GR או Gazoo Racing היא חטיבת הספורט של חברת טויוטה שנוסדה בשנת 2007 ועוסקת בפיתוח אבי הטיפוס למרוצים, משתתפת באליפויות ברמות שונות, כולל אליפויות העולם בראלי WRX, מירוצי הישרדות WEC ודקאר האגדי וכן בייצור קו דגמי הספורט של טויוטה. השם "Gazoo Racing" מאגד חטיבות רבות הפועלות בענפי מירוצים שונים, ביניהן: Toyota Gazo
טויוטה. מרכב, צורה.
AUTOBOOM

GR. הספורט לפי טויוטה

טויוטה. מרכב, צורה.

GR או Gazoo Racing היא חטיבת הספורט של חברת טויוטה שנוסדה בשנת 2007 ועוסקת בפיתוח אבי הטיפוס למרוצים, משתתפת באליפויות ברמות שונות, כולל אליפויות העולם בראלי WRX, מירוצי הישרדות WEC ודקאר האגדי וכן בייצור קו דגמי הספורט של טויוטה. השם "Gazoo Racing" מאגד חטיבות רבות הפועלות בענפי מירוצים שונים, ביניהן: Toyota Gazoo Racing WRT – קבוצת אליפות העולם בראלי של טויוטה; Toyota Gazoo Racing Europe – קבוצת טויוטה המשתתפת באליפות העולם במרוצי סיבולת; Toyota Gazoo Racing UK – קבוצת טויוטה המשתתפת באליפות בריטניה במרוצי טורינג; Toyota Gazoo Racing South Africa – חטיבת הראלי של טויוטה המתמקדת במסלולי שטח ו-Toyota Gazoo Racing Argentina – הנבחרת של ארגנטינה. כמו כן, תחת המותג "GR" מיוצרות חלק ממכוניות הנוסעים בעלות ביצועים גבוהים, דוגמת GR סופרה, GR יאריס, GR קורולה וכמובן GR86.

Toyota Gazoo Racing Logo

לדברי היצרנית, Toyota Gazoo Racing מסמלת את השאיפה של טויוטה לצאת מחוץ לקופסה לא רק למען זכיות על המסלול, אלא גם למען שכלול מתמיד של רכבי המותג. ואכן, Toyota Gazoo Racing מביאה לדגמים המוניים טכנולוגיות שנבחנו במסלולי המרוצים.

עובדה מעניינת

היסטורית החטיבה

היוזמה הזו נוצרה בשנת 2007 וכיום היא התפתחה להרבה כיוונים. צוות של סטודנטים-בוחנים ומכונאים בהנהגת נהג המבחן הירומו נרוסה השתתף במרוץ ה"הישרדות" של 24 שעות בנורבוגרינג. פרט מפתיע: אקיו טויודה עצמו, סגן נשיא טויוטה דאז, השתתף בעצמו בתור נהג. ודווקא זה מאוד הגיוני, אם יודעים שהנשיא הנוכחי של התאגיד היפני הראשי הוא נהג מרוצים מושבע ומוצלח, שעד היום שורף צמיגים על המסלול מאחורי ההגה של מכוניות מפורסמות (בר מזל שכמוהו!). דווקא אקיו, שהשתתף במרוצים תחת שם בדוי מוריזו קינושיוט, המציא את השם Team Gazoo. הפירוש המילולי של "Gazoo" הוא "תמונה", זהו שם האתר שטויוטה לקחה חלק בפיתוח שלו. התקציב למירוץ 24 השעות של נורבורגרינג היה מינימלי, לכן נרוסה ואקיו נהגו בדגם טויוטה אלטזה (מקבילה ללקסוס IS) המיועד לשוק הפנימי ובב.מ.וו E90. באתר Gazoo דווח על ההשתפות בתחרות בתור מרוץ חובבני.

Akio Toyoda
אקיו טויודה. איש עסקים יפני והנשיא הנוכחי של Toyota Motor Corporation.

בשנת 2009 הקבוצה המשיכה להשתתף במרוצים ולבחון את לקסוס LF-A ואת FT-86 שפותחו באותה תקופה. באותה שנה אקיו טויודה נכנס לתפקיד נשיא טויוטה, לכן חטיבת Gazoo Racing עברה לרמת התפתחות חדשה והשתתפה כבר במרוצי טבעת, כמו "מרוץ 86/BRZ" ו"פסטיבל מרוצי Toyota Gazoo Racing", שהפך בהמשך לאירוע שנתי. בין המשתתפים היו נהגי מרוצים מקצועיים כמו טקאיוקי קינושיטה, אקירה איידה והירויאקי איסיורה. המכונאים והמהנדסים גויסו מתוך צוות העובדים של טויוטה.

פסטיבל מרוצי Toyota Gazoo Racing

פרט מפתיע: אקיו טויודה עצמו, סגן נשיא טויוטה דאז, השתתף בתור נהג במרוץ "24 השעות של נורברוגרינג" תחת שם בדוי מוריזו קינושיטו

בשנת 2016 TGR רכשה זכויות לשם הפניה הראשונה בכביש המהיר Fuji Speedway ושינתה אותו ל-"TGR Corner".

באפריל 2015, המרוצים העצמאיים של מותגי טויוטה ולקסוס התאחדו תחת הדגל Gazoo Racing, הרכבים עברו לסכימת צבעים משותפת: פסים אדומים ושחורים על רקע לבן. באותו הזמן נוצרה "מחקלת אימון מיומנויות גבוהות" עבור המומחים העתידיים שיוכלו להשתתף באירועי Toyota Gazoo Racing (TGR) המתמקדים בראלי ובנורבורגרינג. בשנת 2016 TGR רכשה את הזכויות לשם הפניה הראשונה בכביש המהיר Fuji Speedway ושינתה אותו ל-"TGR Corner". בשנת 2017 Toyota Gazoo Racing Factory שעסקה בפיתוח רכבים לספורט מוטורי אורגנה מחדש והתרחבה לסטטוס של חברה – Gazoo Racing Company. החברה תרמה רבות לייצור של רכבי טויוטה והעבירה את הידע והניסיון שנצבר במרוצים ליצירת דגמים המוניים.

קו הדגמים

GR סופרה

הדגם הראשון של GR הייתה הסופרה שיצאה בשנת 2019. היא חולקת פלטפורמה עם ב.מ.וו Z4 (G29) ומיוצרת במסגרת החוזה עם Magna Steyr באוסטריה, מה שלא מונע מלהגיש את מכונית הקופה תחת הסלוגן "כל התשוקה של טויוטה". GR סופרה היא החזירה לחיים של המכונית האגדית בעלת ההנעה האחורית טויוטה סופרה, שתקופתה באה לקיצה בשנת 2002. עיצוב חיצוני שבוצע בהשראת סופרה האייקונית הקודמת, מרכב קל המיוצר מפלדת חוזק גבוה, הנעה אחורית קלאסית, מנוע טורבו 3 ליטר, דיפרנציאל אחורי ננעל אוטומטית, חלוקת משקל 50:50 מושלמת בין הסרנים – שילוב כזה נועד לספק חווית נהיגה מצוינת.

עבור מכונית הקופה בחרו בתיבת 8 הילוכים אוטומטית ZF 8HP מכוילת מאת טויוטה. מאוחר יותר נוספה תיבה ידנית שגם זכתה לתשומת לב ממומחי החברה. הגרסה עם תיבה ידנית מאיצה ל-100 קמ"ש תוך 3,9 שניות ועם תיבה אוטומטית תוך 4,3 שניות. פרט מעניין: מדידות עצמאיות הציגו הספק גבוה משמעותית (בערך ב-30 כ"ס) מזה שהוצהר על-ידי היצרנית (340 או 387 כ"ס, תלוי בשוק). הדגם הוא גלובלי ומשווק בארה"ב, אסיה, אפריקה, אוסטרליה ואירופה.

GR יאריס

בשנת 2016 החל פיתוח הפרויקט שתוצאתו הייתה GR יאריס. ומזלה שיחק לה: המכונית מיוצרת במפעל שבו חלק מההרכבה מתבצעת באופן ידני על-ידי מומחים מנוסים שגויסו מכל מחלקות התאגיד. אולם הבריאה של הדגם השני ל-GR לא הייתה פשוטה: טויוטה יאריס הרגילה מיוצרת אך ורק בצורת מרכב האצ'בק 5 דלתות ועבור קבוצת הראלי של טויוטה WRC נדרשת גרסה עם 3 דלתות. פיתוח הדגם במהדורה המוגבלת הוביל להוצאות מיותרות, אבל אקיו טויודה, שהאמין בתוקף בכך שהייצוג ב-WRC הוא חשוב בשביל החברה, לא רק אישר את הפיתוח של GR יאריס, אלא גם בחן אותה בעצמו. GR יאריס הפכה ל"פריוקט של תשוקה" עבור מר אקיו שרצה ליצור מכונית ספורטיבית שפותחה אך ורק על-ידי מומחי החברה, בשונה מסופרה שנוצרה יחד עם BMW (או GR86, שהיא למעשה סובארו תחת שם אחר).

במהלך הפיתוח של GR יאריס הנשיא אקיו טויודה, תחת השם מוריזו, הפך לנהג מבחן וריסק את מכונית המבחן הראשונה במהלך נסיעה חורפית במסלול הוקאידו. לאחר שהוא יצא מההריסות בכוחות עצמו הוא הבין ש"הוא לא אהב את ההרגשה", אך בכל זאת המשיך לבחון את אבי הטיפוס ואפילו להשתתף במרוצים.

מעניין

בפיתוח של GR יאריס לקחה חלק קבוצת Gazoo Racing WRT שבראשה עמד האלוף טומי מאקינן שזכה 4 פעמים ב-WRC. המטרה הייתה לבנות מכונית שתוכל גם להשתתף באליפות העולם בראלי וגם לשמש בתור רכב לחיי היומיום. לכן עלה הצורך לשכלל את יאריס ההמונית. טויודה ומאקונן בילו זמן רב מאחורי ההגה של מכוניות המבחן ולקחו אותן לשלג, לחצץ ולכבישים. כתוצאה, התקבלה מכונית במרכב האצ'בק 3 דלתות עם הנעה כפולה, מפשק גלגלים אחורי רחב יותר ומתלי עצמות עצה כפולות אחוריים. המשקל העצמי ירד הודות לשימוש במכסה מנוע, מכסה תא מטען ודלתות מאלומיניום; הגג מיוצר מפלסטיק משוריין בסיבי פחמן. יחידת הכוח: מנוע טורבו 3 צילידנרים 1,6 ליטר G16E-GTS בהספק 261 כ"ס שפותח על-ידי Gazoo Racing, תיבת 6 הילוכים ידנית חכמה ומערכת הנעה כפולה קבועה "GR-Four". האצה מ-0 ל-100 קמ"ש לוקחת 5,5 שניות. יאריס GR הספורטיבית החדשה הוצגה בתצגות הרכב בטוקיו בשנת 2020, ודרך אגב, נמכרת היום בישראל. בנוסף לכך, יש לה גרסת מימן!

GR86

באפריל 2021 הוצגה טויוטה GR86, המכונית השלישית של GR והדור השני למכונית הספורט GT86 שפותחה בשיתוף פעולה עם סובארו. הארכיטקטורה של סובארו BRZ המקבילה והדור השני של GR86 כוללות אלמנטים מפלטפורמת סובארו הגלובלית SGP עם עמידות המרכב לפיתול מוגברת. הגג, מכסה המנוע והכנפיים הקדמיות מיוצרים מאלומיניום על מנת להפחית את המשקל בחלק הקדמי. GR86 מצוידת במנוע 2,4 ליטר מבית סובארו המפיק 231-235 כ"ס. נבחר דווקא המנוע האטמוספרי הזה כדי לקבל את "מכונית הספורט הנקייה האולטימטיבית". למנוע משודכת תיבת 6 הילוכים ידנית, איתה הרכב שוקל 1,270 ק"ג בלבד, אבל בתור אופציה זמינה תיבת 6 הילוכים אוטומטית, איתה מגיעות בחבילה מערכות בטיחות ומערכת עזר לנהג EyeSight מאת סובארו. בהשוואה ל-GT86 זמן ההאצה ל-100 קמ"ש הצטמצם ביותר משנייה – ל-6,3 שניות.

GR קורולה

GR קורולה היא מכונית במרכב האצ'בק 5 דלתות המבוססת על הדגם המפורסם טויוטה קורולה. הוצגה ב-31 במרץ 2022. מדובר במכונית הרביעית בקו GR ובמכונית השנייה שיוצרה על-ידי טויוטה עצמה. היא יוצרה בעיקר עבור השוק צפון האמריקאי, שבו GR יאריס אינה נמכרת. המכונית הגדולה יותר, בדומה לדגם ההאצ'בק ה"נמוך בדרגה", מיוצרת במפעל Motomachi המכיל פס ייצור מיוחד המיועד לרכבי GR. בנוסף לצפון אמריקה, GR קורולה מוצעת ביפן, אוסטרליה, ניו זילנד וברזיל. המכונית מצוידת במנוע מאת יאריס אך בהספק גבוה יותר: 295-300 כ"ס ומומנט של 400Nm. המנוע פועל יחד עם תיבת 6 הילוכים ידנית ומערכת הנעה כפולה GR-Four. כברירת מחדל חלוקת המומנט בין הסרנים היא 60:40 לטובת הסרן קדמי, אולם ניתן להגדיר גם 30:70 לטובת הסרן האחורי למען האצה יעילה יותר. המכונית קיבלה חבילת מערכות עזר מתקדמות לנהג Toyota Safety Sense 3.0 ומערכת מולטימדיה מעודכנת שהופיעה לראשונה בטנדר טויוטה טונדרה.

גרסאות GR Sport

גרסת GR Sport זמינה בדגמים פופולריים כמו קורולה, הקרוסאוברים C-HR ו-RAV4, מכונית המנהלים במרכב סדאן קאמרי ועוד. הרכבים מהסדרה הזו קיבלו לוחיות מתאימות, אך אין להם שיפורים טכניים (או כמעט אין), הם נבדלים מהדגמים הרגילים בדגשים בעיצוב החיצוני ובתא הנוסעים וכן באבזור שונה.

טויוטה קורולה GR Sport

טויוטה קורולה GR Sport: פרטים חיצוניים בצבע שחור מבריק, גג שחור, ג'נטים "17 דו-גוניים, ספוילר אחורי בצבע המרכב, מושבים עם תמיכת צד מובהקת וריפוד משולב מעור ובד, קווי תפירה אדומים, תוספות אלומיניום על חצאיות הצד.

טויוטה RAV4 GR Sport

הקרוסאובר טויוטה RAV4 GR Sport נמצא במכירה מאוקטובר 2022. גרסה כזו נבדלת במתלים עם קפיצים ובולמי זעזועים נוקשים יותר, בבודי קיט נוסף, בגריל שחור, בעיטור אחר בצבע "שחור פחם" ובג'נטים "19. מפרט האבזור הוא עשיר וכולל ריפוד עור ומושבים קדמיים עם כוונון חשמלי, באשר לחלק הטכני, מדובר בהיבריד עם הנעה כפולה (עם מנוע נוסף בסרן האחורי).

טויוטה C-HR GR Sport

הקרוסאבור טויוטה C-HR GR Sport קיבל עיטור בצבע שחור פחם, ג'נטים דו-גוניים, בתא הנוסעים: קווי תפירה אדומים. נוסף גוון מרכב אפרפר בלעדי עם אפקט "מטליק" וציפוי מושבי הספורט בזמש מלאכותי. מיתר הבחינות זהו הרכב הרגיל עם מנוע 2 ליטר בהספק 148 כ"ס, גיר רציף והנעה קדמית.

טויוטה קאמרי GR Sport

טויוטה קאמרי GR Sport מצוידת במנוע 3,5 ליטר הבכיר בהספק 249 כ"ס בשילוב עם תיבת 8 הילוכים אוטומטית. הגרסה הזו שונה בצבע מרכב דו-גוני עם גג שחור וכן באלמנטים דקורטיביים לפי אותו מתכון.

טויוטה היילקס GR Sport

כמו כן, קיימים טויוטה היילקס GR Sport וטויוטה לנד קרוזר 300 GR Sport. בחלק הטכני של הטנדר שוכללו בולמי הזעזועים, רכב השטח צויד במתלים עם מייצבים אקטיביים E-KDSS שקיבלו הגדרות אחרות וכן בנעילה מאולצת של הדיפרנציאלים הקדמי והאחורי. וכמובן, עיטור שחור שעושה את העיצוב החיצוני אקספרסיבי ומושך יותר ואת החלל הפנימי נעים יותר.

רוצים לנהוג במכונית ראלי אמיתית?
17 קולות