פיסקר. לאן מובילים החלומות
יש אנשים עם היכולת הנדירה לא רק לחלום, אלא גם לממש את החלומות שלהם, להביט לעתיד ולראות את מה שאחרים לא רואים. מעצב הרכב האגדי הנריק פיסקר הוא אחד מהם. חולם, חדשן טכני ופשוט אדם בעל דמיון עשיר. הוא היה אחד מהראשונים בעולם שפיתח יוקרה היברידי פלאג-אין טורי, פיסקר קארמה. והיצירה האחרונה שלו, הקרוסאובר החשמלי לגמרי פיסקר אושן, מעצב מחדש את התפיסה שלנו לגבי העתיד הודות לגאונות הנדסית, חדשנות, נגישות וידידותיות לסביבה. חדשנות וטכנולוגיות גבוהות הן הבסיס לכל מה שעושים בפיסקר. ולמרות שהחברה התקדמה לעבר המטרה שלה כבר זמן מאוד ארוך, החלומות של פיסקר סוף סוף מתגשמים. כך שלא מזיק לחלום! הרי לעולם לא תדעו לאן החלומות מובילים…
בדרך לעתיד
פיסקר התחיל את הקריירה שלו בחברת BMW, שם הוא פיתח בהתחלה את מכונית הקונספט ב.מ.וו Z07 ואחרי כן את הרודסטר הספורטיבי ב.מ.וו Z8, הוא יצא עד כדי כך יפה ובלתי שגרתי שנבחר לתפקיד הרכב הראשי של ג'יימס בונד בסרט "העולם אינו מספיק". בשנת 2001 פיסקר מונה לראש סטודיו העיצוב של ב.מ.וו, אבל כמעט מיד לאחר מכן עבר לתאגיד פורד ועלה לתפקיד ראש סטודיו העיצוב האירופאי Ingeni. כאן הוא עיצב את אסטון מרטין DB9 ולקח חלק בפיתוח הקונספט של אסטון מרטין V8 Vantage.
אבל אנשים גדולים נועדים לגדולות: ב-1 באוגוסט 2007 פיסקר הקים את חברה שקרה לה על שמו – Fisker Automotive. הוא גם פעל בתור האידיאולוג של היזם. לאידיאולוג השני הפך ברנהרד קולהר (Bernhard Koehler), שהצטרף לפיסקר בינואר שנת 2005. העיסוק המקוצעי שלו קשור למידול תלת-מימדי וסולם הקריירה שלו דומה מבחינות רבות לסיפור של פיסקר: ראשית BMW, אחר כך אסטון מרטין.
אפילו עוד לפני ההכרזה הרשמית על היווסדות החברה, בשנת 2005 פיסקר הביא לתצוגת הרכב בפרנקפורט שני דגמים חדשים לתעורה: רודסטר ספורטיבי פיסקר טרמונטו – מכונית-על דו-מקומית המבוסתת על מרצדס SL 55 AMG המפואר ומכונית הקופה הספורטיבית לטיגו CS המבוססת על ב.מ.וו סדרה 6. עיצוב המכוניות בוצע בנוסח זהה שהעיד על הסגנון החדש של החברה העתידית. פיסקר טרמונטו נבדל כמעט בכל פרט מדגם המקור: מרכב חדש לחלוטין, פנסים צרים חדשים, קווי מתאר חלקים, הפגושים, מכסה המנוע, גריל מקורי – מבחינה חזותית היה דמיון הרבה יותר חזר לרכבים של אסטון מרטין. הותקן מנוע עוצמתי בנפח 5,5 ליטר שהפיק 610 כ"ס ובכך אפשר להאיץ מ-0 ל-100 קמ"ש תוך 3,6 שניות.
בתצוגת הרכב של 2007 בז'נבה הנריק פיסקר הציג את יצירתו החדשה, מכונית הספורט פיסקר ארטגה GT עם מנוע V6 מאת פולקסווגן בנפח 3,6 המפיק 300 כ"ס. המכונית הזאת הייתה זולה משמעותית ביחס לקודמת, 75 אלף יורו, ויוצרה בכמות של 500 יחידות בשנה.
בשנת 2009, באותה תצוגת הרכב בז'נבה, חברת פיסקר הציגה דגם חדש לגמרי: מכונית העל פיסקר קארמה שצויד ביחידת כוח היברידית פלאג-אין טורית. בשביל המרכב השתמשו בחומרים מרוכבים אווירודינמיים ובאלומיניום, העיצוב בוצע בסגנון עתידני. הגלגלים האחוריים מובאים לידי תנועה על-ידי שני מנועים חשמליים בהספק 150 קילוואט כל אחד הניזונים מסוללת ליתיום-יון 200 קילוואט. כאשר הסוללה מתרוקנת (או בעת האצה אינטנסיבית) מצטרף מנוע טורבו בנזין בנפח 2 ליטר GM Ecotec המפיק 260 כ"ס: המנוע אינו מחובר ישירות לגלגים, אלא מניע את הגנרטור שמעביר את האנרגיה למנועים החשמליים. ההספק הכולל של יחידת הכוח עומד על 408 כ"ס, מה שאפשר למכונית להאיץ ל-100 קמ"ש תוך 5,9 שניות. הגג של הרכב מכוסה בפאנלים סולאריים שאפשרו להשיג אנרגיה נוספת הדרושה, לדוגמה, לפעולת המזגן או מערכת השמע. המשלוחים הראשונים ללקוחות החלו בשנת 2011. המחיר של קארמה בשוק האמריקאי התחיל מ-100 אלף דולר.
המסע של הנריק פיסקר בתעשיית הרכב הוא קופצני ומפותל. חברת Fisker Automotive התקדמה לעבר המטרה שלה במשך זמן מאוד ארוך. מאז השקת ההיבריד הספורטיבי במרכב סדאן פיסקר קארמה חלפו יותר מ-10 שנים, בתקופה הזאת החברה פשטה רגל ונמכרה ליצרנית חלקי רכב הסינית Wanxiang. הרכישה לא כללה את המותג Fisker וסימנים מסחריים השייכים למייסד החברה, הנריק פיסקר. לכן הופיעה חברה חדשה – Karma Automotive. פיסקר הספיקה לשתף פעולה עם טסלה, לפתח ולנטוש את הסדאן החשמלי היקר EMotion ולהתעסק בקבלי-על מבוססי גרפן…
בשנת 2016 הנריק פיסקר הקים את הסטארט-אפ החדש על שמו, Fisker Inc, אבל רק ב-2020 הופיע אב הטיפוס של הקרוסאובר החשמלי פיסקר אושן ובשנת 2022 סוף-סוף הופיעה תקווה לראות את הדגם הסדרתי. החברה הקנדית Magna, אחת מיצרניות חלקי רכב הגדולות בעולם, סיפקה את הפלטפורמה החשמלית שלה עבור הקרוסאובר ואת המפעל שלה לייצורו בעיר גראץ, אוסטריה.
לאן הובילו החלומות של פיסקר
פיסקר אושן
פיסקר אושן הוא קרוסאובר יוקרתי חשמלי לחלוטין במימדים בינוניים עם 5 מקומות. הרכב קיבל את הפונקציה הלא שגרתית California mode שמורידה את כל החלונות, פרט לשמשה הקדמית, פותחת את הגג הפנורמי והקרוסאובר, למעשה, הופך לקבריולט. בנוסף לכך, הדגם מושך בעיצובו האגרסיבי והאופנתי הדומה לריינג' רובר איווק החדש ובמחירים נעימים. הגרסה הבכירה של הקרוסאובר החשמלי מצוידת בשני מנועים ובהנעה כפולה, ההספק הכולל הוא 558 כ"ס, האצה ל-100 קמ"ש לוקחת 3,9 שניות וטווח הנסיעה בין טעינות הוא בסביבות 630 ק"מ. הייצור מתבצע במפעל של Magna באוסטריה, בינתיים בקנה מידה קטן: עד סוף הרבעון הראשון של 2023 מפס הייצור ירדו רק 300 רכבים. אך הקצב ילך ויתגבר: בשנת 2023 Magna מתכממת להוציא כבר 42,400 קרוסאוברים.
פיסקר "אגס"
לקראת סוף שנת 2022 חברת פיסקר הכריזה על הדגם השני הנקרא Pear ("אגס") ואפילו פרסמה את התצלומים הראשונים של אב הטיפוס. למעשה, השם PEAR הן ראשי תיבות של Personal Electric Automotive Revolution ואין לו שום קשר עם הפרי הרגיל. הנריק פיסקר מבטיח שהאגס החשמלי העתידי יהפוך לדגם "מחוץ לקטגוריה", אבל כבר עכשיו מובן שמדובר בקרוסאובר, בעוד שהוא יהיה גם זול: המחיר המשוער של הגרסה הבסיסית יתחיל מ-29,900 דולר. לשם השוואה: הגרסה הפשוטה ביותר של בכור החברה, פיסקר אושן, עולה 37,499 דולר. הדגם החדש יעלה לא הרבה אבל יציע טווח נסיעה מכובד – כ-500 ק"מ.