היתרונות והחסרונות של הרכבים הסיניים
לפני 5 שנים רק מעט היו בוחרים לכוש את הרכבים הסיניים, אבל יום המצב התהפך. בשנת 2022 הרכבים הסיניים מתחרים במכוניות יפניות וקוריאניות, היתרון המרכזי שלהם הוא בעלות. העיצוב, המראה החיצוני האטרקטיבי ושפע של מערכות עזר הם הצד החזק של הרכבים הסיניים. אבל האמינות של המנועים, יציבות של הרכב והבטיחות בזמן ההתרסקות הם חשובים יותר. בתוך תא הנוסעים אתם בוודאות לא תצליחו להעריך את המצב, את הציון האמיתי אפשר לתת רק אחרי מספר שנים של שימוש ברכב. עם זאת, ניתן לחזות את רוב המדדים. לכן, לפני הרכישה, ננתח את היתרונות ואת החסרונות של הרכבים הסיניים.
סקירה קצרה על החברות המובילות בשוק
בסין קיימות יותר יצרניות הרכב מכל מדינה אחרת - מעל 80 חברות. החברות הפופולריות ביותר נחשבות SAIC Motor, Geely, Haval, Chery ו-Changan. אותן יצרניות הרכב נכנסות לחמשת המובילים בייצוא מסין.
SAIC Motor
רכב אחד מתוך כל שלושה רכבים סיניים שנמכרו מחוץ למדינה, שייך לתאגיד SAIC. כיום דווקא התאגיד הוא הבעלים של המותג הבריטים MG שמוצגת בישראל על-ידי הקרוסאובר החשמלי סאב-הקומפקטי בשם MG ZS והקרוסאובר ההיברידי הנטען בשם MG EHS PHEV. בנוסף, תחת המותג Maxus מגיעים אלינו הקרוסאובר החשמלי בשם מקסוס EUNIQ 6 והמיניוואן החשמלי בשם מקסוס EUNIQ 5.
Geely
התאגיד הסיני הגדול ביותר Geely משתף פעולה עם חברות הרכב שמייצרות מכוניות בטיחותיות, רכבי הספורט, רכבים היברידיים, חשמליים ואף מכוניות מעופפות. התאגיד Geely מיוצג בישראל בסאב-המותג שלו בשם Geometry, שמייבא קרוסאוברים חשמליים בשם ג'ילי גיאומטרי C. כאן רשימת החברות שנמצאות בצורה כזו או אחרת בבעלותה של Geely
- Volvo - 100% ממניות של יצרנית רכב משבדיה
- 51% - Proton ממניות יצרנית רכב מלזיה
- Lotus Motor Cars - 49.9% ממניות של יצרנית מכוניות הספורט הבריטיות
- London Taxi Company (LTC) - 100% ממניות של יצרנית המוניות בלונדון הבריטית
- Smart - כעת זהו מיזם משותף עם Daimler AG, שתייצר מכוניות היברידיות ורכבים חשמליים, חלקן של המניות של סינים הוא 9.7%
- Terrafugia - סטארטאפ אמריקאי שמפתח מכוניות מעופפות
- Lynk & Co - בבעלות שווה של Geely Auto ו-Volvo. בשנת 2021 החברה סיפקה לשוק האירופי מעל 11.6 אלף מכוניות
Haval
המותג Haval מייצר קרוסאוברים ורכבי שטח חזקים ונמצא בבעלותו של תאגיד Great Wall Motor. המוצרים שלו מפוצלים בין 4 חברות בת: Haval שמוזכר קודם, מותג Tank, שמייצר רכבי שטח אמיתיים, Wey, שידוע בזכות סדרה ה''קפה'' של רכבים ו-ORA, שנוסדה לייצור רכבים חשמליים. בנוסף, בקרוב מותג Salооn יתחיל לייצר רכבים, כל הדגמים שלו יפעלו על מימן. הדגמים של Haval משווקים כבר ב-40 מדינות בעולם. אנחנו מקווים שהם יגיעו גם לישראל.
Chery
החברה Chery נמצאת בבעלות המדינה. היא נוסדה בשנת 1997 והיא יצרנית הרכב הסינית הראשונה שהתחילה לייצא את הרכבים שלה לחו"ל. בשנת 2021 ציינו 20 שנה להגעתה של Chery לשווקי החוץ. בבעלותה של החברה נמצאים 6 מפעלים ו-11 מפעלי הרכבה שנמצאים בסין, בסוריה, באיראן, במצרים ובאורוגוואי. היה צפוי שהחברה תתחיל לספק לישראל את הקרוסאובר החשמלי בשם צ'רי eQ5. אך כנראה, התוכניות השתנו: בשנת 2022 חברת Chery תשווק בישראל 3 דגמי קרוסאובר מובילים: Omoda 5, טיגו 7 פרו וטיגו 8 פרו פרטים נוספים על הדגמים אפשר לקרוא כאן. בשוק העולמי ישראל תהיה המדינה ה-22 מחוץ לסין, שבה צ'רי משווקת את הרכבים שלה.
Changan
החברה בבעלות של המדינה Changan נוסדה בשנת 1862 והצטרפה לתעשיית הרכב בשנת 1958: באותה שנה יוצר רכב השטח הצבאי הראשון שלה. לחברה יש מיזמים משותפים עם חברות Suzuki, Mazda, Ford ו-Citroen. כיום, המותג מייצר בעיקר רכבי קרוסאובר בעלי עיצוב איטלקי ואטרקטיבי לרוב והוא המותג המוביל מבחינת בטיחות הרכב מבין המכוניות הסיניות בשוק הפנימי. החברה לא מיוצגת בישראל, אבל, סביר להניח, שזה רק עניין של זמן.
היתרונות והחסרונות של הרכבים הסיניים
מראה חיצוני ועיצוב
- «+» - הרכבים הסיניים נראים טוב וחלקם אף נראים מצויין, לא סתם יצרניות הרכב מושכים את מעצבי מכוניות מחברות שונות בכל רחבי העולם.
- «-» - לעתים קרובות, הקונים מזהים ב''סיניים'' את הרכבים המוכרים להם.
למשל, מבחינת המראה החיצוני, רכב השטח המסגרת חוול H9 זהה לטויוטה לנד קרוזר פראדו. בישראל הדגם מוכר תחת השם לנד קרוזר. מידע על גרסת העדכון האחרון של הדגם אפשר למצוא כאן. דגם [ג'ילי Tugella במרכב קרוסאובר]](https://autoboom.co.il/magazine/jilly-tugella-sister-volvo-xc40) נראה זהה לב.מ.וו. X6. אבל יצרניות הרכב הסיניות בקלות משנות את העיצוב של הדגמים שלהם בהתאם לדרישות הקונים. אם החברות מגיעות למסקנה שהעיצוב של הרכב מתיישן, הן מייצרות דגם חדש ומוסיפות לשם שלו את התוספת ''פלוס'' או ''פרו''.
רמת גימור
- «+» - מבחינת רמות הגימור ומפרט האבזור, הרכבים הסיניים עוקפים את המתחרים היפניים, הקוריאניים והאירופיים.
למשל, רמות הגימור הבסיסיות של המותג Haval כוללות הגה עם חימום, חיישני אור וגשם, מערכת מולטימדיה עם מסך מגע, גישה ללא מפתח, לחצן התנעת מנוע ובקרת האקלים. רמות הגימור היקרות יותר מגיעות עם טעינה אלחוטית, מערכת שמירה על נתיב, סיוע בחניה, תצוגת עילית על השמשה הקדמית, תאורת פנים במבחר צבעים, גג פנורמי ובקרת שיוט אדפטיבית.
- «-» - ארגונומיות לא נוחה ואבזור לא הגיוני של תא נוסעים.
- שטיחונים לא מהודקים טוב שמחליקים על הרצפה
- מושבים לא נוחים לנסיעות ארוכות
- מיכל נוזל השטיפה קטן מדי
- מיכל דלק מפלסטיק שלא מוגן בתחתית
המנועים והתמסורת
הרכבים הסיניים מגיעים גם עם מנוע אטמוספרי קלאסי בשיתוף עם תיבת הילוכים אוטומטית וגם עם מנוע טורבו חדשני בשיתוף עם תיבת הילוכים רובוטית. המנועים והתמסורות של הרכבים הסיניים מיוצרים לרוב על בסיס המרכיבים הגרמנים והיפניים שעברו בדיקה של זמן. למשל, מבחינה הטכנית, המנועים והתמסורות של Haval זהים לאלה של VAG. המרכיבים האלה מיוצרים בסין, בעוד שמספר חלקי חילוף שלהם מגיעים מגרמניה ומארה''ב. עד כמה אמינים יהיו עותקים מסוג זה - נראה עם הזמן. כל מנועי הטורבו החדשים הם חסכוניים וידידותיים לסביבה, תיבות ההילוכים הרציפות והרובוטיות החדשות של כל המותגים והדגמים מקבלים יחס זהיר בשוק רכב יד שנייה.
המותג צ'רי, שלו אנחנו מצפים בישראל, בשיתוף פעולה עם החברה האוסטרית AVL מפתח ומייצר מנועים משלו. הקרוסאוברים מצוידים במנועי Acteco דור שלישי. חברת Chery בטוחה באמינות של המנועים שלה עד כדי כך, שנותנת אחריות לכל החיים (אמנם לשוק הסיני בלבד).
הבעיה של הרכבים הסיניים היא בשיתוף בין מנוע בנפח 1.5 ליטר לבין תיבת הילוכים אוטומטית קלאסית AISIN, כתוצאה, הרכב בקושי נוסע, אפשרות נוספת היא שילוב בין מנוע לבין תיבת הילוכים רובוטית שגורמת לאי-נוחות של הנהג. הרכב מאיץ בחדות יתר בתחילת התנועה או "מעופף" בעת העברת הילוך. החברות מנסות לפתור את הבעיה בעזרת תוכנה חדשה והתאמה של תיבות הילוכים, אך המצב לא משתפר בהרבה.
איכות של צבע ועמידות בפני קורוזיה
יצרניות הרכב טוענות שהבעיה של קורוזיה נפתרה. Haval מגלוונת 85% מהמרכב - כל רכב מלבד הגג. העובי של הצבע וכיסוי הלכה הוא מ-77 עד-120 מיקרון. חלקי המרכב הגלויים ישמרו על המראה הטוב במשך תקופה די ארוכה, אך אם יופיע שבב על הגג, החלודה על המתכת שמתחתיו תופיע כמעט מיד. אם נמשיך להתעלם מזה, כעבור 5 שנים בקלות יכול להופיע חור במקום הזה. בנוסף, הציפוי של התחתית ברכבים הסיניים הוא די מוזר. הציפוי נגד קורוזיה המפעלי מיושם חלקית: בחלק מהמקומות הוא נמצא, אבל לא קשה למצוא את האזורים שאינם מצופים. מי שירצה לקנות רכב סיני ישן יותר מ-5 שנים בשוק רכב יד שנייה, אנו ממליצים להרים את המכונית במנוף ולהסתכל על התחתית: ייתכן שיש חלודה. עם זאת, זה לא אופייני לאקלים הישראלי.
איכות ההרכבה
הסוכנות האנליטית ''אוטוסטאת'' שאלה את הבעלים של הרכבים הסיניים, באיזה רמה הם מרוצים מאיכות ההרכבה של המכוניות שלהם: את הציון הגבוה ביותר קיבל Haval, את הנמוך ביותר - Lifan. במשאל השתתפו מעל 8000 אנשים, בסביבות 4800 מהם חושבים שאיכות ההרכבה של הרכבים הסיניים השתפרה בהרבה ב-5 שנים אחרונות. בנוסף, היצרנים מודים בטעויות ומוכנים לתקן אותן: במקרה של בעיות חמורות, הם מארגנים מבצע של ריקול, למשל, Geely ו-Haval עשו זאת, ו-Chery ערכה מבצע שירות - בעלי הרכבים הוזמנו לשירות במקרה והתגלו תקלות דומות בחמש מכוניות במדינה.
לסיכום
באופן כללי, האיכות של הרכבים סיניים השתפרה משמעותית ב-3-5 שנים אחרונות, בעוד שהמחירים שלהם הוא עדיין קלף בשרוול החשוב ביותר בעת הבחירה. ההחלטה בסופו של דבר היא רק שלכם. הקונה תמיד מצביע עם הארנק שלו.
כלי הרכב החשמליים הסיניים החדשים החלו להגיע לישראל, ועם הזמן יהיה יותר ויותר מהם. הכנו עבורכם חומר מעניין על הסיבות להצלחה המהירה של סין בשוק הרכבים החשמליים. ובמקביל הכנו כתבה על שש חברות רכב סיניות שעל פי התחזיות, אמורות לכבוש את אירופה.