מיצובישי-תמיד ראשונה
Mitsubishi Motors או MMC היא אחת מיצרניות הרכב היפניות הגדולות. הוא נכלל בקבוצת הייצור הגדולה ביותר ביפן, התאגיד היפני, הנמצא בבעלות שבט הסמוראים הוותיק - קבוצת "דזיבאטסו". Mitsubishi Group עד 1945 הייתה בשליטת משפחה אחת בלבד - איוואסאקי. התאגיד החזק ביותר Mitsubishi עוסק, בלי להגזים, כמעט בכל דבר: מטוסים, בניית ספינות, מנועים, חשמל ואלקטרוניקה, פיננסים, תעשייה כימית, זיקוק נפט, תעשייה קלה, רקטות וחלליות, כורים וכוח גרעיני ... והרשימה עוד ארוכה! המחזור של כל החברות מקבוצת מיצובישי, אם ישולבו יחיד, יעמוד על 10% מהתמ"ג של יפן. Mitsubishi Motors Corporation הוא רק חלק קטן מקרייצו - תאגיד ענק זה.
כיום נהוג לכנות את קבוצת "Mitsubishi" -"keiretsu" - ראשית, מכיוון שמשפחת איוואסאקי איבדה לנצח את השליטה מוחלטת על התאגיד, שנית, לאחר המלחמה, היא הייתה מפוצלת לעשרות רבות של חברות שונות, ושלישית, עדיין מדובר במשפחה גדולה, ומכיוון שכל החברות בקבוצה שומרות על "קרבתם" למקור ויש לה עדיין בעלי מניות משותפים. אכן, לאחר מלחמת העולם השנייה מיצובישי ה"גדולה" חולקה בין העובדים, ומאז הם הועברו מאב לבן בלי לעזוב לחלוטין את גבולות המשפחה.
המחזור של כל החברות מקבוצת מיצובישי, אם ישולבו יחיד, יעמוד על 10% מהתמ"ג של יפן. Mitsubishi Motors מונה כיום שבעה מרכזי מחקר, ששלושה מהם נמצאים מחוץ ליפן. מתקני הייצור מתרכזים בשש ערים ביפן ובתשע ערים באירופה.
כיום, אחד הבעלים המשותפים של Mitsubishi Motors הוא Nissan Motor, המדורג במקום השלישי בקרב יצרני הרכב היפנים אחרי Toyota ו Honda. החברה מייצרת מכוניות נוסעים תחת המותג Mitsubishi ,והם נמכרות ב-160 מדינות ברחבי העולם. כולם מכירים את הדגמים העיקריים של המותג: ASX, Outlander, Lancer, Pajero Sport . Mitsubishi Motors מונה כיום שבעה מרכזי מחקר, ששלושה מהם נמצאים מחוץ ליפן. מתקני הייצור מתרכזים בשש ערים ביפן ובתשע ערים באירופה.
איך נוצר סמל החברה?
הכל התחיל בכך שארטארו איוואסאקי, שעוד כילד קטן החל לעבוד בחברת ספינות בבעלות שבט הסמוראים של טוסה, ואז שכר שלוש ספינות קיטור והקים עסק משלו. כך הופיעה בשנת 1875 Mitsubishi Mail Steamship Company. אגב, קודם הופיע הסמל, ורק אחר כך הופיע השם הידוע "Mitsubishi". אכן, איוואסאקי לא השתמש בשם המשפחה שלו בשם החברה. מעניין מדוע?
בסמל החברה שילב איוואסאקי שני סמלים משפחתיים: שלושה יהלומים ממשפחתו ועלי האלון של שבט טוסה. כך הופיע הלוגו הידוע, המתאר שלושה מעוינים בצורת עץ. המילה "Mitsubishi" מתורגמת מיפנית כ"שלושה יהלומים" ומכאן מגיע הסמל. בסמל זה איוואסאקי הביע את הוקרת התודה שלו בפני שבט הסמוראים, שתמך במאמציו. שבט טוסה, או ליתר דיוק, הסמל שלו, היא הסיבה שעכשיו אנו נוהגים במכוניות Mitsubishi, ולא Iwasaki. הסמל מסמל את שלושת העקרונות של Mitsubishi Motors: אחריות לחברה, יושר, פתיחות לשיתוף פעולה בינלאומי.
ראשון בכל
בשנת 1917, מיצובישי יצרה את מכונית הראשונה שלה שיוצרה על פס היצור, דגם A, שדמה מאוד למכוניות Ford: מכונית משפחתית בעלת ארבע דלתות עם שבעה מושבים בעלת מנוע בנפח 2.8 ליטר ומערכת הנעה אחורית. Mitsubishi Model A יכלה להאיץ ל 32 קמ"ש. אך יחד עם זאת, היא עולה באופן משמעותי על מקבילתה האמריקאית במחיר. זה היה החיסרון העיקרי והסיבה לכך שאחרי ארבע שנים הפסיקה החברה לייצר את הדגם עקב הביקוש הנמוך שלה ביפן. ובכל זאת, הדגם A היה המכונית היפנית הראשונה שהורכבה על פס ייצור, כך שהיא אפילו קיבלה את הכבוד להיות מוצגת בתערוכת התעשייה היפנית ב-1922.
בשנים אלו ייצרה החברה קטנועים, אוטובוסים, משאיות וטנדרים, ורבים מדגמי המשאיות היו תלת-גלגליים. ובמקביל, בשנים שלפני המלחמה, Mitsubishi הציגה ללא הרף כמה רעיונות חדשים ויצרה טכנולוגיות שקבלו את השם "הראשון ביפן" כמו: מנוע הדיזל היפני הראשון, האוטובוס הראשון הגדול ועוצמתי, אוטובוס הדיזל הראשון, מכונית הנוסעים הראשונה בעלת ארבעת הגלגלים, משאית עם מנוע דיזל.
המילה "Mitsubishi" מתורגמת מיפנית כ"שלושה יהלומים" ומכאן הגיע סמל החברה. הוא מסמל את שלושת העקרונות של Mitsubishi Motors: אחריות לחברה, יושר, פתיחות לשיתוף פעולה בינלאומי.
אבל הסיפור האמתי של ענקית הרכב זו החל לאחר מלחמת העולם השנייה. ושוב Mitsubishi הייתה הראשונה! עם זאת, עדיין לא בתחום מכוניות הנוסעים. Mitsubishi השיקה את המשאית היפנית הראשונה במשקל 8 טון בעלת מתלי אוויר ובעלת שלדה מקורית. זו הייתה המשאית הראשונה עם ההנעה האחורית. בתקופה זו גם האוטובוסים שייצרה החברה החלו להימכר לייצוא.
בשנת 1960 מופיע Mitsubishi 500 - מכונית הנוסעים הראשונה שייצרה החברה לאחר מלחמת העולם השנייה. דגם זה היה זה שיצר את הבסיס לדגם ה Colt 600, שיצא לאור בשנת 1962. אז כמעט מיד מופיע Mitsubishi Minica, ששרדה שמונה דורות ויוצרה ממש עד 2011. כעבור מספר שנים הופיע Colt Galant המפורסם, ששרד תשע דורות, ומכירותיו המצטברות עלו על 5 מיליון. הוא הניח את הבסיס לייצור של משפחה שלמה של מכוניות Mitsubishi, יוקרתיות, המובחנות על פי אופיין הספורטיבי ואיכויות הצרכניות הגבוהות שלהם. היה זה Colt Galant שהפך למכונית מיצובישי הראשונה שנמכרה בארצות הברית.
1973 מופיע דגם Mitsubishi Lancer, שהפך לאביהם של משפחות מכוניות שלמות! גרסת הספורט שלה זכתה במפגן "הספארי" פעמיים ובתחרות "צלב הדרום" כארבע פעמים. בשנת 1978 הוצג ה- Mirage, שעם שמו נוצר בלבול קל - בחלק מהשווקים הוא נמכר תחת השם Colt, ובאחרים, בשם Lancer. בדגם זה הופיע לראשונה תיבת הילוכיםMitsubishi Super Shift עם שמונה הילוכים עם ארבע מהירויות ומתג טווח "נמוך" ו"גבוה "נפרד.
לבסוף, בשנת 1982, מופיע רכב השטח של Pajero, שקיבל את שמו משמו של החתול שחי במישור פטגוניה בארגנטינה. והוא ממש עורר סערה בזמנו! עיצוב מוצלח בתוספת נוחות ושילוב של מיטב הפרמטרים הדינמיים והטכניים הפכו אותו לפייבוריט בכל העולם! במיוחד לאחר שה Pajero זכה פעמיים ברציפות בראלי פריז-דקר והופך לאגדה בקרב נהגי השטח, לאחר שזכה במספר רב של פרסים ותארים של "מכונית השנה" במדינות רבות ברחבי העולם בו זמנית.
Pajero זכה פעמיים ברציפות בראלי פריז-דקר והופך לאגדה בקרב נהגי השטח, לאחר שזכה במספר רב של פרסים ותארים של "מכונית השנה" במדינות רבות ברחבי העולם בו זמנית.
דגמי Galant, Colt ו Lancerלא נותרו ללא פרסים! כולם זכו בשנים שונות בפרס הגרמני "ההגה המוזהב" ("Das Goldene Lenkrad").דגמי הGalant VR-4, Sigma Diamante הפכו למכוניות השנה ביפן, ודגם הספורט (GTO (3000GT לקח את הפרס בארצות הברית כמכונית המיובאת הטובה ביותר של השנה , L200 בהנעת כל ארבעת הגלגלים קבלה בבריטניה ובארה"ב את התואר Top Pickup ... וזה לא הכל! מכוניות Mitsubishi קיבלו הרבה פרסים במדינות שונות בעולם, זכו להכרה ואהבה גדולה של הקונים.
לאט אבל בטוח Mitsubishi Motors כבשה את שוק מכוניות הנוסעים העולמי!