זיקר החדש: X במקום 003
הדגם השלישי מאת המותג הסיני Zeekr, שנוסד על-ידי Geely, היה אמור להיקרא 003 ולהרחיב את ההיצע שכוללת רכב חשמלי גדול בצורת מרכב ליפטבק 001 ומיניוואן חשמלי בגודל מלא 009. אבל פתאום (וללא כל התראה מראש), הדגם קיבל שם X. לכן הכירו את זיקר X החדש במקום 003. קרוסאובר קומפקטי חשמלי לחלוטין יגיע לאירופה במשך שנת 2023, כמובן, לאחר שהוא יופיע בסין. כיום הרכב נמצא בתהליכי אבחון. בינתיים התקיימה הופעה מקדמה, הופעה הבכורה המלאה צפויה באביב. לכן, הפרטים עדיין לא פורסמו, אבל כבר ידוע שהקרוסאובר מאיץ מ-0 ל-100 קמ"ש ב-3 שניות בלבד. זיקר X החדש הוא דגם זהה לקרוסאובר חשמלי סאב-קומפקטי Smart #1: שני הדגמים חולקים בפלטפורמה SEA.
זיקר הוא המותג סיני חדש של רכבים חשמליים ששייך לג'ילי. הוא נוסד במרץ בשנת 2021 עם ייעוד לייצור מכוניות מסגמנט הפרימיום וכבר הצהיר בשאיפות ובתוכניות גדולות: לייצר דגם חדש כל שנה, עד שנת 2024 לייצר רכב מונית רובוטית, כולל רכב חשמלי עצמאי לחלוטין בארה"ב. עד שנת 2025 הייבוא השנתי של רכבים חשמליים של זיקר אמור להגיע ל-100,000 יחידות.
העיצוב החיצוני
להזכירכם, התפקיד של המעצב הראשי ב"אימפריה" ג'ילי שייך לסטפן זילאף, שהגיע לחברה סינית לא ממקום לא ידוע, אלא מ-Bentley הבריטית. הוא מפקד על כל המעצבים של כל הדגמים: ג'ילי עצמה, Geometry, Lotus, Lynk & Co, LEVC ועוד. לכן העיצוב של זיקר X החדש זהה לזה של דגמים 001 בתצורת ליפטבק ומיניוואן 009, אבל ההבדל הוא בפרטים. לדוגמה, אורות הניווט בעיצוב לא רגיל שמורכבים מ-40 נורות לד, אבל במקביל תואמים לעיצוב הכללי. פנסי מטריצה המתאימים לטרנד (כי זיקר הוא מותג פרימיום) מותקנים למטה.
הדלתות נטולות המסגרת מגיעות ללא ידיות אבל יש להן כפתורים קטנים האחראים לפתיחה. גם למראות הצד יש צורה מיוחדת. פתח הטעינה הוא מוסתר. עיצוב יוצא הדופן הושג בזכות קווים שבורים רבים בצדדים, משולש שחור שמתלבש על גבי דלתות ועוקף את כל הרכב ואת קו החלונות. גם הגג החלק נטול קו תלול ש"לוחץ" על הנוסעים מושך תשומת לב. אורך המרכב עומד על 4,550 מ"מ, הרוחב - 1,836 מ"מ, הגובה - 1,572 מ"מ, בסיס הגלגלים - 2,750 מ"מ.
עיצוב הפנים
בניגוד למראה החיצוני, כעת אין הרבה פרטים על עיצוב הפנים. תא הנוסעים של זיקר X העתיד להגיע הוא מינימליסטי. הוא מגיע עם מערכת מולטימדיה בעלת "טאבלט" ההכרחי כיום, לוח מחוונים דיגיטלי (קומפקטי), תצוגת העילית וגג פנורמי. אין כמעט כפתורי לחיצה. אותו הסיפור עם ההגה - אי אפשר לקרוא לו רב-פונקציונלי כי החישורים השמאל והימין מגיעים עם כפתור אחד בלבד. בצד ימין מגלגל ההגה נמצאת ידית העברת הילוכים. כנראה, השליטה במערכות תתרכז במודול חשמלי אחד. אבל כבר ידוע שיהיה 5 מקומות ישיבה, למרות שהרכב הוא קומפקטי.
המנועים
כעת הנתונים הטכניים של זיקר X שנת 2023 לא פורסמו, אבל ידוע, שהקרוסאובר הקומפקטי יורכב על בסיס פלטפורמה מודולרית SEA (Sustainable Experience Architecture), עליה הורכבו דגמים נוספים של המותגים השייכים לג'ילי. כמו שאמרנו קודם, מובטחת התאוצה מ-0 ל-100 קמ"ש ב-3 שניות. ככל הנראה, זהו המדד של הגרסה החזקה ביותר בעלת שני מנועים, אבל ייתכן שבתכנון גם גם גרסאות בעלות הנעה בודדת.