ביותר של Ferrari". פרארי 812 Competizione החדשה תהיה מהירה יותר מה"סופר-מהירה", המנוע שהותקן בה הוא אותו V12 6.5, אך לאחר שעבר מודרניזציה. קלפי המיקוח של מכונית העל – אווירודינמיקה מתקדמת והיגוי כפול, כאשר זוויות הגלגלים האחוריים משתנות באמצעות מנגנונים נפרדים בלתי תלויים זה בזה. קופה 812 קומפטיציונה הוצאה לשוק בכמות של 999 יחידות, המחיר ההתחלתי באיטליה – 499 אלף יורו. טארגה 812 Competizione A תהיה נדירה עוד יותר: 599 יחידות במחיר החל מ-578 אלף יורו. ובכל זאת, נהגים מישראל שמחפשים ריגושים יכולים לרכוש אותן, שכן הן משווקות בארץ.
חזות
הגרסה הקיצונית החדשה קיבלה לא סתם בודי קיט מעודכן, אלא, למעשה, גימור חיצוני חדש לחלוטין ואפילו צורה חדשה של רוב דפנות המרכב. במקום שמשה אחורית, בקופה 812 קומפטיציונה – פאנל מאלומיניום בעל מנתבי זרימת אוויר, בגרסת טארגה – משקוף יעיל לא פחות המכוון את הזרם כלפי מטה. על מכסה המנוע הופיע אלמנט רוחבי עשוי קרבון המזכיר ספוילר, ולמעשה הוא מכסה את הפתחים הרחבים שנועדו לסלק את זרם האוויר (וחום) מתוך תא המנוע. השדרוג החיצוני לא רק שיפר את כוח ההצמדה, אך אפשר בנוסף לעדכן את מערכת קירור המנוע, שיעילותה עלתה ב-10%. תעלות אוויר נפרדות בצידי הפגוש הקדמי מובילות לקליפרים בעלי 6 בוכנות עם כונסי אוויר אינדיבידואליים וצלחות 398 מ"מ. בגלגלים האחוריים מותקנים מנגנוני 4 בוכנות עם רוטורים בקוטר 360 מ"מ.
מערכת הפליטה זכתה לסעפות בגיאומטריה משתנה, בעוד שהמבנה המעודכן של הצנרת כעת נטול דודים שגרתיים – את תפקידם ממלאים מסנני חלקיקים אשר מאפשרים לרכב לעמוד בתקן זיהום האוויר Euro-6d. מפלטים המרוחקים זה מזה במידה המרבית פינו מקום לדיפיוזר חדש המהווה 25% מכוח ההצמדה המוגבר. צורת קצוות האגזוז יוצרת מעין אפקט "קרקוע", וחתך סעפות המוגדל מגביר את ה"קול" האהוב על המעריצים של ה-V12 האטמוספרי.
פרארי 812 Competizione החדשה מאיצה ל-100 תוך 2,85 שניות בלבד, ומהירותה המרבית האי מעל 340 קמ"ש
מימדיה של 812 קומפטיציונה: 4696 מ"מ לאורך (ב-39 מ"מ יותר מסופרפאסט), הרוחב והגובה נותרו זהים – 1971 ו-1276 מ"מ. בסיס הגלגלים – 2720 מ"מ. המשקל היבש ירד ל-1487 ק"ג (שיפור של 38 ק"ג בהשוואה לסופרפאסט). חלוקת משקל החדשה – 49/51 במקום 47/53 לטובת הסרן האחורי. למיכל הדלק נפח של 92 ליטר. מותקנים ג'נטים 20 אינץ' מקרבון המצוידים בצמיגי Michelin Cup 2 R מיוחדים. על הסרן הקדמי – 275/35, על האחורי – 315/35. סיבי פחמן נמצאים בשימוש נרחב במבנה המרכב ובגימור תא הנוסעים, ממנו עשויים גם הגלגלים (קלים יותר ב-3,7 ק"ג בהשוואה לחישוקי סגסוגת סטנדרטיים), ובנוסף, מותקנת סוללת ליתיום-יון 12 וולט קומפקטית.
תוכן פנימי
חלל הפנים של גרסת קומפטיציונה הוא כמעט עותק מוחלט של דגם סופרפאסט. החידוש העיקרי – לחצני הילוכים של הגיר הרובוטי המעוצבים בסגנון מנגנון ההילוכים החשוף המפורסם של התיבה הידנית. נציין שבתא הנוסעים אמור להיות רועש יותר – הוסר חלק מבידוד הרעשים.
לב המכונית
הספק המנוע של פרארי 812 קומפטציונה הוגבר עד 830 כ"ס (בעת 9250 סל"ד) במקום 800 (ב-8500 סל"ד) שהיה בסופרפאסט. לעומת זאת, המומנט ירד – 692Nm במקום 718 (בעת אותם 7000 סל"ד). כעת זוהי פרארי העוצמתית ביותר בעלת מנוע בעירה פנימי קלאסי. במנוע הותקנו בוכנות חדשות, טלטלי טיטניום מוקלים ב-40% וגל ארכובה מאוזן מחדש שאיבד 3% ממשקלו. שוכללו מערכת ההזרקה הישירה (הוגבר הלחץ) ומשאבת שמן המסתגלת בעלת ספיקה משתנה. נעשה שימוש בשמן בעלת צמיגות נמוכה (5W40), ובנוסף לכך להפחתת החיכוך תורם ציפוי הפחמן של גלי הזיזים והדחיפים. ולבסוף, הותקנה סעפת יניקה מקוצרת, הגבלת הסל"ד הוזזה מ-8900 ל-9500.
תיבת 7 הילוכים רובוטית כפולת מצמדים "למדה" להעביר הילוכים ב-5% מהר יותר. הקופה מזנק מעמידה ל-100 קמ"ש תוך 2,85 שניות (–0,05), ומשיג את נקודת ה-200 כבר 7,5 שניות לאחר השיגור. המהירות המרבית, כמקודם, עולה על 340 קמ"ש. אכן, הדינמיקה של 812 קומפטציונה אינה נבדלת בהרבה מזו של 812 סופרפאסט. עם זאת, הגרסה הקיצונית החדשה אמורה להיות אפילו עוד יותר מרגשת על המסלול ולשפר את התנהגותה במהלך תמרונים. מעבר לשאסי PCV 3.0 (ראשי התיבות של Passo Corto Virtuale – "בסיס גלגלים וירטואלי קצר" באיטלקית), האיטלקים העניקו למכונית הספורט בקרת החלקה צידית חדשה SSC 7.0 (לרשות סופרפאסט הייתה רק הגרסה החמישית).