הרכבים המפתיעים ביותר מתוצרת סין
תעשיית הרכב הסינית צומחת בקצב מסחרר והמהיר ביותר מכולם: מדי שנה מופיעים עשרות מותגים חדשים, בתקופה האחרונה דווקא פלח היוקרה מתפתח באופן הכי פעיל. בסין מתחילים לייצר רכבים יקרים יותר ויותר, כל פעם יותר ויותר מפתיעים. הקדמה הטכנולוגית בסין לא עומדת במקום. השאיפה היא לעקוף את כולם, להפתיע ולאתגר – כל זה כל כך מתאים לתרבות העיצוב המיוחדת האופיינית לסין. המעצבים המכובדים מאירופה שמחים לשתף פעולה עם יצרניות הרכב בסין וליצור מכוניות אטרקטיביות יותר ויותר.
כשהחברות הסיניות יוצרות רכבים, הן לא רק מתמקדות בצרכים ובמאפיינים של השוק הפנימי, אלא מתעניינות גם בקונים באירופה. לא מעט דגמים נמכרים כבר באירופה וגם אצלנו בישראל. בסין עצמה ממשיכים לבחור במכוניות גדולות במרכב סדאן וברכבי השטח, אבל עיקר הדגמים המיוצרים, כמו בשאר העולם, הם קרוסאוברים עם הנעה קדמית. לבסוף, תאגידים מסוימים שמחזיקים בהרבה מותגים ולא באחד, נמצאים בבעלות המדינה! עכשיו תבינו מה אנו רוצים לספר על הרכבים המדהימים של סין. חלק מהם (או הדגמים המקבילים להם) כבר נמכרים בישראל או יגיעו אלינו בעתיד.
XEV YoYo
ישנם כמה דגמים דומים והם כבר מיוצאים לאירופה. חלק ממרכיבי המכונית העירונית החשמלית הזאת עם שני המקומות הודפסו במדפסת תלת-מימדית. המכונית צוידה במנוע חשמלי צנוע בהספק 20 כ"ס הממוקם בסרן האחורי. לפי היצרנית, YoYo העירוני מאיץ ל-80 קמ"ש ומציע טווח נסיעה של 150 ק"מ. באירופה הדגם עולה 13,900 יורו. בסין עצמה יש אלטרנטיבה – מכוניות חשמליות קטנות: Wuling Air EV עם תא נוסעים לשניים או לארבעה או Wuling Mini EV שלקח מקום עשירי ברשימת עשרת המכוניות הנמכרות ביותר בעולם לשנת 2021.
ORA Ballet Cat
המותג ORA שנמצא בבעלות Great Wall מייצר משפחה שלמה של רכבים חשמליים עם עיצוב רטרו, שהושאל כמיטב המסורת הסינית, מדגם פופולרי אחר. במקרה הנתון מדובר בפולקסווגן חיפושית. "החתולה הבלרינה" זוהי מכונית קטנה בצורת מרכב הא'צבק שאורכה 4,5 מ' והיא כונתה כונתה "המכונית הסקסיסטית ביותר בעולם". בהצגת הדגם נצבעו העמדות בצבעי פסטל ונערכו סדנאות מניקור. עם כל זה, למכונית הזאת באמת יש מה להציע למין היפה: מראת לד לאיפור, מצלמת סלפי נפרדת (מצלמת תמונות או מצלמה שמקליטה וידאו ומעלה לרשת), תיק איפור ומצב בקרת אקלים מיוחד עבור "הימים המיוחדים"... במקביל, יש גם אופציות שיהיו שימושיות עבור כל מגדר, כמו חניה אוטומטית. בישראל יימכר "קרוב המשפחה" של הדגם – האצ'בק קומפקטי חשמלי ORA פאנקי קאט בעלטווח הנסיעה בסך כ-300 ק"מ בגרסה הבסיסית או 400 ק"מ בגרסה המתקדמת. המכירות מתכוננות להתחיל ברבעון הראשון של שנת 2023.
Jidu Auto Robo-01
קרוסאובר מתקדם טכנולוגית במימדים בינוניים. Jidu Auto Robo-01 נוצר כתוצאה משיתוף הפעולה בין Baidu, חברת ה-IT, ותאגיד הרכב ג'ילי. מטרת הברית היא לייצר רכבים חשמליים עם מערכת תנועה אוטונומית משולבת. רובו-01 מסוגל לנוע במסלולים קשים באופן עצמאי לחלוטין ללא נוכחותו של הנהג (רמת אוטונומית 4 לפי סיווג SAE). אבל בסין עד כה אושרה רק רמה 2, המאפשרת לטייס האוטומטי לשלוט ברכב בפקקים ובכביש מהיר תחת בקרה אנושית מלאה. הרכב ה"חכם" מאיץ ל-100 קמ"ש תוך 3,9 שניות הודות לשני מנועים חשמליים והסוללה בקיבולת של 100 קוט"ש מספקת טווח נסיעה של עד 600 ק"מ.
Zeekr 001
תת-מותג נוסף של ג'ילי בשם Zeekr ועוד רכב מפתיע. Zeekr 001 זהו רכב חשמלי גדול במרכב ליפטבק המיוצר מאוקטובר של 2021. אחת מהגרסאות שלו יכולה לעבור מעל 1,000 ק"מ בין טעינות. הדגם הזה כבר הספיק להתפרסם בזכות הפרסום בספר השיאים של גינס: הוא קבע שיאי עולם חדשים בתור הרכב החשמלי המהיר בעולם בדריפט ובסלאלום.
HiPhi X
אחד מהמותגים הסיניים הצעירים ביותר וללא ספק אחד מהבלתי שגרתיים ביותר, HiPhi, כבר הספיק להכריז על עצמו בקול רם. קרוסאובר היוקרה החשמלי הגדול שלו הייפיי X נמכר משנת 2021 ומחירו מתחיל מ-570 אלף יואן (כמעט 85 אלף דולר). אבל למרות המחיר, בשנת 2021 הוא הצליח להפוך לרכב החשמלי היוקרתי הנמכר ביותר בסין ונכנס לרשימת "הרכבים הסיניים החכמים ביותר. הרכב גדוש באופציות טכנולוגיות מתקדמות, כולל זיהוי הנהג. אופטיקת המטריקס מצוידת במקרנים המסרטטים מעבר חצייה על פני הדרך. הפנסים הקדמיים והאחוריים מקרינים אימוג'י, לבבות וסמלים נוספים. הדלתות האחוריות נפתחות כנגד כיוון התנועה, החלק האחורי של הגג עוצב בסגנון "כנף השחף" ונפתח כלפי מעלה. יחידת הכוח בעלת שני המנועים מפיקה בסך הכל 598 כ"ס ומאיצה את הדגם מ-0 ל-100 קמ"ש תוך 3,9 שניות. טווח הנסיעה מגיע ל-550 ק"מ. הבעלים הראשונים קיבלו אחריות, תחזוקה וטעינה בחינם לכל החיים.
Yangwang U8
תת המותג היוקרתי Yangwang של תאגיד הרכב הסיני BYD הציג רכב שטח עוצר נשימה, Yangwang U8, שייצורו יתחיל לקראת סוף שנת 2023. על העיצוב הקשוח אחראי וולפגנג יוזף אייגר, המעצב הראשי לשעבר של אלפא רומיאו, סיאט, למבורגיני ואאודי. כל גלגל של U8 מצויד במנוע חשמלי, ההספק הכולל עולה על 1,100 כ"ס. רכב השטח הזה מאיץ ל-100 קמ"ש במהירות של מכונית-על, תוך 3 שניות. המשיכה של כל מנוע וחלוקת המומנט בין הגלגלים נשלטות באופן אלקטרוני. יש אפילו אפשרות לנוע עם פנצ'ר בגלגל אחד במהירות עד 120 קמ"ש. המרכב שלו עמיד למים וגם המנועים, החסינות מפני מים ואבק תואמת לתקן IP68. הרכב מסוגל להסתובב במקום באמצעות סיבוב הגלגלים מכל צד לכיוונים מנוגדים.
Voyah Free
וויאה פרי הוא קרוסאובר עם סטייל מתת המותג Voyah שנוצר על-ידי התאגיד הסיני הממשלתי דונגפנג בשנת 2020 עבור הדגמים המתקדמים והיקרים ביותר. העותקים הראשונים של וואיה פרי כבר נפגשו בישראל. הקרוסאובר טוב מכל בחינה: מרווח, מפרט אבזור עשיר, מתלי אוויר (מרווח הגחון נע בין 113 ל-213 מ"מ) וטווח נסיעה. הוא מגיע בגרסאות חשמליות גרידא או היברידיות פלאג-אין טוריות. הגרסה החשמלית מצוידת בזוג מנועים בהספק כולל של 680 כ"ס ו-1,000Nm. הסוללה בקיבולת 106 קוט"ש מספקת טווח נסיעה של 500 ק"מ. הקרוסאובר מאיץ ל-100 קמ"ש תוף 4,8 שניות, המהירות המרבית מוגבלת ל-200 קמ"ש.
Hongqi L5
זוהי המכונית היקרה ביותר שאי פעם יוצרה בסין, מאת מותג המכונית הוותיק ביותר במדינה, הונגצ'י. בישראל את המותג מייצג הקרוסאובר החשמלי היוקרתי הונגצ'י E-HS9. לימוזינת הפאר הונגצ'י L5 מוצעת לכל המעוניינים תמורת 5 מיליון יואן (800 אלף דולר). אבל גם אם יש לכם סכום כזה, לא תוכלו לקנות את הרכב ישר: אתם תעברו בדיקה יסודית, הרי מה אם לא תמצאו מתאימים… זאת לימוזינה ארוכה במיוחד, 5,555 מ"מ, רחבה, 2,018 מ"מ, הינה בעלת בסיס גלגלים גדול, 3,435 מ"מ ותא נוסעים מרווח ומפואר המאפשר לגור בתוכו. אבל מבחינה טכנית מדובר ברכב ארכאי: מנוע בנזין V12 בנפח 6 ליטר המפיק 408 כ"ס והנעה כפולה. L5 נכנס לרשימת הרכבים המדהימים לא רק בגלל המחיר שלו, אלא גם בגלל ההיסטוריה שלו. הוא נוצר על בסיס הלימוזינות המשוריינות HQE בדגם שנת 2009 שעוצבו בהשראת CA770 משנות ה-60, שהיא בתורה הועתקה מוולגה GAZ-21, מכונית יוקרתית שהייתה נגישה רק לאליטה בברית המועצות. השלכה נוספת של החברות דאז בין ברית המועצות לסין הייתה הקמת התאגיד הממשלתי FAW.
Nio EP9
הסטארט-אפ NextEV והמותג שלו, NIO, בתמיכת חטיבת המירוצים שלו בקטגורית פורמולה E החליטו לקבוע שיא מהירות חדש. לשם כך הם פיתחו והרכיבו 16 עותקים של מכונית המגה NIO EP9. ההספק של יחידת הכוח עם 4 מנועים מגיע ל-1 מגה-וואט (1,360 כ"ס)! בשנת 2016 הרכב הסיני סיים את מסלול הטבעת בנורברגרינג מהר יותר מכל שאר הרכבים הסדרתיים. כמובן, מאז הופיעו דגמים מהירים וחזקים יוצר, אך עבור סין זוהי אבן דרך משמעותית. המכונית שברה שיא נוסף בשנת 2017: סיום מסלול Circuit of the America באוסטין תוך 02:40:330. בעוד שהרכב עבר אותו ללא השתתפות הנהג, מאחר ויש לו מצב נהיגה אוטונומי. אבל עם הנהג אהרון ביילי מאחורי ההגה, הוא הציג תוצאה עוד יותר טובה: 2 דקות ו-11,30 שניות, עם מהירות מרבית של 11,30 שניות. מאוחר יותר החברה התחילה לעסוק בקרוסאוברים ורכב השטח החשמלי שלה NIO ES6 הוכר בסין כ"רכב השנה". בשנת 2022 החל יצוא לאירופה של הדגמים החשמליים של NIO, כך שייתכן שהם יגיעו גם אלינו.