מבחני ריסוק חדשים מאת IIHS. התוצאות לא מלהיבות
עוד באוקטובר של 2021 המכון לבטיחות בדרכים של החברות לביטוח (IIHS) שינה את שיטת ההעברה של מבחני הריסוק הצדדיים: המשקל של המחסום הנע המדמה התנגשות גדל ל-1,9 טון וכעת נע במהירות גבוהה יותר, 60 קמ"ש במקום 50. זה קרוב יותר לתנאים האמיתיים, כאשר רכב אחד בצומת מתנגש ברכב אחר בזווית ישרה מהצד. מבחני הריסוק החדשים והמחמירים יותר חשפו את נקודות התורפה של הדגמים שנבדקו והתוצאות שלהם, עם כל הצער שבדבר, לא מלהיבות…
IIHS – המכון האמריקאי לבטיחות בדרכים של חברות לביטוח (Insurance Institute for Highway Safety). זהו הארגון האמריקאי ללא מטרות רווח שהוקם בשנת 1959 וממומן על-ידי החברות לביטוח, הוא פועל למען צמצום מספר תאונות הדרכים, נזקים וחומרת הפציעות הנגרמות מתאונות. המכון עורך מחקרים ודירוגי בטיחות עבור רכבים פופולריים וכן מוצרים נלווים כמו כיסאות ילדים.
מבחני IIHS מעריכים שני אספקטים של בטיחות. הראשון הוא החסינות בפני פגיעה (איך הרכב שומר על הנוסעים בעת ההתנגשות), השני הוא מניעת תאונות ומזעור ההשלכות של התאונות. בסך הכל נבחנו שבעה רכבים: שישה דגמי סדאן במימדים בינוניים ודגם סטיישן. נספר איך הראו את עצמם הרכבים שנמכרים בישראל.
סובארו אאוטבק
זהו הרכב היחיד שלא עורר ביקורת מצד המומחים! בכך תרם מרווח הגחון הגבוה והמידות הסולידיות שלו. בישראל נמכרת גרסת הדור השישי של סובארו אאוטבק שיצאה בשנת 2016. אנחנו רגילים לראות תוצאות טובות יותר לרכבי שטח בהשוואה למכוניות הנוסעים. אבל, בכל מקרה, הרכב הצדיק את הצהרות היצרנית לגבי הבטיחות. לאחר מתיחת פנים שהתקיימה באביב של 2022, הדגם במרכב סטיישן מצויד במערכת EyeSight מעודכנת עם תוכנה חדשה וזווית מורחבת של מצלמות הסטריאו הממוקמות מתחת לשמשה הקדמית. הבטיחותית ביותר מביניהן נחשבת רמת הגימור Touring עם מצלמה נוספת שמסייעת לאתר הולכי רגל ורוכבי האופניים באופן מדויק ומהיר יותר, והמערכת החדשה Automatic Emergency Steering שמסייעת להימנע מהתנגשויות. אם מסיבה כלשהי זה לא אפשרי, את המצב יציל מגבר הבלמים החשמלי המספק האטה חדה יותר.
יונדאי סונטה
המכונית הזאת שאורכה 4,9 מ' קיבלה ציון "עובר". בישראל נמכרת גרסת הדור השמיני של הדגם בתצורת סדאן לאחר מתיחת הפנים של שנת 2019 בשתי גרסאות: עם מנוע טורבו 1,6 ליטר בהספק 180 כ"ס ותיבת 8 הילוכים אוטומטית והיברידית בהספק 192 כ"ס על בסיס מנוע בנזין 2 ליטר Smartstream G2.0 GDi עם הזרקה ישירה (152 כ"ס, 188Nm). המנוע החשמלי משולב בתיבת 6 הילוכים אוטומטית וההספק המרבי שלו הוא 52 כ"ס ו-205Nm. מכלול של מערכות עזר אלקטרוניות Smart Sense אחראי על הבטיחות. הוא כולל בקרת שיוט אדפטיבית, מערכות בלימה אוטונומית, מניעת סטייה מנתיב, ניטור שטחים מתים ושליטה באור גבוה. ישנן 9 כריות אוויר.
פולקסווגן ג'טה
הדגם הגרמני במרכב סדאן קיבל ציון "עובר". עם זאת, בישראל עדיין נמכרת גרסת הדור הקודם של המכונית. לכן, בקצרה, נציין שהדור השביעי של ג'טה כולל מערכות בלימה אוטונומית, ניטור שטחים מתים ושש כריות אוויר במפרט האבזור הבסיסי. תמורת תשלום נוסף מוצע מכלול IQ.Drive שכולל בקרת שיוט אדפטיבית ומערכת למניעת סטייה מנתיב.
הונדה אקורד
הונדה צריכה להתבייש, במבחני ההתנגשות הצידית אחד מהסמוראים האייקוניים קיבל ציון "Marginal", אחד לפני האחרון (בסך הכל יש 4). אמנם, בשאר המבחנים התוצאות היו טובות, בזכות המבנה המוצלח. בדור ה-11 החדש, שיופיע במהלך שנת 2023, קשיחות המרכב הוגברה בהשוואה לדור הקודם הודות לנקודות הריתוך והספייסרים הנוספים. בנוסף לכך, אקורד החדש יצויד במצלמה משוכללת בעלת זווית ראיה מורחבת ב-90 מעלות, בקרת שיוט אדפטיבית וחיישנים האחראים על פעולת מערכת ניטור השטחים המתים.
טויוטה קאמרי
הלהיט של טויוטה הדגים את התוצאה הגרועה ביותר יחד עם ניסאן אלטימה ושברולט מאליבו! דגמי הסדאן קיבלו את הציון הנמוך ביותר בשל בעיות עם מבנה המרכב ופעולת כריות האוויר. בעת ההתנגשות, הראש של בובת הריסוק החליק מתחת ל"וילון", דבר שהיה מוביל לפציעות צוואר חמורות. בישראל מוצעת טויוטה קאמרי דור 8 החדשה לאחר מתיחת הפנים משנת 2021 עם יחידת כוח היברידית בהספק 218 כ"ס. המכונית מיוצרת תוך שימוש בפלדות חוזק גבוה וקיבלה מכלול משוכלל של מערכות הבטיחות Toyota Safety Sense הכולל פונקציות מעודכנות למניעת התנגשות במצבים שונים ומערכות בלימת חירום. המערכת למדה לזהות כלי רכב אחרים במהלך פניות. שופרו סיוע בשמירה על נתיב ובקרת השיוט האדפטיבית עם פונקצית זיהוי תמרורים.
ניסאן אלטימה
חוץ מהציון הנמוך ביותר מתוך ארבעה האפשריים, ניסאן אלטימה החדשה, שנמכרת בישראל, יכולה להציע מנוע 2,5 ליטר בהספק 188 כ"ס בשילוב עם גיר רציף. לאחר עדכון משנת 2022 אותו המנוע מפיק כבר 191 כ"ס. מפרט האבזור הבסיסי כולל את מכלול הבטיחות Safety Shield 360 שמכיל בלימת חירום אוטונומית, בקרת נתיב, ניטור שטחים מתים, שליטה באור גבוה ומצלמות היקפיות. בתוספת תשלום מוצעת בקרת שיוט אדפטיבית ProPilot.
שברולט מאליבו
עוד אאוטסיידר שלא כדאי להימצא בתוכו בזמן מכה מהצד… שברולט מאליבו הוא הדגם האמריקאי היחיד בסקירה. בישראל נמכרת גרסת הדור התשיעי של הדגם במרכב סדאן לאחר מתיחת הפנים משנת 2018. הוא מצויד במנוע טורבו 1,5 ליטר בהספק 163 כ"ס בשילוב עם גיר רציף והנעה קדמית. מפרט האבזור הבסיסי כולל 8 כריות אוויר (כולל "וילונות"), מצלמה אחורית, חיישני חניה אחוריים, בקרת שיוט, ABS ו-ASR, בקרת נתיב, ניטור שטחים מתים, מערכת למניעת התנגשויות, סיוע בבלימה ובקרת יציבות. ברמת הגימור הבכירה יש סאנרוף, שדרכו (במקרה חירום) אפשר לצאת אם הדלתות נעולות.