טויוטה פריוס – מכונית קטגוריית "C" בעלת הנעה קדמית מבית יצרנית רכב Toyota היפנית. נמצאת בייצור משנת 1997. נחשבת למכונית היברידית המונית הראשונה בעולם, אשר פועלת גם על בנזין, וגם על חשמל. וזה משתקף בשמה – למילה "Prius" שורשים לטינים ופירושה – "ראשון" או "בראשת". על ידידויות לסביבה, רמת פליטות מזיקות נמוכה ותצרוכת דל
טויוטה פריוס ‏2015. מרכב, צורה. ליפטבק, 4 דור
AUTOBOOM

טויוטה פריוס. חלוץ ההיברידים.

טויוטה פריוס ‏2015. מרכב, צורה. ליפטבק, 4 דור
עדכון:

נוסף מידע עבור דור רביעי לאחר מתיחת פנים שנת 2018

טויוטה פריוס – מכונית קטגוריית "C" בעלת הנעה קדמית מבית יצרנית רכב Toyota היפנית. נמצאת בייצור משנת 1997. נחשבת למכונית היברידית המונית הראשונה בעולם, אשר פועלת גם על בנזין, וגם על חשמל. וזה משתקף בשמה – למילה "Prius" שורשים לטינים ופירושה – "ראשון" או "בראשת". על ידידויות לסביבה, רמת פליטות מזיקות נמוכה ותצרוכת דלק קטנה פריוס זכה בפרסים רבים והוכתר כ"מכונית השנה" ביפן, באמריקה הצפונית ובאירופה.

כיום בשוק נוכח כבר הדור הרביעי של טויוטה פריוס, אשר נהיה זמין עבור לקוחות בישראל בשנת 2015 במרכב ליפטבק 5 דלתות. מוקדם יותר יוצר במרכבי סדאן והאצ'בק 5 דלתות. מלבד הגרסה הבסיסית, קיימים פריוס במרכב סטיישן הנקרא פריוס+ וגרסה בעלת סוללה מוגדלת הניתנת לטעינה מרשת חיצונית – פריוס Plug-in, שני דגמים אלו מוצעים בשוק הישראלי.

דור ראשון

דור ראשון של טויוטה פריוס במרכב סדאן יוצר בין השנים 1997 ל- 2003, ועבר מתיחת פנים בשנת 2000. המהנדסים היפנים הציבו מטרה שאפתנית – לפתח רכב מהפכני של המאה ה- 21, אשר יהיה קומפקטי, אך מרווח, והכי חשוב – חסכוני – עם תצרוכת דלק קטנה ופליטת מזהמים מינימלית. חטיבת כוח ההיברידית למעשה פותחה מהיסוד. ולכן, כאשר בשנת 1995 הורכב אבטיפוס ראשון של פריוס העתידי, שעבר 500 מטר ונכבה, כולם היו ברקיע השביעי. וזו הייתה רק ההתחלה, לפני שהרכב יהיה מוכן לייצור המוני היה הכרחי לפתור עוד שפע בעיות אחרות. ובדצמבר 1997 מפס הייצור ירד פריוס ראשון. מאפיין חסר תקדים של פרויקט זה נהייתה העובדה שטכנולוגיות לא ידועות שטרם נבחנו בהצלחה נחקרו והוכנו לייצור המוני תוך שנתיים בלבד. ופריוס מצא חן בעיניי הציבור! הוא נבחר הודות לתצרוכת דלק קטנה, רמת פליטת מזהמים נמוכה, והכי חשוב – הודות לשלל חידושים טכניים שנוכחו בו.

דור שני

הדור השני של טויוטה פריוס יוצר בין השנים 2003 ל- 2009, ועבר מתיחת פנים ב- 2005. למלא את מקומו של הסדאן הגיע האצ'בק בצללית רחבה, ארוכה וזורמת יותר עם דלת מטען גדולה. מתח חשמלי ממנו ניזון המנוע החשמלי בחטיבת כוח ההיברידית הוכפל, המנוע נהיה עוצמתי יותר ובכך סייע בחסכון דלק משמעותי מאחר שאפשר למנוע הבנזין לפעול בתדירות נמוכה יותר.

טויוטה פריוס – מכונית היברידית המונית הראשונה בעולם, אשר פועלת גם על בנזין, וגם על חשמל. וזה משתקף בשמה – למילה "Prius" שורשים לטינים ופירושה – "ראשון" או "בראשית".

במהרה לאחר פתיחת מכירות גלובליות לפריוס, אחד עשר מדינות החלו להביע תמיכה במכוניות "ירוקות". נוסף על חסכון בעלויות, לפריוס, בהיותו רכב ידידותי לסביבה, מוקנה מעמד מיוחד ברוב ערי אירופה. בלונדון למשל, נפטר מתשלום היטלים בעת כניסה לחלק המרכזי של העיר.

דור שלישי

הדור השלישי של טויוטה פריוס יוצר בין השנים 2009 ל- 2015, ועבר מתיחת פנים ב- 2012. בצללית פריוס השלישי לא חלו שינויים משמעותיים, אולם הקווים הזורמים הוחלפו בצורות שטוחות ובקווי מתווה מובהקים אופנתיים יותר. אך חטיבת הכוח חודשה ב- 90%. מנוע 1,8 ליטר המפותח במיוחד עבור פריוס השלישי פועל רוב הזמן בסל"ד נמוך, מתאמץ פחות, ובכך חוסך דלק. תיבת הילוכים משוכללת נהייתה קומפקטית וקלה יותר, והחלק החשמלי של המערכת פעל במתח גבוה יותר, מה ששיפר את יעילותה.

בכדי לענות לצרכיהם של תושבי העיר, החל משנת 2012 נכנסה לייצור גרסת פריוס PHV – מכונית היברידית בעלת אפשרות טעינה מרשת חיצונית. מנוע חשמלי בדגם זה סיפק טווח נסיעה של 25 ק"מ בלבד במהירות מרבית עד 80 קמ"ש. ברגע שרמת הסוללה משיגה נקודה קריטית מנוע בעירה פנימית מופעל באופן אוטומטי, ובכך מאפשר לנוע הלאה. טווח חשמלי מורחב הפך את הרכב לחסכוני יותר ב- 45% ביחס לדגם פריוס הבסיסי. במצב נהיגה המשלב את מנועי הבנזין והחשמל, סוללת ליתיום-יון צוברת יותר אנרגיה בעת בלימה רגנרטיבית, נטענת מהר יותר ומאפשרת להשתמש יותר במנוע החשמלי, דבר שגם מסייע בחסכון דלק. את הסוללה ניתן להטעין במלואה תוך שעה וחצי מרשת 230 וולט.

דור רביעי

הדור הרביעי הושק בשנת 2015 ומוצע כיום בשוק הישראלי במרכב ליפטבק. פריוס שנת 2015 מבוסס על פלטפורמת TNGA וניחן בחזות עתידנית. פריוס הרביעי נבדל מהותית מקודמו בקווי מרכב חדים ומשוננים ובאלמנטים מזוגזגים. חטיבת הכוח נותרה ללא שינויים, אולם נהייתה יעילה יותר, תיבת הילוכים המחודשת במלואה נהייתה קומפקטית עוד יותר, ומרכיבים אלקטרוניים המיוצרים על בסיס חדש הפכו חסכוניים יותר. מתלים עצמאיים בסרן האחורי וסוללה הממוקמת תחת המושבים האחוריים אפשרו להגדיל את מרווח תא המטען. לראשונה מוצעת גרסה בעלת הנעה כפולה עם שילוב סרן אחורי חשמלי.

מתיחת פנים שנת 2018

בנובמבר 2018 מתיחת הפנים העניקה לרכב הופעה חדשה ומפויסת יותר: קווים חדים ושבורים עברו החלקה, עוצבו מחדש יחידות התאורה והפגוש הקדמי. פנסי החזית צוידו בתאורת LED. תא הנוסעים ברמת גימור הבכירה זכה לצג מולטימדיה אנכי בגודל 11,6 אינץ'. חטיבת כוח הראשית נותרה ללא שינויים.