Citroën הוא מותג מכוניות צרפתי שהפך מאז 1976 לחלק מקונצרן PSA Peugeot Citroën, יצרנית הרכב השנייה בגודלה באירופה. כיצרנית מכוניות, נבדלה תמיד בבלעדיות, חדשנות, טכנולוגיה מתקדמת וניצחונות רבים במרוצים. Citroën זכתה חמש פעמים ברציפות באליפויות ראלי ראיד של היצרן, כמו גם ארבע פעמים בראלי דקר היוקרתי, ו-8 פעמים הוביל
סיטרואן קקטוס C4 2018. מרכב, צורה. רכב שטח 5 דלתות, 1 דור, שדרוג
AUTOBOOM

סיטרואן-חדשנות מעל הכול

סיטרואן קקטוס C4 2018. מרכב, צורה. רכב שטח 5 דלתות, 1 דור, שדרוג

Citroën הוא מותג מכוניות צרפתי שהפך מאז 1976 לחלק מקונצרן PSA Peugeot Citroën, יצרנית הרכב השנייה בגודלה באירופה. כיצרנית מכוניות, נבדלה תמיד בבלעדיות, חדשנות, טכנולוגיה מתקדמת וניצחונות רבים במרוצים. Citroën זכתה חמש פעמים ברציפות באליפויות ראלי ראיד של היצרן, כמו גם ארבע פעמים בראלי דקר היוקרתי, ו-8 פעמים הובילה בטבלת היצרנים באליפות העולם בראלי, והיא עדיין המחזיקה המכהנת בגביע היוקרתי הזה. *על פי נתונים משנת 2018/2019

גם ששניהם מיצרים תחת קורת גג אחת, המותגים Peugeot ו Citroën עדיין בלתי תלויים זה בזה. אכן, לאחר המיזוג עם Peugeot, Citroën, למרות שהפסיקה להיות בחזית ענף הרכב, הגדילה משמעותית את מכירות מכוניותיה. כיום השוק הגדול ביותר עבור המותג הוא סין, שם מכירות מתבצעות באמצעות Dongfeng Peugeot-Citroën.

ההיסטוריה של החברה

Citroën בעלת היסטוריה מעניינת ומורכבת, שקשורה ישירות לאישיותו של מייסדה האגדי אנדרה סיטרואן. מייסד החברה, אנדרה גוסטב סיטרואן, נולד למשפחה יהודית עשירה של סוחר יהלומים מהאימפריה הרוסית. אך האיש הצעיר העיקש סירב בתוקף להמשיך בעסקיו של אביו, למרות כל הרווחיות שבהם. הוא רצה להיות מהנדס. לאחר שסיים את לימודיו במכון הפולי טכני, עבר לעבוד בבית מלאכה רגיל לייצור חלקים לקטרי קיטור.

בזכות כישרון העיצוב שלו, הוא הפך במהרה לראש המפעל, שבמהלך מלחמת העולם הראשונה ייצר פגזי ארטילריה לצרפת. המלחמה הסתיימה, המפעל היה ריק ונטוש. אנדרה סיטרואן, שבתחילה לא תכנן לעסוק במכוניות בכלל, רצה לפתח מכונית חזקה ומתוחכמת מבחינה טכנית. אבל אז מהר מאוד שינה את דעתו, הוא ראה את הפופולריות של רכבי Ford והחליט להמר על מכונית חסכונית באיכות טובה, החל משנת 1919 יצר את הדגם Type A. זה היה הדגם הראשון באירופה שקיבל מתנע חשמלי ופנסים ראשיים, ובנוסף הוא יוצר בכמות של 100 יחידות ליום, ולכן היה זול מאוד. כך המפעל הצבאי לשעבר של סיטרואן התמקד מחדש בייצור המוני של מכוניות בעלות נמוכה.

מגדל אייפל, שלימים הפך לסמל פריז, נכנס לספר השיאים של גינס כפלטפורמת הפרסום הגדולה ביותר של Citroën.

אנדרה היה לא רק מהנדס ומעצב, אלא גם איש מכירות מצוין! הוא הבין שפרסום הוא, במובן המילולי, מנוע ההצלחה של המכירות. הוא עלה עם מהלך פרסומי מצוין - במשך 10 שנים פורסם שמה של חברת Citroen על מגדל אייפל! מגדל אייפל, שלימים הפך לסמל פריז, נכנס לספר השיאים של גינס כפלטפורמת הפרסום הגדולה ביותר של Citroën. בנוסף, אנדרה ארגן משלחות לאסיה ואפריקה, והזמין מדענים ועיתונאים לשם. המטיילים נהגו על רכבי Citroën והתלהבו. בשנת 1921, השיק אנדרה מונית, וכעשר שנים אחרי כמעט 90% מצי המוניות בפריז החלו לשאת את השם המפורסם "Citroën". במקביל, אנדרה סיטרואן עדיין רצה להפוך את מכוניותיו ההמוניות לחדשניות ככל האפשר, תוך שימוש בטכנולוגיות מהפכניות. והוא הצליח בגדול!

בשנת 1934, Citroën הוציאה מכונית הנעה קדמית מהפכנית עם מתלה סרן קדמי עצמאי וגוף מלא- ממתכת - ה- Traction Avant, שזכתה במהירות לפופולריות רבה ויוצרה עד 1957. בנוסף, במקביל, Citroën השיקה את מכונית הנוסעים הראשונה בייצור ההמוני עם מנוע דיזל - Rosalie. מכוניות חדשות עלו לחברה יותר מדי ויקר מדי היה לייצורם, הניסיון הביא לכך ש Citroën הייתה בחובות לנושה הגדול ביותר שלה - Michelin. אז Citroën החליפה את הבעלים. שנה לאחר מכן נפטר אנדרו סיטרואן, המייסד והמוח האידיאולוגי של החברה שלו, מסרטן.

אבל ההיסטוריה של החברה ממשיכה! רעיונותיו של אנדרה התעוררו לחיים לאחר מלחמת העולם השנייה, Citroën יצרה את המכונית האגדית, שהפכה ממש לסמל של צרפת מזה זמן רב! דגם Citroen 2CV היא מכונית פשוטה מאוד אך יחד עם זאת מכונית חסכונית, אמינה וקלה לתחזוקה. אבל הכי חשוב, נגישה לכולם! הדגם הזה עם הכינוי החיבה "הברווזון המכוער" של Citroën ייוצר עד 1990!

ואז הופיעה "האלה" האמתית בשנת 1995 - Citroen DS. בלמי דיסק, הגה כוח, אורות סיבוביים והשעיה הידראולית, שהפכו לסימן ההיכר של Citroën - כל אלה היו באמת טכנולוגיות מהפכניות. מראה ייחודי שבגללו קבלה מכונית הזו את הכינוי המיוחד. בתחרות "מכונית המאה" דורג דגם זה במקום השלישי המכובד, ישר אחרי דגמים כמו Ford Model Tו- Mini.

בתחרות "מכונית המאה" דורג Citroen DS המכונה "האלה" במקום השלישי המכובד, ישר אחרי דגמים כמו Ford Model T ו- Mini.

PSA Peugeot Citroen

בפעם השנייה בתולדותיה מה שהכשיל את Citroën זה הרצון והשאיפה לטכנולוגיות החדישות ביותר, שעלות הייצור שלהן יקרה מאוד. קשיים כלכליים הובילו לכך שבשנת 1976 "אכלה" Peugeot SA לחלוטין את Citroën, והייתה יצרנית הרכב השנייה בגודלה באירופה PSA Peugeot Citroen. וזאת כל זמן שהמותגים האלה לא דומו כלל אחת לשנייה. Peugeot מאז ומעולם הייתה מותג שמרני יותר ו Citroen-הייתה פורצת דרך מבחינה טכנולוגית, בפרט בתחום המתלים והקונספטים האווירודינמיים שלה. במשך יותר מ-20 שנה הם התקשו השתיים למצוא שפה משותפת: השימוש ברכיבי Peugeot במכוניות Citroen התקבל בצורה די גרועה במחלקות העיצוב של Citroen, ולאט לאט מכוניות Citroen הפכו לשיבוטים של דגמי Peugeot הקיימים ...

אך בסופו של דבר, באפריל 2006 הושקו המיניוונים Citroën C6, Xsara Picasso ו-C4 Picasso, שהוכחו כדגמים מצליחים מאוד. רק אז מותג Citroën קם לתחייה! במרץ 2009 Citroën צברה 16.1% מהשוק הצרפתי ו Peugeot 16.4%. התוצאה זו היא הטובה ביותר של Citroën מזה 35 שנה.

אבל זה, כמו שאומרים, הוא סיפור אחר לגמרי... סיפור בו זכתה Citroën חמש פעמים ברציפות באליפויות ראלי ראיד של היצרן, כמו גם ארבע פעמים בראלי דקר היוקרתי, ו- 8 פעמים הובילה בטבלת היצרנים באליפות העולם בראלי, והיא עדיין המחזיקה המכהנת בגביע היוקרתי הזה. נהג המרוצים הצרפתי Sébastien Loeb הפך 9 פעמים לאלוף העולם במכוניות Citroën. גם באליפות העולם של מכוניות נוסעים 2014, Citroën מחזיקה ב- 17 ניצחונות ב 24 מרוצים!