אגדי. אֲמֶרִיקָאִי. המכונית. החברה, שהיא חלק משלושת הגדולים של דטרויט יחד עם Ford ו-General Motors, כבשה את ליבם של האמריקנים. Chrysler היא סמלה של אמריקה וכרטיס ביקור הבלתי מעורער של ניו יורק - בניין קרייזלר. קרייזלר היא כוכבת הוליוודית וזוכת מרוצי הרכב. מכוניות Chrysler תמיד היו דוגמה לרעיונות ומחקר הטכני החדשנ
Fiat Chrysler Automobiles
AUTOBOOM

קרייזלר - אמריקאית אמתית

Fiat Chrysler Automobiles

אגדי. אֲמֶרִיקָאִי. המכונית. החברה, שהיא חלק משלושת הגדולים של דטרויט יחד עם Ford ו-General Motors, כבשה את ליבם של האמריקנים. Chrysler היא סמלה של אמריקה וכרטיס ביקור הבלתי מעורער של ניו יורק - בניין קרייזלר. קרייזלר היא כוכבת הוליוודית וזוכת מרוצי הרכב. מכוניות Chrysler תמיד היו דוגמה לרעיונות ומחקר הטכני החדשני ביותר. כיום Chrysler , או נכון לומר Chrysler Corporation, היא חברת רכב אמריקאית המתמחה בייצור מכוניות נוסעים - Chrysler , Dodge, SRT, RAM ו-Jeep, כמו גם Plymouth ו-Eagle שאינם מיצרים כיום.

בהיותה אמריקאית אמתית, המותג Chrysler נמצא 100% בבעלות הקונצרן האיטלקי-אמריקאי "Fiat Chrysler Automobiles N.V". שמדורג במקום ה-8 בדירוג השחקנים הגדולים בשוק הרכב העולמי. קונצרן זה מחזיק במותגים כמו: Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, Jeep, Maserati, Ferrari, Lancia, RAM ומותג המשאיות IVECO. אף על פי שקרייזלר נמצאת בבעלות פיאט כבר 6 שנים, היא לא איבדה את האופי המיוחד שלה ואת הזהות התאגידית שלה, היא עדיין זוכה לתהילה של אחד מנציגי "שלישיית הגדולים של דטרויט". Chrysler תמיד הציעה כלי רכב חדשניים ומקוריים, ממש אמריקאית אמתית.

ההיסטוריה של עליות ומורדות

Chrysler נוצרה על ידי אדם שקיבל את הכינוי "עושה הפלאים או הקוסם". וולטר קרייזלר היה הגאון של תעשיית הרכב, לאחר שהקים בהצלחה חברות מצליחות כמו General Motors , Willys, Maxwell Motor Corporation. ניתן לומר שכל ההיסטוריה של המותג Chrysler היא דרך חתחתים שבה עליות פנומנליות ומורדות קיצוניות. הדגמים שלה הפכו לאגדיים או דחויים לחלוטין. פיתוחים חדשניים רבים והישגים ספורטיביים בולטים לא חסכו מהמותג מלהיות גם לפעמים על סף תהום. Chrysler תמיד יצאה נגד האופנה ורצתה להפתיע ללא הרף את הציבור. כאשר המראה המלוטש והמעוגל החל להיכנס לאופנת הרכב בשנות החמישים, Chrysler המשיכה לייצר בעקשנות מכוניות מלבניות בעלות צורה מרובעת. כאשר בשנות ה-60, מכוניות אלו החלו לחזור שוב לאופנה, Chrysler צמצמה את ייצורן ועברה לדגמים קומפקטיים יותר. בשנות ה-70, כשהעולם כולו חווה את משבר הדלק, כל יצרניות הרכב החלו לייצר מכוניות עם מנועים חסכוניים בדלק, Chrysler עדיין ייצרה דגמים בעלי צריכת דלק גבוהה, לא מעשיים, ולאט לאט איבדה את לקוחותיה האחרונים ודבר שהביא לכך שמצבה הכלכלי של החברה הגיע עד לנקודה מסוכנת. אך Chrysler תמיד נולדה מחדש.

Chrysler היא לא רק מכונית. היא סמלה של אמריקה וכרטיס ביקור שלה בניו יורק - בניין קרייזלר. בניין זה המתנשא לגובה של 30 מטר, נחשב היה לגבוה בעולם במשך שנה שלמה. זהו סטנדרט של תקופה אדריכלית בשם ארט דקו, ובהכרה ציבורית הוא היצירה הטובה ביותר של שנות העשרים.

Chrysler היא לא רק מכונית, היא כוכבת הוליוודית! דגם Chrysler 300C משנת 2008 כיכב במותחן הערפדים "לוחמי האור". יתר על כן, עבור סרט זה, נעשה שימוש בגרסה חזקה יותר בעלת פלטפורמת הנעה אחורית של Chrysler LX עם אלמנטים של Mercedes-Benz W210, המאופיינת באופטיקה קדמית מיוחדת. המנוע בדגם מנוע הינו בעל 8 צילינדרים, 340 כוחות סוס עם מומנט של 529 ננומטר. בסרט "מהיר ועצבני" התרחש דו קרב בין Chevrolet Monte Carlo ל-Chrysler Fifth Avenue בצבע בורדו מהדור הראשון, שאת כולן ניתן לכנות כגדולות במשפחת המכוניות של יצרן זה. מכוניות המשטרה העתידניות בסרט "האי" הן Chrysler 300 LX 2005 מודרניות, שנראו ממש כמו מכוניות העתיד. Chrysler פרצה לחלל בשנת 1952. זאת בזכות התחרות של NASA, רקטות Chrysler Jupiter של Chrysler זכו בכבוד להטיס שני קופי ניסוי לגובה של 350 ק"מ. הפעילות המשותפת של NASA ו-Chrysler נמשכה גם בשנת 1961, כאשר ענקית הרכב תכננה סדרה של רקטות רדסטון ואפולו, וכמו גם את העגינה האגדית של סויוז-אפולו.

מכוניות Chrysler, למרות גודלן והמראה מגושם שלהן לכאורה, תמיד היו אהובות על בעלי תפקידי אכיפת החוק. בשנות ה-80 המשטרה האמריקאית כמעט כולה עברה לרכבי סיור עירוני הנוחים מדגם Dodge Diplomat Sedan Police San Jose, ובשנת 2017 הוחלף שליש מצי המשטרה האוסטרלית בדגם Chrysler 300 האגדי, ובגרסה החזקה יותר ה-SRT, בעל המנוע Hemi V8 בנפח 477 כוחות סוס תחת מכסה המנוע.

Chrysler זכתה במספר רב של מרוצי מכוניות. מכונית העל הגדולה ביותר באמריקה נולדה מאהבתו הנלהבת של נשיא Chrysler , בוב לוץ, הייתה זו מכונית 427 Cobra האגדית. מומחי Lamborghini בעלי ניסיון רב בתכנון מכוניות ספורט נמשכו לעבוד על ה-Viper. מהנדסים איטלקים התאימו את מנוע ה-V10 החזק שבמקורו בא מרכב הפיקאפ של Dodge והותאם לגודל של מכונית-על ספורטיבית, כתוצאה מכך קיבלו תפוקה של 8 ליטר ו-400 כוחות סוס. ה-GTS-R, דגם המרוץ הראשון באמת, הפך לדגם אייקוני עם מספר ניצחונות בולטים על המסלולי: Rolex Daytona, לה מאן, אליפויות ALMS, SCCA Speed ​​World Challenge GT וFormula D - עבור הסדאן החזקה ביותר בעולם שום דבר לא היה בלתי אפשרי! מכונית זו זכתה במחצית מ-40 מרוצי NASCAR. מארגני התחרות החליטו פשוט להדיר אותה מהתחרות כל עוד היא תמשיך להיות מצוידת במנוע כה חזק.

כשמכונית העל GTS-R זכתה במחצית מ-40 מרוצי NASCAR, מארגני התחרות החליטו פשוט להדיר אותה מהתחרות כל עוד היא תמשיך להיות מצוידת במנוע כה חזק.

ראשון בכל

מכוניות Chrysler תמיד הביאו לידי ביוטי את הרעיונות והמחקר הטכני החדשניים ביותר. הם היו הראשונים בעולם שבחנו את טכנולוגיית ה-Floating Power, שמבודדת את הגוף הרכב מרעידות באמצעות תושבות גומי עליהם מורכב המנוע. לאחר מכן החברה בחרה להרכיב את קרבורטורים עם זרימת אוויר תחתונה, מסנני שמן עם אפשרויות הניתנות להחלפה ושמשה קדמית מעוקלת.

בין ההמצאות הפטנטיות של Chrysler ניתן למצוא את המתנע ומפתח ההצתה שפותח בשנת 1949, אחריו חלונות חשמל בשנת 1950, הגה כוח בשנת 1951, בקרת שיוט בשנת 1958, ושילוב של תיבת הילוכים אוטומטית עם הנעה של כל ארבעת גלגלים בשנת 1963.

הדגם הראשון של Chrysler , הוא Chrysler Six משנת 1924, בו הורכבו בלמים הידראוליים על כל גלגליו. מערכת זו הייתה מיוחדת במינה בתקופה זו, היא פעלה יחד עם מערכת הבלימה ותורמה לשליטה בהתנהגות המכונית בתנאים קיצוניים. כלומר, מערכת זו נועדה לספק בלימה יעילה במקרים בהם נדרשת לחיצה חזקה ופתאומית על הדוושה. לדוגמא, Audi 100 קיבלה את החיזוק ההידראולי רק באמצע שנות ה-80. בנוסף לחדשנות זו, בדגם זה היו גם בוכנות אלומיניום, מסנני שמן ואוויר הניתנים להחלפה, סרנים קדמיים צינוריים ובולמי זעזועים. כל אלה אפשרו לחברה למכור יותר מ-30,000 כלי רכב כבר בשנה הראשונה, דבר שהציב את Chrysler במקום ה-5 במכירות בכל התעשייה בשנה זו.

Chrysler 300 המרשימה והאלגנטית בעלת 375 כוחות הסוס הפכה ל"מכונית השרירים" הראשונה בעולם, בעקבותיה הגיעו גם מספר חיקויים - מ-Ford Mustang ועד Chevrolet Camaro. מאז שיצאה לאור בשנת 1950 זכתה מכונית יוקרה זו בניצחונות רבים במסלולי מרוצים וקבעה שיא מהירות של 230 קמ"ש. התוצאות מצוינות שלה הושגו בזכות מוצרי Hemi המעולים שפותחו על ידי Chrysler באותה תקופה. בשנת 1951 פותח מנוע Hemi V8, שהיה בעל תכונות ייחודיות. הוא שימש פלטפורמה ליצירתו של 426 Hemi האגדי שהיה בעל הקיבולת של יותר מ-400 כ"ס. הוא יוצר במיוחד עבור מכוניות ספורט. רבים עדיין מאמינים שמנועי Hemi הם הטובים ביותר שיש כיום בתעשייה.

שנת 1963 קרייזלר יצרה מנוע טורבינת גז! מנוע טורבינה במכונית היה בתקופה זו משהו חדשני ביותר. עקרון פעולתו היה דומה מאוד למנועי סילון מודרניים. Turbine Car האיצה ל 100 קמ"ש תוך 10 שניות, וזה תוך התחשבות בעיכוב שיש בהתחלה! המהירות המרבית הוגבלה ל-195 קמ"ש, אך מעטים העזו להאיץ את מכונית הניסוי למהירות זו. נטען כי Turbine Car יכולה לנסוע על כל דבר דליק. למטרות פרסום נטען שמכונית זו יכולה לנסוע כמעט על כל סוג של חומר דליק החל בחמאת בוטנים, טקילה ואפילו בושם שאנל. הומלץ להשתמש בסולר, נפט או בנזין נטול עופרת כדלק העיקרי. אך הדלק הנפוץ ביותר באותן שנים בארצות הברית - בנזין עופרת - עלול להוביל להרס מנוע טורבינת הגז ונאסר להשתמש בו. לכן, תדלוק מכונית הטורבינה היה די קשה ומסובך. אכן, זה היה אולי הניסוי הנועז ביותר של קרייסלר בתולדות עסקי הרכב.

נטען בזמנו כי Turbine Car יכולה לנסוע כמעט על כל דבר שהוא דליק ויכול לשמש כדלק. למטרות פרסום נאמר שניתן לתדלק מכונית זו בחמאת בוטנים, טקילה ואפילו בושם שאנל.

זה היה Chrysler שפתח סקטור חדש בשוק הרכב בשנת 1983, והחל בייצור מיניבוסים. דבר שחולל מהפכה בחייהן של משפחות אמריקאיות רבות. כיום המיניבוסים של Chrysler שולטים חזק בשוק האמריקאי ומהווים כ-20% מהשוק האירופי. Chrysler תמיד נתנה 7 שנות אחריות על מכוניותיה. האחריות כיסתה הן את רכיבי המנוע עצמם והן את מרכב הרכב. Chrysler טענו תמיד שלא אמורה להיות חלודה על גוף הרכב גם לא לאחר 100,000 מיילים. זה היה Chrysler שבשנת 1998 היה הראשון להתקין כריות אוויר בכל מכוניותיה, דבר שהפך אותן לסטנדרט בכל מכונית. זה היה Chrysler , שלאחר המיזוג עם דיימלר-בנץ הגרמנית, והפך לDaimler Chrysler, ונתן לנו את הג'יפים המפורסמים Cherokee ו Grand Cherokee, פיתח את Dodge Viper, Chrysler 300M ורבים אחרים.

בשנת 2016, Chrysler חוללה מהפכה בשוק הרכב באמצעות השקת המיניוואן ההיברידי הראשון. השקעה ענקית של כמעט 750 מיליון דולר במודרניזציה ופיתוח היברידי יצרה מודל עם רמת פונקציונליות וייצור ללא תחרות. יחידת כוח של המכונית הייתה בעלת שילוב של מנוע בנזין V6 בנפח 3.6 ליטר ושני מנועים חשמליים, אשר יחד הבטיחו חיסכון משמעותי בדלק של עד 3 ליטר לכל מאה קילומטרים. בטעינה אחת של סוללה, הרכב ההיברידי מסוגל לנסוע למרחק של 33 קילומטרים. ואם משתמשים בכל תחנות הכוח, המרחק המרבי יהיה 566 מייל. ניתן היה לטעון את סוללת הליתיום-יון המסתתרת מתחת לשורת המושבים השנייה משקע 240 וולט.

Chrysler היא אחת מיצרניות הרכב האמריקאיות הגדולות, עם סגנון ייחודי, עם פתרונות טכניים מעניינים, עם מראה נועז ואופי של זוכה. Chrysler זהו צוות מוכשר של מהנדסים, קונסטרוקטרים, מעצבים ומוחות גדולים שהשיגו הישגים בתעשייה הצבאית וכמו גם בחקר החלל. Chrysler היא סמלה של אמריקה, שיחד עם מייסדה, הדגמים שלה, בניינה, נכנסו להיסטוריה של הרכב והעולם, הספרות והקולנוע, הופיעו במגזינים ועל הגלויות. Chrysler הוא מותג אגדי שלמרות כל ההסכמים והמיזוגים עם חברות אחרות, הוא נשאר חדשני, מקורי ונאמן לעצמו.