לזכות בתואר המכונית הטובה ביותר זה כבוד רב. ומגוון המשתתפים רחב במיוחד. למנצח של שנת 2021 נבחר ההאצ'בק טויוטה יאריס. ב-2020 – פיג'ו 208, ב-2019 – יגואר I-Pace, ובשנת 2018 – וולוו XC40. חבר השופטים מורכב ממומחים המייצגים את בריטניה, צרפת, גרמניה, איטליה, צ'כיה, יוון, טורקיה, רוסיה, מדינות סקנדינביות ואחרות. איזו מכוני
European Car of the Year 2022
AUTOBOOM

איזו מכונית תיבחר ל"מכונית השנה 2022"

European Car of the Year 2022

לזכות בתואר המכונית הטובה ביותר זה כבוד רב. ומגוון המשתתפים רחב במיוחד. למנצח של שנת 2021 נבחר ההאצ'בק טויוטה יאריס. ב-2020 – פיג'ו 208, ב-2019 – יגואר I-Pace, ובשנת 2018 – וולוו XC40. חבר השופטים מורכב ממומחים המייצגים את בריטניה, צרפת, גרמניה, איטליה, צ'כיה, יוון, טורקיה, רוסיה, מדינות סקנדינביות ואחרות. איזו מכונית תהפוך ל"מכונית השנה-2022" – בינתיים לא ידוע, המנצחים טרם הוכרזו. אך כל אחד מהמועמדים בהחלט זכאי לתואר הזה. נספר מדוע.

מכונית השנה באירופה (European Car of the Year) – פרס רכב בינלאומי המוענק על ידי קבוצת עיתונאי רכב אירופאים מקצועיים. תחרות Car of the Year נערכת מאז שנת 1963 ביוזמת המגזין ההולנדי Autovisie. בתחרות של שנת 2022 לוקחים חלק רכבים אשר נחשפו לעולם לפני זמן קצר ונמכרים לפחות בחמש מדינות אירופה עד סוף 2021. צוות השופטים כולל 61 שופטים מ-23 מדינות, המנצח נקבע בשני שלבים באמצעות הצבעה פשוטה. השלב השני של ההצבעה יתקיים בשנת 2022, התוצאות יוכרזו בז'נבה ב-29 בפברואר.

מעניין

המתמודדים על תואר מכונית השנה באירופה 2022: קופרה בורן, פורד מוסטנג Mach-e, יונדאי איוניק 5, קיה EV6, רנו מגאן E-Tech, סקודה אניאק iV, פיג'ו 308. מעניין שברשימת העולים לגמר אשתקד הופיעו רק שני רכבים חשמליים לחלוטין: פולקסווגן ID.3 ופיאט 500 Electric. המועמדים הסופיים הנוכחיים, פרט לפיג'ו 308, הינם חשמליים כולם! בעוד שלפיג'ו יש גם גרסה היברידית. בואו נכיר כל אחד מהם יותר מקרוב. אך מי מהם הוא הטוב ביותר – נתון לשיפוטכם. בסופו של דבר, מה שחשוב זה לא בחירת השופטים, אלא דעתו של הקהל. אל תשכחו להצביע בסוף.

קופרה בורן

קופרה בורן נקראה על שם אזור בברצלונה (ספרד). הדגם נחשף במאי 2021, והוא – גרסה ספורטיבית יותר של פולקסווגן ID.3: מדובר גם בהאצ'בק 5 דלתות המבוסס על אותה הפלטפורמה המודולרית MEB. זוהי מכונית קומפקטית (4,322 מ"מ לאורך, בסיס גלגלים בסך 2,765 מ"מ). עם מנוע חשמלי אחורי, והנעה אחורית בהתאם. מבחינה חזותית קופרה נבדלת בעיצוב יותר אגרסיבי, ביחידות תאורה שונות ובג'נטים 20 אינץ' כברירת מחדל, וכן בעיצוב פנימי קצת אחר. בתוך הקבינה – כל דרישות האופנה: ריפוד מושבים המיוצר עם שימוש בחומרים ממוחזרים, מסך מערכת המדיה – גדול, 12 אינץ'.

בכל הנוגע ליחידת הכוח, פולקסווגן וקופרה – תאומים: מנוע חשמלי בהספק 150 כ"ס וסוללה בקיבולת 45 קוט"ש; ישנה גרסה עוצמתית ביותר בהספק 204 כ"ס ועם סוללת 58 קוט"ש; המומנט הוא 310Nm בשתי הגרסאות. במקרה הראשון טווח הנסיעה הרשמי הוא 340 ק"מ, בשני – עד 420 ק"מ. יש אפשרות להזמין גרסה בעלת סוללה בקיבולת 77 קוט"ש שבזכותה הטווח יצמח עד 540 ק"מ. תחנת טעינה מהירה תאפשר למלא 80% של הסוללה תוך 35 דקות. הדגם אינו משווק בישראל, כמו גם המקביל מאת פולקסווגן.

פורד מוסטנג Mach-E

הפעם מדובר ברכב בעל עם שם מפורסם יותר: מוסטנג Mach-E, אשר הופיע לראשונה בנובמבר 2020, כבר הוכתר בתואר "רכב השטח בצפון אמריקה 2021". אכן, מוזר לראות קרוסאובר תחת השם "מוסטנג", אך זוהי המציאות של ימינו. בתור בסיס לדגם זה משמש פורד פוקוס רגיל, נשמר אף אותו מערך המתלים הקדמי עם תמוכות מק'פרסון, וממוסטנג האמיתי נלקח מערך המתלים הרב-חיבורי. בין אלמנטים של מודרניות – כפתורים במקום ידיות הדלת, את המכונית ניתן לפתוח באמצעות סמארטפון.

קשה לומר שקרוסאובר זה הוא קטן: אורך המרכב – 4,712 מ"מ, רוחב – 1,881 מ"מ, גובה – 1,597 מ"מ, בסיס גלגלים – 2,984 מ"מ. הדגם מוצע עם שתי אפשרויות נפח סוללה ושלושה אפשרויות הספק. גרסה בעלת הנעה אחורית בהספק 266 כ"ס מגיעה עם סוללה בקיבולת 68 קוט"ש, למנוע 290 כ"ס משודכת סוללת 88 קוט"ש. שתי הגרסאות מזנקות עד 100 קמ"ש תוך 6,1 שניות, וטווח הנסיעה הוא 370 ו-480 ק"מ בהתאם. גרסת ההנעה הכפולה מיוצרת עם שני מנועים ואותן סוללות: 68 קוט"ש ומנוע 266 כ"ס או 88 קוט"ש לצד מנוע 346 כ"ס. טווח נסיעה: 340 ו-435 ק"מ. ההרכבה מתבצעת במקסיקו וסין. אין שיווק רשמי בישראל נכון להיום.

יונדאי איוניק 5

דוגמה נוספת המבהירה כיצד האופנה מריצה את השוק. על בסיס ההאצ'בק איוניק נוצר קרוס-האצ' חשמלי שנקרא איוניק 5. נקודות החוזק שלו: בסיס גלגלים גדול (3 מטר) ותא נוסעים מרווח, קונסולה מרכזית נוחה וטעינה מהירה – בתחנות 350 קילוואט ניתן למלא את הסוללה מ-10% עד 80% בפחות מ-20 דקות. ישנן מספר גרסאות בעלות קיבולת סוללה שונה עם זוג מנועים או עם מנוע יחיד.

מימדי המרכב: 4,635 מ"מ אורך, 1,890 מ"מ רוחב, 1,605 מ"מ גובה. הרכב נמכר בישראל בשתי גרסאות. גרסת הנעה אחורית מצוידת במנוע 218 כ"ס ו-350Nm, הנעה כפולה – 306 כ"ס ו-605Nm. טווח הנסיעה של המכונית החשמלית תלוי ברמת הגימור ונע בין 430 עד 481 ק"מ, תאוצה מ-0 ל-100 קמ"ש מתבצעת תוך 7,4 שניות עם הנעה אחורית או 5,2 שניות בגרסת הנעה כפולה; המהירות המרבית של איוניק 5 מוגבלת ב-185 קמ"ש. שתי הגרסאות שייכות לרמת גימור Long Range הכוללת סוללה בקיבולת 72,6 קוט"ש.

קיה EV6

נגד איוניק 5 הולכת להילחם "אחותו" לפלטפורמת E-GMP – קיה EV6. מדובר שוב בקרוס-האצ'בק בעל יחידת כוח חשמלית. מימדי המרכב: אורך – 4,680 מ"מ, רוחב – 1,880 מ"מ, גובה – 1,550 מ"מ, בסיס גלגלים – 2,900 מ"מ. מכונית זו גם מסוגלת להיטען מתחנות 350 קילוואט והינה מיוצרת בגרסאות שונות. הבסיסית Standard Range: סוללה בקיבולת 58 קוט"ש ומנוע חשמלי אחורי (170 כ"ס ו-350Nm). טווח נסיעה ללא טעינה – 400 ק"מ. גרסה בעלת הנעה כפולה: שני מנועים (הספק כולל של 235 כ"ס ו-605Nm). טווח נסיעה – 380 ק"מ. Long Range: סוללת 77,4 קוט"ש, הנעה אחורית (228 כ"ס ו-350Nm). טווח נסיעה – 510 ק"מ. גרסת הנעה כפולה מפיקה 325 כ"ס ו-605Nm. טווח נסיעה – 490 ק"מ. כמו כן, קיימת מודיפיקציית GT העוצמתית. מנוע חשמלי קדמי בהספק 218 כ"ס, אחורי – 367 כ"ס, הספק השיא מגיע ל-585 כ"ס ו-740Nm. יחידת כוח כזו מספקת תאוצה מרשימה עד 100 קמ"ש תוך 3,5 שניות בלבד, והמהירות המרבית הוגבלה ב-260 ק"מ. מכונית זו טרם הגיעה לישראל.

רנו מגאן E-Tech

הכירו את המכונית המורכבת מסתירות! קרוס-האצ'בק נוסף, משתייך לקטגוריית C אך בעל בסיס גלגלים ארוך מדי בשבילה: מימדי המרכב של דגם רנו החדש – 4,21 מ', גובה – 1,6 מ', רוחב – 17,7 מ', בסיס גלגלים – 2,7 מ'. מגאן E-Tech הוצג לראשונה בתחילת ספטמבר 2021. הוא חולק פלטפורמה עם ניסאן אריה, והסגנון שלו מכונה "טכנולוגיות חושניות" (סתירה נוספת). המכונית מבוססת על פלטפורמה מודולרית Renault-Nissan CMF-EV שנוצרה במיוחד עבור דגמים חשמליים ומיועדת ליישום הנעה כפולה, ועם זאת, מגאן מגיעה עם הנעה קדמית בלבד. עבור החשמלית פיתחו שתי גרסאות. הראשונה כוללת מנוע חשמלי המסוגל להפיק 130 כ"ס ו-250Nm, את האנרגיה מספקת סוללה בקיבולת 40 קוט"ש. טווח הנסיעה של מכונית כזו מגיע ל-300 ק"מ לפי מחזור WLTP. הגרסה השנייה ניחנת בכוח רב יותר, המנוע החשמלי מפיק 218 כ"ס ו-300Nm, לו משודכת סוללת 60 קוט"ש. טווח נסיעה – 470 ק"מ. ההשקה תתקיים בפברואר 2022, בינתיים לא ניתן לרכישה בישראל.

סקודה אניאק iV

רכב חשמלי זה – קרוב משפחתו של פולקסווגן ID.4. הדגם החשמלי השני של המותג הצ'כי נמצא בייצור החל מספטמבר 2020. מבחינת מימדים דגם זה משתווה לקודיאק בשל אורך של 4,649 מ"מ, רוחב של 1,879 מ"מ וגובה של 1,616 מ"מ וכן בסיס הגלגלים שאורכו 2,765 מ"מ. מבחינה חיצונית המכונית יצאה מסוגננת ובולטת, בייצור תא הנוסעים נעשה שימוש בחומרים ממוחזרים וידידותיים לסביבה.

איניאק iV החדש כעת לא משווק בישראל. הוא מיוצר בחמש גרסאות, מתוכן שלוש הינן בעלות הנעה אחורית ומנוע בהספק 148, 179 או 204 כ"ס. הסוללה מגיעה בקיבולת 55, 62 או 82 קוט"ש, בהתאם. טווח הנסיעה הוא 340, 390 או 510 ק"מ. קיימות גרסאות הנעה כפולה עם שני מנועים: הספק כולל של 265 או 306 כ"ס, מצוידות בסוללת 82 קוט"ש המספקת טווח נסיעה של 460 ק"מ. זמן ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש של הראשונה (נקראת 80X) הוא 6,9 שניות, הגרסה השנייה (RS) מאיצה תוך 6,2 שניות.

פיג'ו 308

סוף-סוף רכב לא חשמלי, אלא דגם שגרתי וחביב הפועל על דלק. נמצא בייצור ממרץ 2021 בדורו השלישי במרכבי האצ'בק 5 דלתות וסטיישן. מסווג תחת קטגוריית C: למרכב אורך בסך 4,367 מ"מ, רוחב – 1,852 מ"מ, גובה –1,444 מ"מ. יחידות הכוח – מנוע טורבו בנזין (3 צילינדרים, 1,2 ליטר, 110 או 131 כ"ס), דיזל (1,5 ליטר, 131 כ"ס) או היבריד פלאג-אין על בסיס מנוע 1,6 ליטר ומנוע חשמלי בהספק 110 כ"ס יחד עם סוללה בקיבולת 12,4 קוט"ש ותיבת 8 הילוכים אוטומטית. בגרסה אחת מנוע הבנזין מפיק 150 כ"ס, בגרסה השנייה – 180 כ"ס. טווח הנסיעה במצב חשמלי בלבד הוא בערך 60 ק"מ. בורר מצבי הנהיגה מכיל מצבי Electric, Hybrid, Eco, Normal ו-Sport. תיבת ההילוכים המשודכת למנועי בעירה פנימית – אוטומטית 8 היל' או ידנית (בגרסת הכניסה בהספק 110 כ"ס בלבד), הנעה –קדמית. מפרט האבזור של פיג'ו 308 הוא עשיר ומודרני, ישנו מכלול מערכות עזר Drive Assist 2.0.

איזו מכונית תבחרו למכונית השנה?
47 קולות